مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش وام مسکن چه تاثیری بر بازار خرید و فروش ملک می‌گذارد؟

عصر ساختمان- بالا رفتن رقم وام مسکن چه تاثیری بر این بازار می‌گذارد؟ آیا می‌تواند رونقی در بازار مسکن به وجود آورد؟ برخی از کارشناسان بازار مسکن نظرات خود را در این باره بیان کرده‌اند.

افزایش وام مسکن چه تاثیری بر بازار خرید و فروش ملک می‌گذارد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، در اردیبهشت‌ماه امسال بود که خبر از وام‌ 80میلیون تومانی مسکن برای خانه اولی‌ها به گوش رسید و از آن زمان به بعد صحبت‌های زیادی در رابطه با افزایش وام مسکن شد تا رقم این وام به حدی برسد که بتواند درصد زیادی از مبلغ کل خانه مورد نظر را تشکیل دهد. حال نیز بار دیگر شورای پول و اعتبار این میزان را افزایش داده و رقم این وام به 160 میلیون تومان رسیده است؛ اما بالا رفتن رقم این وام چه تاثیری بر این بازار می‌گذارد؟ آیا می‌تواند رونقی در بازار مسکن به وجود آورد؟ برخی از کارشناسان بازار مسکن نظرات خود را در این باره بیان کرده‌اند.

    محمود جهانی گفت: واقعیت این است که بخش مسکن به طور کلی زمانی می‌تواند به لحاظ معامله رونق پیدا کند که زمینه شرایط حدود نقدینگی‌های ناشی از سوداگرانه فراهم شود.

    او در ادامه بیان کرد: وام به طور کلی، تقاضای واقعی را تحریک می‌کند، یعنی تقاضا را برای آنهایی که نیازمندان واقعی به مسکن هستند ایجاد می‌کند و تنها این نوع تقاضا را می‌تواند افزایش دهد که این هم خیلی محدود و اثرگذاری آن بسیار پایین است؛ اما اگر تقاضا در بستر ورود نقدینگی‌های سرگردان در جامعه یا نقدینگی‌هایی که از سایر بخش‌ها مانند بازار بورس، سکه، طلا، ارز و... آزاد می‌شود، فراهم شود، آنها هستند که همیشه بخش مسکن را با نوسان شدید مواجه می‌کنند؛ حال ممکن است که همزمان با آن، سقف تسهیلات هم زیاد شده باشد، اما این تنها یک همزمانی است که اتفاق افتاده و ناشی از آن موضوع نیست و افزایش تسهیلات به عنوان یک عامل تعیین‌کننده محسوب نمی‌شود و اساسا سیاست‌های درون‌بخشی اثر زیادی روی رکود یا رونق بخش مسکن ندارد و رکود و رونق مسکن از عوامل برون‌بخشی تاثیر می‌پذیرد یعنی همان بحث نقدینگی.

    این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: البته افزایش سقف تسهیلات موضوع خوبی است و بالاخره بخشی از تقاضای ناشی از نیاز را پوشش می‌دهد، اما اینکه خود این قضیه به تنهایی یک عاملی برای ایجاد رونق در بازار مسکن باشد، بعید به نظر می‌رسد و احتمالش کم است و به تنهایی نمی‌تواند محرک بازار مسکن باشد.

    عباس زینعلی نیز در رابطه با افزایش سقف تسهیلات مسکن بیان کرد: در رابطه با تسهیلاتی که به تازگی اعلام شد، من احتمال زیادی می‌دهم که تاثیر خوبی در رونق معاملات مسکن بگذارد و زمانی هم که این رونق پیش بیاید طبیعتاً بازنده‌ها نیز شروع می‌کنند به عرضه جنس‌هایشان، برای آنکه آنها را تبدیل به پول کنند.

    این کارشناس بازار مسکن در ادامه گفت: من پیش‌بینی می‌کنم از تیرماه سال آینده، اگر این روندی که اعلام کرده‌اند و این میزان وامی که گفته‌اند به بازار عرضه شود، رونقی در شهرها به وجود آید.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان ( http://telegram.me/asresakhteman ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار