مدیران خودروعصر اعتبار

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران:

شورای نگهبان با تعیین قیمت مسکن مخالفت می‌کند

عصر ساختمان-رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در پاسخ به درخواست کمیسون عمران برای ورود تعزیرات به بازار میکن و کنترل آن، این سوال را مطرح کرده که تعزیرات با استناد به کدام قانون می خواهد در بازار مسکن عمل کند؟

شورای نگهبان با تعیین قیمت مسکن مخالفت می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از رویداد24، روز گذشته سیدهادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از روند افزایش قیمت مسکن و عدم نظارت کافی بر این حوزه، از سازمان تعزیرات درخواست کرده برای حل مشکل ورود کند و با معرفی سقف افزایش مبلغ اجاره و قیمت مسکن به کنترل بازار اقدام کند. این درخواست البته به مذاق مشاوران املاک خوش نیامد و به سرعت با واکنش این صنف روبرو شد. آنچنان که رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران این سوال را مطرح کرده که تعزیرات با استناد به کدام قانون می خواهد در بازار مسکن عمل کند؟

    افزایش قیمت  مسکن از نوسان‌های نرخ ارز درسال گذشته نشات می‌گیرد

    حسام عقبایی رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درخصوص افزایش بی رویه قیمت مسکن درسال 97 گفت: افزایش قیمت  مسکن از نوسان‌های نرخ ارز درسال گذشته نشات می‌گیرد به طوری‌که در اسفندماه سال گذشته به دنبال تغییر ناگهانی قیمت ارز شاهد رشد دربازار مسکن بودیم همچنین در بهمن ماه سال 96 نیز شاهد رشد 30 درصدی دراین بازار بودیم ازسوی دیگر درسال جدید تا نیمه اول اردبیهشت اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ نداد اما در نیمه دوم اردیبهشت این بازار رشد شتابانی به خود گرفت البته رشد دوم رشدی که به جان بازار مسکن بشیند نبود و تا حدودی تلاطم‌های این بازار فرونشسته است.

    برخی مالکان بر گران فروختن واحدهای خود اصرار دارند

    عقبایی افزود: دلیل دیگری که به تلاطم دربازار مسکن کمک می کند، پافشاری برخی مالکان برای گران فروختن واحدهای خود است که البته اگر قرار باشد قیمت‌های سلیقه‌ای به جای واقعیت حرف براند معامله‌ای رخ نخواهد داد و بازار در رکود سنگینی خواهد رفت.
    پیش بینی عقبایی از بازار پیش رو این است که درصورتی که پافشاری مالکین بر گران فروشی ادامه یابد تحرکی دراین بازار صورت نخواهد گرفت و برای برون رفت از وضعیت رکود پس از مدتی بازار به روال خود بازخواهد گشت.

    مگر می شود هرکاری که هر سازمانی بخواهد بدون اعمال قانون انجام دهد؟

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران نسبت به اظهار نظر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی مبنی دخالت سازمان تعزیرات برای کنترل قیمت مسکن، واکنش نشان داد و اظهار کرد: تعزیرات بر چه اساس و با استناد به کدام قانون می‌خواهد در بازار مسکن عمل کند؟ اصولا اگر مجلس می‌توانست دراین سالها قیمت مسکن را مهار کند چرا تا به حال اقدامی نکرده است؟ مگر می‌شود هرکاری که هر سازمانی بخواهد بدون اعمال قانون انجام دهد؟

    او با طرح این پرسش که آیا قانونی مبنی بر کنترل قیمت مسکن توسط تعزیرات به تازگی تصویب شده که ما از آن بی خبریم؟  اضافه کرد: اگر این طور است مجلس اعلام کند که ما هم اطلاع داشته باشیم تا این صنف بتواند مطالبه‌گری خود را از سازمان تعزیرات بگیرد.

    قیمت مسکن با حرکات تعزیراتی کنترل نمی‌شود

    عقبایی اظهار کرد: بر فرض محال که چنین ادعایی هم صحت داشته باشد، قیمت مسکن را با حرکات تعزیراتی نمی‌توان کنترل کرد چراکه مسکن نیاز به توازن بین عرضه و تقاضا دارد، در حالیکه سالی یک میلیون ازدواج درکشور به ثبت می‌رسد، تولید مسکن برای این رقم زوج‌های جوان زیر 300 هزار است و مشخص است که میزان عرضه با تقاضای موجود در بازار همخوانی ندارد.

    او مدعی شد: کسانی که می گویند به تعداد کافی واحد مسکونی وجود دارد اما کسی قدرت خرید ندارد، حرف باطل زده است و آمارها نشان می‌دهند که عرضه موجود در بازار مسکن خیلی کم است و همین امر این بازار را با بحران مواجه کرده است.

    600 هزار واحد خالی از سکنه توان عرض اندام در شبکه عمومی را ندارد

    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درپاسخ به این سوال که عده‌ای می گویند واحدهای خالی از سکنه در تهران بسیار زیادند، گفت: این حرف اصلا درست نیست. از 2 میلیون و 500 واحد خالی از سکنه تنها 600 هزار واحد آن در استان تهران واقع شده‌اند که 400 هزار واحد درحاشیه تهران و فاقد امکانات زندگی نظیر آب، برق، گاز، تلفن، مسجد و مدرسه است که امکان استقرار در این واحدها فراهم نیست و 200 هزار واحد دیگر مربوط به واحدهای لوکس و لاکچری در شمال تهران است که کمتر کسی قدرت خرید آنها را دارد بنابراین 600 هزار واحد خالی از سکنه رقمی نیست که توان عرض اندام درشبکه عمومی را داشته باشند.

    سوداگری و احتکار به بالابردن قیمت مسکن دامن می‌زنند

    عقبایی با بیان اینکه مشکل اصلی در عدم توازن تولید و تقاضا است، افزود: زمانی که عرضه بالا باشد قیمت‌ها بالا نمی‌رود اما عده‌ای که با سوداگری و احتکار در این بازار به بالابردن قیمت‌ها در مسکن دامن می‌زنند، لازم است قوانینی برای برخورد با متخلفان وضع شود اما به طور حتم نمی‌توان با ابزاری مانند تعزیرات جلوی رشد قیمت‌ها را گرفت.

    شورای نگهبان با تعیین قیمت مسکن مخالفت می‌کند

    او معقتد است که مجلس هیچ گاه نمی‌تواند قانونی برای مقابله با افزایش قیمت مسکن وضع کند چرا که در اسلام مالکیت محترم است و مسکن مانند کالای خوراکی نیست که بتوان بر آن قیمت تعیین کرد. ضمن اینکه در قوانین فقهی مسکن جزء اموال غیرمنقول محسوب می‌شود و مردم براین اموال مسلط هستند و حتی در صورت تصویب نیز شورای نگهبان به دلیل خلاف شرع بودن با آن مخالفت خواهد کرد.

    وقتی دولت حمایت نمی کند نمی توان انتظار معجزه داشت

    رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران به ارائه راهکار در مهار قیمت های بازارمسکن پرداخت و گفت: دولت باید تسهیلات خوب به این بخش ارائه کند به طوری که درکشورهایی که با رکود بازارمسکن مواجهند سیاست‌هایی نظیر به صفر رساندن سود تسهیلات بانکی، بازپرداخت تسهیلات به مدت طولانی و برخورداری از معافیت‌های مالیاتی اجرا می‌شود در حالیکه در کشور ما هیچ یک از این سیاست‌ها اجرا نمی‌شود و نمی‌توان امید به ایجاد معجزه داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار