مدیران خودروعصر اعتبار

گشت و گذاری در آشفته بازار مسکن

عصر ساختمان- فصل نقل و انتقال مستاجرین فرارسیده است؛ هوا که داغ می‌شود بازار اجاره مسکن هم داغ می‌شود؛ هر سال اکثر آنهایی که اجاره‌نشین هستند قصد می‌کنند چند متری به خانه اجاره‌ای خود اضافه و به خانه‌ای بزرگتر در منطقه‌ای بهتر نقل مکان کنند اما گویا امسال قضیه برعکس است و تازه اول آوارگی و دردسر مستاجرینی است که باید روی تمام برنامه‌های خود خط بکشند و فعلاً رویای صاحبخانه را تعبیر کنند که چند برابر مبلغ سال گذشته را طلب می‌کند.

گشت و گذاری در آشفته بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، کافی است این روزها سری به مشاورین املاک بزنید تا خط به خط گفته‌های بالا برایتان متجلی شود و ببینید که  بازار مسکن چه آشفته بازاری است؛ بازاری که این روزها بهانه دلار و یورو و ین و حتی روپیه هم گل آلودش کرده تا برخی شب خوابی رویایی ببیند و مستاجر را مامور تعبیر رویای وارونه خود کنند؛ البته نباید از صاحبخانه‌های شریفی که شرایط سخت این روزهای مردم را درک می‌کنند غافل شد اما گویا تعدادشان کم است.

    فقط به چند نمونه زیر دقت کنید:

    مشاوری املاکی در منطقه شاهین ویلا کرج، از طرف صاحب ملک، خانه‌ای 111 متری را با 60 میلیون تومان هزینه پیش و 600 هزار تومان اجاره قیمت‌گذاری کرده است.

    کمی آن طرف‌تر در همان منطقه، قیمت خانه‌ای را از یک مشاور املاک دیگر سراغ می‌گیرم؛ از میان همه پیشنهادهایش یکی نظرم را جلب می‌کند؛ یک واحد 90 متری با 40 میلیون تومان پول پیش و 900 هزار تومان اجاره.

    مشاور املاک دیگری یک واحد 115 متری در شاهین ویلا را با 20 میلیون تومان پیش و 900 هزار تومان اجاره پیشنهاد می‌دهد.

    همه این قیمت‌ها در یک منطقه متوسط در کلانشهر کرج در حالی مطرح می‌شود که همین واحدها را سال گذشته می‌شد با 30 تا 50 درصد قیمت کمتر اجاره کرد؛ نکته دوم هم اینکه تمامی این واحدها شرایطی مشابه هم دارند؛ تفاوت متراژ هم نباید آنقدر در قیمت تاثیر داشته باشد اما اینکه چرا این آشفتگی و اختلاف قیمت وجود دارد را باید در قیمت‌گذاری دلبخواهی مسکن جست و جو کرد؛ همان رویای صاحبخانه که نیت می‌کند خانه‌اش را به این قیمت اجاره دهد اما اینکه آیا قیمت واقعی هم همین است یا خیر چیز مهمی نیست!

    وضعیت در دیگر مناطق کرج و اطراف هم همین است؛ مثلا یک مشاور املاک خانه‌ای 80 متری در منطقه گلشهر در  طبقه پنجم بدون آسانسور را با 13 میلیون تومان پیش و 400 هزار تومان اجاره بها واگذار می‌کند؛ همین خانه را سال گذشته با قیمتی به مراتب کمتر می‌شد اجاره کرد.

    به مشاور املاکی در منطقه آزادگان سر می‌زنم؛ همان موقع در حالی که یک مستاجر در این منطقه به دنبال خانه‌ای با شش میلیون تومان پیش و 400  هزار تومان اجاره می‌گشت؛ مسئول دفتر قیمت اجاره یک واحد 100 متری در این محدوده  را 50 میلیون تومان پیش و ماهانه یک و نیم میلیون تومان اجاره عنوان کرد.

    هزینه اجاره مسکن در گوهردشت به عنوان یکی از مناطق متوسط به بالای کرج هم افزایش محسوسی داشته است؛ یک واحد 80 متری روبروی خیابان داریوش 25 میلیون تومان پیش و ماهانه 550 هزار تومان آب می‌خورد؛ یا یک واحد 80 متری دیگر در همان حوالی 20 میلیون تومان پیش و 900 هزار تومان برای اجاره قیمت‌گذاری شده است؛ مسلما هر چه از فلکه اول بالاتر برویم به صورت تصاعدی قیمت هم بالاتر خواهد رفت؛ یک واحد 85 متری در حوالی زمین‌های انصاری هم 70 میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

    اوضاع در شهرک اندیشه آشفته‌تر و بی قاعده‌تر است؛ به عنوان نمونه مشاور املاکی یک واحد 75 متری در شهرک اندیشه را 40 میلیون تومان رهن کامل می‌دهد؛ کمی آنسوتر مشاور املاک دیگری  برای واحدی 100 متری 41 میلیون تومان پول پیش و 650 هزار تومان اجاره ماهانه طلب می‌کند؛ در همان حوالی مشاور املاکی دیگر یک واحد 54 متری را 32 میلیون تومان برای رهن کامل قیمت‌گذاری کرده است؛ هم قیمت‌ها نسبت به سال قبل افزایش غیر عادی داشته و هم هر کس هر طور که دلش خواسته قیمت گذاری کرده است.

    وضعیت آشفته مسکن و افزایش قیمت به کمالشهر که به نوعی پایین شهر هم محسوب می‌شود سرایت کرده؛ مثلا از یک بنگاه قیمت واحدی 90 تا 150 متری را جویا می‌شوم؛ یک واحد 120 متری معرفی می‌کند که 50 میلیون تومان پول پیش می‌خواهد و ماهانه 100 هزار تومان اجاره!

    نمونه‌های دیگر در مناطق مختلف هم اینگونه است: 85 متر فردیس کانال غربی، 55 میلیون تومان رهن کامل، 83 متر کیانمهر، 25 میلیون تومان پیش 300 هزار تومان اجاره، 70 متر درختی، 16 میلیون تومان پیش، یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره، 93 متر عظیمیه، 60 میلیون تومان پیش، یک میلیون تومان اجاره، 85 متر مارلیک، 20 میلیون تومان پیش، 650 هزار تومان اجاره و ...

    در همین خصوص رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرج در مورد وضعیت آشفته قیمت‌گذاری مسکن در کرج به خبرنگار ایسنا می‌گوید: قیمت‌گذاری مسکن در ایران هیچ مبنا، قاعده و قانونی ندارد و همه چیز به توافق مالک و مستاجر و عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد.

    محمد قمی ادامه می‌دهد: در گذشته قرار بود قانونی گذاشته شود تا کارشناسان مسکن در هر منطقه ارزش واقعی برای خرید، فروش، رهن و اجاره مسکن را تعیین کنند و بنگاه‌های معامله املاک با همان قیمت‌ها واحدهای مسکونی را معامله کنند اما این موضوع به مرحله قانون نرسید.

    قمی خاطرنشان می‌کند: در هر حال امیدواریم مجلس شورای اسلامی برای این وضعیت چاره‌ای بیندیشد یا دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کند.

    وی اظهار می‌کند: در چنین وضعیتی اجاره بها در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است که این افزایش از همان توافق مالک و مستاجر و عرضه و تقاضا ناشی شده است. در چنین وضعیتی مستاجرین یا باید از پس افزایش هزینه‌ها برآیند یا اینکه به مناطق ارزان‌تر کوچ کنند.

    وی در خصوص وضعیت خرید و فروش مسکن در کرج نیز اعلام می‌کند:  معامله مسکن تا حدی رونق گرفته است  اما به دلیل افزایش حدود 25 درصدی قیمت، پیش‌بینی می‌شود پس از مدتی کوتاه دوباره وارد رکود شود.

    در پایان امیدواریم مسئولان ذیربط برای این وضعیت آشفته مسکن چاره‌اندیشی کنند چون افزایش بسیار زیاد اجاره بها فشار سنگینی را به زندگی جمعیت زیاد اجاره‌نشین وارد می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار