مدیران خودروعصر اعتبار

انتقاد از مناسب سازی ۲۴ درصد از ساختمان های اداری پایتخت

عصر ساختمان- عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس از رتبه ۲۴ درصدی تهران در مناسب سازی ساختمان های اداری جهت سهولت در تردد معلولان انتقاد کرد.

انتقاد از مناسب سازی ۲۴ درصد از ساختمان های اداری پایتخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، روح الله بابایی صالح از بی توجهی دستگاه ها نسبت به استانداردسازی و مناسب سازی پیاده روها، ساختمان های اداری، معابر و مبلمان شهری برای سهولت در تردد معلولان، جانبازان و سالمندان انتقاد کرد و گفت: معلولان و جانبازان باید مانند سایر افراد جامعه از تمامی امکانات شهری بهره مند شوند و این جزو حقوق شهروندی است اما متاسفانه نه تنها معابر و پیاده روها مناسب سازی نشده اند بلکه دستگاه ها و ادارات نیز در استانداردسازی ساختمان های خود تعلل می کنند.

    مناسب سازی ساختمان ها و معابر در کلانشهرها وضعیت مناسبی ندارد

    نماینده مردم بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه مناسب سازی ساختمان ها و معابر در کلانشهرها به ویژه تهران وضعیت مناسبی نداشته و این کار به صورت انگشت شمار و محدود انجام شده است، افزود: متاسفانه در این رابطه مشکلات معلولان هنوز پابرجاست و شعارها هنوز عملیاتی نشده و در واقع شهرها تنها برای افرادی ساخته شده که از توان جسمی کامل برخوردارند.

    وی با یادآوری اینکه بر اساس ماده 3 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، دستگاه های اداری موظفند سالانه 30 درصد ساختمان های خود را برای استفاده معلولان بر اساس ضوابط و مقررات شهرسازی مناسب سازی کنند، تصریح کرد: برای شهرداری نیز وظایفی تعیین و تعریف شده اما همچنان شرایط تردد در ساختمان ها برای معلولان فراهم نیست.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: بر اساس آمارهای ارائه شده از ستاد مناسب سازی کشور، استان تهران با 24 درصد پایین ترن امتیاز و استان های یزد، خراسان جنوبی و اردبیل به ترتیب با 59، 56 و 55 درصد رتبه های اول تا سوم مناسب سازی نهادها و ادارات دولتی را کسب کردند؛ رتبه 24 مناسب سازی به هیچ وجه در شان پایتخت کشور با جمعیت بالا که روزانه میلیون ها نفر برای پیگیری امورات خود به آن سفر می کنند نیست و دستگاه ها باید در این رابطه گامی جدی بردارند.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: به طور قطع اگر دستگاه ها سالانه تنها درصدی از اعتبارات خود را برای مناسب سازی 30 درصد ساختمان های خود هزینه می کردند در حال حاضر معلولان بدون کمک دیگران راحت می توانستند نسبت به انجام امور خود اقدام کنند و در این رابطه دغدغه ای نداشتند.

    دستگاه ها خود را ملزم به مناسب سازی ساختمان ها نمی دانند

    بابایی صالح با بیان اینکه دستگاه ها خود را ملزم به مناسب سازی ساختمان ها نمی دانند، افزود: بر اساس آمارهای ارائه شده در حال حاضر بین 10 تا 15 درصد جمعیت کشور را افراد معلول و کم توان جسمی- حرکتی تشکیل می دهند اما متاسفانه هنوز وضعیت شهرها و حتی کلانشهرهای کشور برای تردد آنها مناسب نیست.

    نماینده مردم بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی، از تمامی دستگاه ها و وزارت خانه ها تقاضا کرد در سال 97 مناسب سازی ساختمان ها را در دستور کار قرار دهند و گفت: به طور قطع مجلس در حمایت از دستگاه ها فروگذار نخواهد کرد؛ بهتر است در ساخت ساختمان های جدید نسبت به رعایت ضوابط و استانداردها برای سهولت در تردد معلولان توجه جدی شود.

    عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه نیازی به تصویب قوانین جدید برای مناسب سازی ساختمان ها و معابر جهت سهولت در تردد معلولان و جانبازان نیست، تصریح کرد: متاسفانه به علت ضعف نظارت قوانین موجود اجرایی نمی شود؛ در این رابطه نیاز است فراکسیون حمایت از معلولان به صورت ویژه به این موضوع ورود کرده و از دستگاه ها تقاضا کند گزارش عملکرد ارائه کنند در کنار این سازمان بهزیستی نیز می تواند پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو