مدیران خودروعصر اعتبار

سازه های سبک را بیشتر بشناسیم

سازه LSF ؛ محدودیت ها و قابلیت ها

عصر ساختمان : سیستم قابهای فولادی سبک LSF به عنوان یک سیستم متشکل از مقاطع فولادی سرد نورد شده CFS بوده که اجزا آن اتصالات پیچی ، پرچی یا جوشی به یکدیگر متصل می شوند.

سازه LSF ؛ محدودیت ها و قابلیت ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » سیستم قابهای فولادی سبک (LSF (Light Weight Steel Frame به عنوان یک سیستم متشکل از مقاطع فولادی سرد نورد شده CFS بوده که اجزا آن اتصالات پیچی ، پرچی یا جوشی به یکدیگر متصل می شوند.

    در حال حاضر و طبق آیین نامه مبحث یازده مقررات ملی ساختمان کاربرد قابهای LSF به عنوان سیستم باربر ثقلی به حداکثر 5 طبقه یا 15 متر ارتفاع محدود گردیده است. مصالح مصرفی مجاز این نوع سیستم سازه ای به فولادهای سازه ای سردنورد شده رده های S230H ، S340H ، S230L ، S340L محدود می گردد ، که در این بین استفاده از فولاد های رده L تنها برای لاپه ها و تیرچه ها مجاز می باشد.

    ضخامت فولاد اعضای سازه ای و غیر سازه ای سرد نورد شده بین 0.5 الی 3 میلی متر بوده و می بایست با پوشش محافظ در برابر خوردگی که از آلیاژ روی- آلومینیوم می باشد ، پوشانده شود.
    شالوده سیستم سازه ای LSF از نوع نواری و یا در صورت لزوم گسترده می بایست طراحی گردد ، البته رعایت این نکته که می بایست زیر تمامی دیوارهای باربر شالوده اجرا گردد ، ضروری است. دقت اجرای سطح تمام شده شالوده این سیستم سازه ای باید به نحوی باشد که فاصله بین آن و Track  تحتانی دیوارهای باربر حداکثر به 6 میلیمتر محدود گردد و این فاصله از طریق گروت یا ورق های فلزی پوشش داده شود.


    این سیستم سازه ای محدودیت هایی در زمینه حداکثر بارگذاری سازه نیز برای طراحان به همراه دارد که در این خصوص حداکثر بار زنده سقف ها به 250 کیلو گرم در هر متر مربع و در خصوص بارهای مرده به 350 کیلوگرم محدود گردیده است.از این رو استفاده از مصالح بنایی در دیوارهای خارجی و داخلی را غیر مجاز نموده است.
    اتصالات این سیستم همانطور که پیشتر بدان اشاره شد می بایست از طریق پیچ ، پرچ و یا جوش صورت پذیرد. اما اتصالات نیز دارای محدودیت هایی است. در اتصالات با پیچ های خودکار باید حداقل به اندازه 3 گام پیچ پس از عبور از جداره فولادی ادامه یابند و در اتصالات جوشی بایستی تمهیداتی جهت محافظت در برابر خوردگی اتصال در محل جوشکاری شده ، رعایت گردد.

     

     

     

    سیامک چهارمحالی

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار