مدیران خودروعصر اعتبار

آیا توسعه فضای سبز عمودی در تهران متوقف شده است؟

عصر ساختمان:کمبود زمین و قیمت بالای آن در شهرها بویژه کلانشهرهایی مانند تهران و مشهد ایجاد فضای سبز را با مشکلاتی مواجه کرده است بر همین اساس مدیران شهری توسعه فضای سبز عمودی را به عنوان راهکار این موضوع در دستور کار خود قرار می دهند.

آیا توسعه فضای سبز عمودی در تهران متوقف شده است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، در تهران نیز طی چندسال گذشته سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران به همراه برخی مناطق شهرداری تهران احداث فضاهای سبز عمودی در برخی نقاط شهر تهران را آغاز کردند اما پس از چندی این کار با روندی کاهشی مواجه شد.

    تصویب قوانینی که مالکین اماکن مسکونی و تجاری را ملزم به تأمین حداقلی فضای سبز می کند لزوم استفاده از همه فضاهای شهری را برای ایجاد فضای سبز می طلبد. براساس مصوبه شورای شهر تهران در سال 87 مبنی بر تعیین بهای تشویقی و شاخص های اقتصادی جلب شهروندان در ایجاد و توسعه فضای سبز بر بدنه و فضاهای بلااستفاده ساختمان ها در شهر تهران، مالکین تشویق به استفاده از فضای سبز عمودی (فضای سبز بر بدنه) و بام ساختمان ها شدند و از آنجایی که کلانشهرها با مشکلاتی مثل آلودگی های هوا و یا پدیده گلخانه ای روبرو هستند استفاده از فضای سبز عمودی مثل دیوار سبز و پشت بام سبز می تواند مشکلات این شهرها را تا حدود زیادی حل کند.

    در فضای سبز عمودی از سه نوع پوشش گیاهی استفاده می‌شود روش سنتی یا فلاور باکس، گیاهان بالا رونده و دیوار زنده.

    توسعه فضای سبز عمودی در تهران متوقف نشده است

    علی محمد مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ضمن تاکید بر اینکه توسعه فضای سبز عمودی در تهران متوقف نشده است، گفت: توسعه فضای سبز عمودی در تهران و مناطق شهرداری تهران در حال اجرا است.

    وی افزود: طرح‌های فضای سبز عمودی هزینه بالایی دارد، در چنین شرایطی برای شهروندان به صرفه نیست چنین طرح هایی را اجرایی کنند. ضمن اینکه برای فضای سبز عمودی نیاز به آب خام است چرا که آبیاری فضای سبز عمودی با آب شرب امکان پذیر نیست.

    مختاری تاکید کرد: در استفاده از طرح‌های فضای سبز عمودی باید نمای ساختمان استحکام لازم را داشته باشد و برای بام سبز نیز باید باری که روی ساختمان تحمیل می شود سنجیده شود.

    وی با اشاره به دادن تسهیلات جهت توسعه فضای سبز عمودی، افزود: طراحی این نوع از فضای سبز را برای شهروندان انجام می دهیم اما این کار باید با مشارکت خود مردم انجام شود. درحقیقت شهروندان درخواست می کنند ما طراحی می کنیم و کارشناس رایگان در اختیار آنها قرار می دهیم اما اجرا با مشارکت خود شهروندان خواهد بود.

    بنا به گفته مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران، تاکنون 200 ساختمان در تهران تحت اجرای فضای سبز عمودی قرار گرفته‌اند. بی تردید کاهش گازهای گلخانه ای، جذب آلاینده‌ها، کاهش دمای محیط از مزایای فضای سبز عمودی است که توسط پژوهشگران نیز مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

    به گزارش ایسنا، در سال های گذشته از جمله سال 1389 مرکز آموزش گل و گیاه شهرداری منطقه11 در طرح استقبال از بهار، " ایجاد فضای سبز عمودی در خانه های شهروندان "را اجرا کرد؛ در این طرح با استفاده از تخصص کارشناسان مرکز آموزش گل و گیاه شماره 2 به ایجاد و ترویج فضای سبز عمودی در خانه های برخی شهروندان و نیز مدرسه موسویان اقدام و آموزش های لازم برای نگهداری از این گیاهان به شهروندان داده شد اما این طرح ها در سال های بعدی متوقف شد.

    تلفیق معماری با طبیعت و گیاهان، یک ایده جدید نیست، بلکه از زمان‌های اولیه، منظرهای طبیعی و ساخته شده با بناهای شهری در هم آمیخته شدند. فضاهای سبز طراحی شده همزمان با شکل گیری دغدغه‌های انسان در مورد معماری نیز پدیدار گشت.

    دیوارهای شیبدار زیگورات نانا، که 2100 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شد، با درختان و بوته‌ها پوشیده شده بود. باغهای معلق افسانه‌ای بابل، که شامل بام باغهای باشکوه و باغ‌های پلکانی بوده‌اند، نخستین نمونه شناخته شده از بام‌ها و دیوارهای سبز می‌باشند که بین قرون 8 و 10 قبل از میلاد ساخته شدند.

    قدمت دیوار سبز متعلق به 600 سال قبل از میلاد و باغ‌های متعلق به بابل بر می‌گردد. دیوار سبز توسط استنلی هارت در دانشگاه ایلینوینز اورابا شامپاین در سال‌های 1938-1391 اختراع شد. اخیراً مفهوم دیوار سبز با رشد و نمو گیاهان در آب‌های مغذی و معدنی برای تقویت نوآوری فناوری مورد استفاده بزرگ‌تر شده است. در سال 2012، بزرگترین دیوار سبز 2700 مترمربع را پوشش می‌داد و در مرکز قرارداد بین‌المللی Cabos Los قرار گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو