مدیران خودروعصر اعتبار

بررسی رخدادهای لرزه‌ای در هفته گذشته؛

معرفی گسل مسبب خرد لرزه‌های طالقان

عصر ساختمان- در هفته گذشته علاوه بر ثبت ۲ زلزله ۴ و ۴.۴ ریشتر در سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد و خوسف استان خراسان جنوبی، خرد زلزله‌هایی در طالقان رخ داد که به باور محققان مرکز تحقیقات مسکن، گسل مسبب این زلزله کشور، گسل "راندگی طالقان" است و این محققان با توجه به نزدیکی آن با تهران بر افزایش تعداد ایستگاه‌های شتابنگاری در این منطقه تاکید کردند.

معرفی گسل مسبب خرد لرزه‌های طالقان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، از ساعت 3 و 37 دقیقه روز 23 اردیبهشت ماه جاری تا ساعت 17 و 44 دقیقه این روز در سوی شمال شرق دریاچه سد طالقان و در 5 کیلومتری شمال شهر طالقان 6 خردلرزه اتفاق  افتاد. در ساعت 15 و 52 دقیقه همین روز در حوالی ملارد نیز یک زلزله خفیف با بزرگی 2.6 رخ داد.

    بر اساس مطالعات محققان مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی زلزله 3.2 ریشتری طالقان در 5 کیلومتری شمال شهرک طالقان رخ داد که در فاصله 10 کیلومتری رومرکز این زلزله دریاچه سد طالقان قرار دارد. پس از آن زلزله‌هایی با بزرگی 2.7، 3.1، 1.6، 1.5 و 2.6 در یک ناحیه به ابعاد تقریبی 5 در 5 کیلومتر رخ دادند. آبادی‌هایی مانند "جزینان"، "خسبان"، "ناویزک"، "بزک" و "هرنج" که در یال شمالی دره رود طالقان واقع استف نزدیکترین مراکز جمعیتی به رومرکزهای این زمین‌لرزه‌های کوچک هستند.

     مشخصات عمومی خردلرزه‌های طالقان

    روز محل رخدادبزرگای زلزلهعمق زمین‌لرزه
    23 اردیبهشت طالقان 2.6 10
    23 اردیبهشت طالقان 1.5 12
    23 اردیبهشت طالقان 1.6 10
    23 اردیبهشت طالقان 3.1 8
    23 اردیبهشت طالقان 2.7 8
    23 اردیبهشت طالقان 3.2 12
    23 اردیبهشت ملارد 1.7 10

    این زمین‌لرزه‌ها نیز از غربی‌ترین نقطه شهر تهران حدود 42 کیلومتر فاصله دارند.

    مراکز جمعیتی اطراف زلزله‌های طالقان و ملارد

    در سمت جنوبی محل تجمع خردلرزه‌های طالقان و در پائین زلزله‌های کوچک جنوب شرقی بوئین زهرا، به فاصله 35 کیلومتری جنوب آن در ساعت 15 و 52 زمین‌لرزه خفیفی رخ داد که توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری، شهر ملارد نزدیکترین مرکز جمعیتی بزرگ منطقه بوده است. در شکل ذیل محل و موقعیت رومرکز این خردلرزه و گسل‌های منطقه نشان داده شده است. رومرکز این زلزله کوچک بین دو گسل "کوشک نصرت" و "خشک رود" واقع شده است.

    عمده‌ترین عارضه تکتونیکی گستره زلزله‌های طالقان را باید گسل "راندگی طالقان" دانست. شیب صفحه این گسل به سوی شمال بوده و موقعیت آن کمابیش با امتداد دره رود طالقان منطبق است. بررسی نقشه و مراجع مختلف نشان می‌دهد که تفاوت‌هایی در نامگذاری گسل‌ها، طول آنها و حتی سازوکار آنها وجود دارد. در جنوب امتداد گسل "راندگی طالقان"، گسلی به موازات آن قرار دارد که از آن تحت عنوان گسل "جنوب طالقان" نام برده می‌شود.

    در سوی شمالی محل توزیع خردلرزه‌های طالقان، گسل طویل "الموت‌رود" گسترده شده است. در تصویر ذیل موقعیت گسله‌های اصلی محدوده و نیز رومرکز زلزله‌ها آورده شده است. همانگونه که در تصویر مشاهده می‌شود، سوی گستردگی گسله‌ها در راستای کمابیش غربی شرقی است که البته با روند ساختاری البرز نیز سازگاری دارد.

    محل و موقعیت سه گسل عمده محدوده طالقان و رومرکزهای زلزله‌های استان

    با توجه به وجود این ساختارهای تکتونیکی بسیار مهم در منطقه و نیز وجود گسله‌های متعدد دیگر در ناحیه‌ای به شعاع 100 کیلومتری اطراف رومرکز خرد لرزه‌های طالقان، انتظار می‌رود لرزه‌خیزی محدوده زیاد باشد.

    زلزله‌های ثبت شده در منطقه در طول 12 سال اخیر

    گسل مسبب زلزله‌های طالقان

    دکتر علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص گسل مسبب زلزله‌های طالقان گفت: با توجه به شیب گسل "راندگی طالقان" به سمت شمال و همچنین محل رخداد پس‌لرزه‌ها، به نظر می‌رسد  گسل مسبب زلزله‌های خفیف روز 23 اردیبهشت، گسل "راندگی طالقان" است که در برخی مراجع در مورد این گسل مطالب متنوع و گاه متفاوتی را می‌توان پیدا کرد. علت تفاوت‌ها، جدا کردن قطعات مختلف امتداد یک گسل و نامیدن آنها به عنوان گسلی جداگانه از طرف تعدادی و الحاق تمام قطعات گسلی به یکدیگر و نامیدن آن با عنوان گسل "توس" از سوی عده‌ای از زمین‌شناسان است.

    بیت‌اللهی در پاسخ به این سوال‌که آیا زلزله‌های طالقان پیش‌لرزه است و باید انتظار زلزله‌های بزرگتری را داشت، اظهار کرد: از بامداد روز 23 اردیبهشت تا عصر همان روز 6 زلزله خفیف رخ داد و این اتفاق در درجه اول بیانگر فعال بودن لرزه‌ای منطقه لرزه‌زمین ساختی البرز و به‌ویژه سوی غربی آن است که پس از فوج لرزه‌ای جنوب کرج و زمین‌لرزه تاثیرگذار ملارد چنین مشهود است که نرخ فعالیت لرزه‌ای گستره غربی تهران نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

    وی در خصوص پیش‌لرزه بودن خرد لرزه‌های طالقان نیز توضیح داد: با توجه به نبود ابزارهای ثبت اطلاعات دقیق‌تر، نبود سامانه‌های پایش رفتار گسل‌های لرزه‌زا به‌ویژه در شعاع 100 کیلومتر شهر تهران، هیچ کارشناسی به طور صریح نمی‌تواند در خصوص وقوع و یا عدم وقوع زلزله اظهار نظر واقع بینانه‌تری داشته باشد. از این رو با اتکا به رفتار پیش‌لرزه‌ها، به نظر من بعید است که این زلزله‌ها پیش‌لرزه زلزله بزرگتری باشد.

    بیت‌اللهی تاکید کرد: بر این اساس پیشنهاد می‌شود در شعاعی به طول تقریبی 100 کیلومتر از حریم کلان‌شهر تهران، گسل‌های واقع در این گستره تحت پایش میدانی و دستگاهی قرار گیرند، ضمن آنکه در این ناحیه باید تعداد زلزله‌نگارها و شتابنگارها به حدود 4 تا 5 برابر فعلی افزایش یابند.

    به گزارش ایسنا،‌ وضعیت زلزله‌های طالقان و همچنین زلزله‌های مهم کشور به این شرح است: 

    شنبه، 22 اردیبهشت

    در سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله 2.8، یاسوج این استان زلزله 2.6 رخ داد، ضمن آنکه پول استان مازندران زلزله 2.6 و بسطام استان سمنان زلزله 2.9 را تجربه کردند.

    در تازه‌آباد استان کرمانشاه زلزله 2.6، قصرشیرین این استان زلزله 3.1 ریشتر در عمق 9 کیلومتری و ازگله این استان زلزله 2.9 به ثبت رسید.

    در طالقان استان البرز زلزله 3.2 ریشتر در عمق 12 کیلومتری رخ داد که در 5 کیلومتری طالقان، 27 کیلومتری کوهسار و 29 کیلومتری هشتگرد استان البرز به ثبت رسید.

    یکشنبه 23 اردیبهشت

    در ساعت 3 و 43 دقیقه بامداد در طالقان استان البرز بعد از یک زلزله 2.7 ریشتری، زلزله 3.1 ریشتری رخ داد که عمق آن در 8 کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در 5 کیلومتری طالقان، 29 کیلومتری کوهسار و 30 کیلومتری هشتگرد استان البرز  بوده است. در این منطقه همچنین زلزله 2.6 رخ داده است.

    در مریوان استان کردستان زلزله 2.5، تخت استان هرمزگان زلزله 2.6، رباط سنگ استان خراسان رضوی زلزله 2.5 به ثبت رسید.

    سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد با زلزله 4 ریشتری لرزید که عمق آن در 8 کیلومتری و کانون این زمین لرزه در 12 کیلومتری سی‌سخت، 17 کیلومتری یاسوج و 24 کیلومتری چیتاب این استان بوده است. زلزله‌  2.8 ریشتری از دیگر رخدادهای این منطقه بوده است.

    دهدز استان خوزستان زلزله 3.2 ریشتری را تجربه کرد. این زمین‌لرزه در 12 کیلومتری و در 14 کیلومتری دهدز، 29 کیلومتری صیدون و 32 کیلومتری قلعه تل استان خوزستان رخ داد.

    در تازه‌آباد استان کرمانشاه زلزله‌های 3.2 ریشتری در عمق 8 کیلومتری و 2.7 رخ داد.

    دوشنبه 24 اردیبهشت

    در استهبان استان فارس زلزله 2.7، بیضا این استان زلزله 2.5 و تایباد استان خراسان رضوی زلزله 2.8 ریشتر به ثبت رسید.

    تازه آباد استان کرمانشاه با زلزله 2.5، قصرشیرین این استان با زلزله 2.9 و ازگله نیز با زلزله 2.5 ریشتر لرزیدند.

    سه‌شنبه 25 اردیبهشت

    در عمادده استان فارس زلزله 2.7 و در هجدک استان کرمان زلزله 2.5 و کوهبنان این استان زلزله 2.9 ریشتری رخ داد.

    بهاباد استان یزد زلزله 3.8 ریشتری در عمق 9 کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه‌ در 4 کیلومتری بهاباد و 61 کیلومتری بافق استان یزد و 57 کیلومتری کوهبنان استان کرمان بوده است. در این منطقه همچنین زلزله 2.6 ریشتری گزارش شد.

    در ساعت 16 و 8 دقیقه روز 25 اردیبهشت طالقان استان البرز با 3.5 ریشتری لرزید. عمق این زمین‌لرزه در 12 کیلومتری و کانون آن در 5 کیلومتری طالقان، 28 کیلومتری کوهسار و 29 کیلومتری هشتگرد استان البرز بوده است.

    چهارشنبه 26 اردیبهشت

    در کاکی استان بوشهر زلزله 2.6، خرم آباد استان لرستان زلزله 2.5، مامونیه استان مرکزی زلزله 2.7 و میان‌راهان استان کرمانشاه زلزله 2.9 ریشتر رخ داد.

    پیشین استان سیستان‌و بلوچستان با زلزله 3.2 ریشتری لرزید. عمق این زلزله در 18 کیلومتری و کانون آن در 41 کیلومتری پیشین، 73 کیلومتری آشار و 75 کیلومتری راسک استان سیستان و بلوچستان گزارش شد.

    در زیر استان بوشهر زلزله 3 ریشتری به ثبت رسید که عمق آن در 10 کیلومتری و کانون آن در 28 کیلومتری ریز و 36 کیلومتری شنبه استان بوشهر و 28 کیلومتری دهرم استان فارس بوده است.

    پنج‌شنبه 27 اردیبهشت

    در هجدک استان کرمان دو زلزله 3 ریشتری در عمق‌های 8 و  10 کیلومتری و یک زلزله 2.8 ریشتری و در الشتر استان لرستان زلزله 2.5 گزارش شد.

    حسینیه استان خوزستان زلزله 3.7 ریشتری را تجربه کرد. عمق این زمین‌لرزه در 10 کیلومتری و کانون آن در 23 کیلومتری حسینیه، 26 کیلومتری اندیمشک و 34 کیلومتری دزفول استان خوزستان بوده است.

    در چغامیش استان خوزستان زلزله 2.9، شوش این استان زلزله 2.7، میداو این استان زلزله 2.8 و سالند این استان زلزله 3.3 ریشتری در عمق 10 کیلومتری به ثبت رسید.

    دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد با زلزله 3.7 ریشتری لرزید. عمق این زلزله در 5 کیلومتری زمین و کانون آن در 24 کیلومتری دوگنبدان و 31 کیلومتری باشت استان کهگیلویه وبویر احمد و 30 کیلومتری بابامنیر استان فارس بوده است.

    در وراوی استان فارس زلزله 3.1 ریشتری در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد که کانون آن در 11 کیلومتری وراوی، 16 کیلومتری مهر استان فارس و 22 کیلومتری کوشکنار استان هرمزگان بوده است.

    جمعه 28 اردیبهشت

    در خوسف استان خراسان جنوبی زلزله 4.4 ریشتری رخ داد که عمق آن در 10 کیلومتری و کانون آن در 66 کیلومتری خوسف، 81 کیلومتری بیرجند و 81 کیلومتری مود استان خراسان جنوبی بوده است.

    قطور استان آذربایجان غربی نیز با زلزله 3.2 ریشتری لرزید. عمق این زلزله در 7 کیلومتری و کانون آن در 12 کیلومتری قطور، 35 کیلومتری زرآباد و 54 کیلومتری تازه شهر استان آذربایجان غربی گزارش شد.

    در میانرود استان خوزستان زلزله 3.4 ریشتر رخ داد. عمق آن در 11 کیلومتری و کانون این زمین‌لرزه در 3 کیلومتری میانرود، 14 کیلومتری چغامیش و 15 کیلومتری شوش استان خوزستان بوده است.

    کوهبنان استان کرمان زلزله 3 ریشتری در عمق 10 کیلومتری و سیرچ این استان زلزله 2.7 ریشتری را تجربه کردند.

    قلعه خواجه استان خورستان بعد از ثبت یک زلزله 2.7 ریشتری زلزله 3.1 ریشتری را تجربه کرد که عمق آن در 9 کیلومتری زمین و کانون آن در 5 کیلومتری قلعه خواجه، 29 کیلومتری مسجد سلیمان و 40 کیلومتری لالی استان خوزستان بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار