مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

تدوین سند بازآفرینی محلات به وسیله تسهیل‌گران اجتماعی و شهرسازی

عصر ساختمان- معاون وزیر راه و شهرسازی از تدوین سند بازآفرینی محلات به وسیله تسهیل‌گران اجتماعی و شهرسازی خبر داد و گفت: در برنامه ملی بازآفرینی تسهیل‌گران وارد محله شده و با تدوین سند بازآفرینی محله، آن را در اختیار مجریان قرار می‌دهد.

تدوین سند بازآفرینی محلات به وسیله تسهیل‌گران اجتماعی و شهرسازی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، هوشنگ عشایری در نشست سوم از سلسله نشست‌های دفتر هفدهم شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با هدف بررسی مسئله تسهیل‌گران و نقش نهادها در تحقق برنامه ملی بازآفرینی شهری معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه ملی بازآفرینی در این دوره تسهیل‌گری که هر دو بعد اجتماعی و شهرسازی را در دل خود جای داده است وارد محله شده و باید در نهایت ضمن تدوین سند بازآفرینی محله، آن را در اختیار مجریان طرح قرار دهد.

    وی ادامه داد: در زمان فعلی حدود 21 سال تجربه را در بخش بازآفرینی شهری پشت سر گذاشته و به این نتیجه رسیدیم که علی‌رغم تمام سیاست‌های خیرخواهانه شرکت بازآفرینی شهری ایران در سالهای گذشته جهت بهسازی محلات هدف، اما امروز می‌بینیم که در تمامی سال‌ها تلاش لازم برای ارتقای شرایط را داشتیم، ولی نتیجه مطلوب را دریافت نکردیم.
    عشایری در این راستا خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات بسیار امروز می‌بینیم که کیفیت محله از لحاظ زیست‌پذیری و زندگی افراد بالا نرفته است، طبق آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته در این حوزه به این نتیجه رسیدیم که 2 حلقه اثرگذار در تدوین و اجرای برنامه مغفول مانده و باید در دوره جدید مورد توجه جدی قرار گیرد.

    معاون وزیر راه و شهرسازی تصمیم‌گیری از بالا به پایین را یکی از مهمترین مشکلات برنامه بازآفرینی در سنوات گذشته دانست و افزود: به تصور ما 2 حلقه تسهیل‌گر و توسعه‌گر باید به سه رکن دولت، شهرداری و بخش خصوصی اضافه شده و در دستور کار فعلی قرار گیرد.
    به گفته وی تسهیل‌گران دارای 2 بعد اجتماعی و شهرسازی هستند، تسهیل‌گران اجتماعی افرادی هستند که از جنس مردم بوده و از مسائل فرهنگی و جریان اجتماعی آن محله درک درستی دارند، از سوی دیگر تسهیل‌گران شهرسازی همان جامعه مهندسان مشاوری هستند که در گذشته طرح جامع تفصیلی را تعیین می‌کردند اما بعد اجتماعی را در آن نمی‌دیدند.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در برنامه ملی بازآفرینی در این دوره تسهیل‌گری که هر دو بعد اجتماعی و شهرسازی را در دل خود جای داده است وارد محله شده و باید در نهایت ضمن تدوین سند بازآفرینی محله، آن را در اختیار مجریان طرح قرار دهد.
    وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل نبود تجربه کافی در اجرای برنامه بازآفرینی در این شرایط نیاز به بحث و بررسی‌های بسیاری در پیشبرد اقدامات در این حوزه داشتیم گفت: از این روز نیاز داشتیم تا کسانی که این راهکار را تجربه کردند ما را در مسیر شکل‌گیری نهادهایی بدون دخالت دولت کمک کنند، اقدامی که هدف اصلی برگزاری این سلسله نشست‌ها به شمار می‌رود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین چندی پیش در نشست خبری خود با تاکید براینکه برای تحقق برنامه ملی بازآفرینی تغییر ساختار امری ضروری و مورد نیاز به شمار می‌رود گفته بود: برای آنکه بحث تغییر رویکرد ما از بخش صرفا تصدی‌گری به سیاست‌گذاری در جریان بازآفرینی تحقق پیدا کند لازم بود تا به آن محور غالب در برنامه تکیه زده و بخشی تحت عنوان مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات را تشکیل دهیم، چرا که از 9 بعد برنامه بازآفرینی 6 بعد  (دو سوم برنامه) مربوط به مسائل غیرکالبدی بوده و اموری چون حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و نهادی ساکنین محله را به خود اختصاص می‌دهد.
    عشایری همچنین اعلام کرده بود که از این رو در تغییر ساختار سازمانی خود به بخش ارتباط مستقیم با مردم باید توجه ویژه‌ای می‌کردیم چرا که محور اصلی برنامه ملی بازآفرینی محله محوری بوده و محله در آن به عنوان یک سازمان اجتماعی دیده می‌شود، پس تشکیل مرکز مطالعات کاربردی که اقداماتی نظیر مطالعات اجتماعی و ارتباطات در این محلات را انجام می‌دهد، امری ضروری محسوب می‌شد.

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه اصحاب رسانه و مطبوعات را بزرگترین و قوی‌ترین ظرفیت بالقوه و بالفعل برای تقویت مرکز مطالعات کاربردی و همچنین تحقق برنامه ملی بازآفرینی دانست و گفته بود: از این رو از شما درخواست داریم تا در بخش‌های مذکور ما را همکاری و همیاری کرده و به عملیاتی شدن برنامه به ما یاری رسانید. برنامه‌ای که در آن 1334 محله واقع در 543 شهر دارای 10 میلیون نفر جمعیت ساکن شهری دچار بد مسکن در 66 هزار هکتار اراضی شهری بوده و کیفیت زندگی آن‌ها از میانگین کیفیت زندگی در شهر محل سکونتشان پایین‌تر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار