مدیران خودروعصر اعتبار

دومین قربانی نظام مهندسی کیست؟

عصر ساختمان- شنیده‌ها حاکی از آن است که نظام مهندسی دو سه استان هنوز بر اساس روال قبلی، ارجاع نظارت را انجام می‌دهند و ممکن است در روزهای آینده شاهد تعلیق دومین رییس نظام مهندسی باشیم.

دومین قربانی نظام مهندسی کیست؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بعد از آن‌که روز 5 اردیبهشت ماه به دستور عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ پروانه اشتغال به کار حسن قربانخانی ـ رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ـ به دلیل بی‌توجهی به بخشنامه‌های وزیر، معلق شد شرایط محافظه‌کارانه‌ای در بدنه این سازمان ایجاد شده و ارجاع نظارت در بسیاری از استان‌ها تعطیل شده است. با این وجود گفته می‌شود دو سه استان هنوز بر اساس روال سابق، ارجاع را انجام می‌دهند و زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر این‌که تعلیق پروانه اشتغال رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از این استان‌ها به زودی به مدیرکل راه و شهرسازی استان مربوطه ابلاغ خواهد شد.

    اما تازه‌ترین اتفاق به موضع‌گیری رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد که به طور تلویحی، بخشنامه‌های وزیر را خارج از حدود وظایف او دانسته است. محمدرضا رضایی طی نامه‌ای عنوان کرده "مادامی که این صلاحیت به بخش دولتی اعطای قانونی نشده بایستی صلاحیت شورای انتظامی مهندسی در تشخیص تخلف و میزان اهمیت و انطباق آن با مجازات‌ها را به رسمیت شناخته و در صورت نیاز به کارآمدسازی ساز و کار برخورد با تخلفات از طریق اعمال تغییر در نحوه‌ی رسیدگی به تخلف و طرز تعقیب و تشدید و تعدیل مجازات‌ها، به اخذ مصوبه هیات دولت در اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون بپردازد."

    اجرای ابلاغیه‌های عباس آخوندی در حالی توسط رضایی، منوط به اخذ مصوبه هیات وزیران شده که دیوان عدالت اداری هم می‌تواند در ابطال یا تایید بخشنامه‌های وزیر راه و شهرسازی رای صادر کند. با این وجود هنوز شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی نسبت به بخشنامه‌های وزیر، شکایتی به دیوان عدالت نبرده است. بنابراین نظریه رییس کمیسیون عمران نیز صرفا جنبه‌ی پیشنهادی دارد و وزیر راه و شهرسازی در پذیرش یا رد آنها دارای اختیار است.

    سازمانهای نظام مهندسی از مدتی قبل در سردرگمی قرار دارند. از یک طرف عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - به ادارات کل راه و شهرسازی استانها و از طریق آنان به روسای استانهای کشور می گوید باید بخشنامه های عدم دریافت پنج درصد حق نظارت، عدم ارجاع نظارت و تعارض منافع را اجرا کنید. از سوی دیگر رحمانی فضلی ـ وزیر کشور ـ بخشنامه‌های فوق را مغایر آیین‌نامه‌های دولت دانسته و فرج الله رجبی هم نامه زده که نباید دستورات وزیر را اجرا کنید و در صورت اجرا، هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استانها به شورای انتظامی معرفی می شوند.

    وزیر راه و شهرسازی روز 18 اردیبهشت ماه به پیشنهاد رئیس سازمان نظام مهندسی درخصوص مذاکره بر سر موارد مناقشه پاسخ مثبت داد، اما شروطی را مطرح کرد که نشان می‌دهد هم‌چنان بر مواضع قبلی خود ایستاده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو