مدیران خودروعصر اعتبار

معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل:

هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی بابت تملک اراضی پروژه‌های عمرانی

عصر ساختمان: معاون توسعه، مدیریت و منابع شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه سالانه به طور متوسط ۱۰۰ میلیارد تومان بابت تملک اراضی در مسیر ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی هزینه می شود گفت: ۱۳۰۰ پرونده در شعبات دادستانی بابت تملک اراضی موجود است که از ۷۳۰بادنامه ۴۵ درصد از آن حق با شرکت ساخت بوده است.

هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی بابت تملک اراضی پروژه‌های عمرانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایلنا، اسماعیل مقصودی در حاشیه دهمین هم‌اندیشی شورای حفظ حقوق بیت‌المال اظهار داشت: برخی از سودجویان زمانی که از مسیر ساخت پروژه‌ها مطلع می شوند با ترفندهایی اقدام به خرید اراضی می‌کنند تا با افزایش قیمت زمین اراضی را گرانتر به سازمان های عمرانی بفروشند.

    وی افزود: از سوی دیگر  در برخی از پروژه‌ها هم تنها 10 درصد از اراضی در مسیر سخت پروژه قرار می‌گیرد و از ارزش افزوده قابل توجهی برای 90 درصد دیگر اراضی دارد اما مالکان باز هم برای آن 10 درصد زمین مبالغی را جهت تملک اراضی از دستگاه‌های عمرانی دریافت می‌کنند.

    معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت ساخت و زیربنای حمل و نقل با بیان اینکه بخشی از اراضی در گذشته به دستگاه‌های عمرانی از جمله شرکت ساخت حبه شده است اما امروز وارثان زمین ادعای مالکیت دارند ادامه داد: امروز با این مشکل مواجه هستیم که عده‌ای ادعای مالکیت اراضی که به ما حبه شده است را دارند و از آنجایی که بعضاً اسناد و مدارکی از اراضی حبه شده وجود ندارد نمی‌توانیم این موضوع را اثبات کنیم.

    مقصودی گفت: از سوی دیگر شورای نگهبان از قانون این تفسیر را کرده است که قیمت اراضی که در آن ساخت و ساز شده و اسناد و مدارکی وجود دارد که این اراضی متعلق به شخص است را باید به قیمت کارشناسی روز نرخ‌گذاری و هزینه تملک اراضی را به مالک بپردازیم.

    وی با بیان اینکه در مذاکره با دادستای هستیم تا تنها یک شعبه به پرونده‌های تملک اراضی برای ساخت و ساز رسیدگی کند گفت: از آنجایی که قوانین خاصی برای تملک اراضی پروژه های عمرانی داریم باید یک شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به این پرونده‌ها تشکیل شود.

    مقصودی بابیان اینکه 1300 پرونده در شعبات مختلف برای رسیدگی به شکایات تملک اراضی و پروژه‌های ساخت وسازی وجود دارد گفت: دادنامه 730 پرونده صادر شده است که در 45 درصد از این 730 پرونده حق با شرکت ساخت بوده است.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بابت تملک اراضی موجود در مسیر ساخت و ساز چقدر هزینه کردید گفت: سالانه به طور متوسط 100 میلیارد تومان بابت تملک اراضی، پروژه‌های ساخت و ساز هزینه می‌شود که در برخی از سال‌ها این هزینه به 150 میلیارد و برخی از سال ها هم 50 میلیارد تومان می‌رسد.

    مقصودی با بیان اینکه در بخشی از موارد هزینه تملک اراضی از هزینه خود پروژه هم بیشتر می‌شود گفت: هرچقدر که پروژه طولانی‌تر شود هزینه‌ها از جمله هزینه تملک اراضی هم افزایش می‌یابد.

    وی همچنین با اشاره به تشکیل اسناد جعلی برای سوءاستفاده از اعتبارات تملک اراضی در مسیر پروژه‌ها گفت: بعضاً شده افراد اسناد جعلی ارائه کردند و مدعی بودند که این اراضی متعلق به آنها است اما ما تا زمانی که از چندین دستگاه استعلام نکنیم هیچ پرداختی بابت تملک این اراضی نخواهیم داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو