مدیران خودروعصر اعتبار

نماهای زیبای سرامیکی

عصر ساختمان- ابتدایی‌ترین و حتی از لحاظ قدمت اولین وظیفه‌ای که نمای خانه‌ها عهده‌دار هستند حفاظت از بنا است. انسان‌ برای حفاظت خود از عوامل جوی و اقلیمی، اقدام به ساخت خانه کرد، عدم وجود منفذ در ساختمان گرچه جلوی باد، باران، گرما و سرما را می‌گرفت، ولی بنا را از نور و تهویه لازم محروم می‌کرد. هرچه نیاز به این مواهب بیشتر شد، نیاز به ایجاد روزنه در دیواره ساختمان نیز افزایش یافت و در نتیجه نیاز به پوسته دیگری به نام نما جهت حفاظت بیشتر، به وجود آمد.

نماهای زیبای سرامیکی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، با توجه به قیمت بالای سنگ و باری که به ساختمان تحمیل می‌کند، جهت نمای ساختمان در بعضی کشورها استفاده از سرامیک رواج قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. نمای سرامیک مشکل وزن را (تا حدود یک چهارم وزن سنگ) حل کرده ولی مشکل پیوستگی سرامیک و نما به جز در موارد اندکی حل نشده است و با استفاده از روش‌های نصب سعی در حل مشکل پیوستگی اجزای نما وجود دارد. این نماها با توجه به طراحی قابل کنترل می‌توانند زیبایی خاص خود را به بیننده تقدیم کنند.
    سرامیک خشک چیست؟
    احسان حیدری‌نژاد کارشناس صنعت سرامیک درمورد سرامیک خشک به ساختمان فرداگفت: سرامیک همان کاشی با لعاب است که به دو صورت سرامیک سنتی (این سرامیک‌ها همان سرامیک‌های سیلیکاتی هستند مثل کاشی، سفال، چینی، شیشه، گچ، سیمان) و سرامیک مدرن (مهندسی سرامیک‌های مدرن دارای خواص حرارتی، مکانیکی و شیمیایی ویژه‌ای هستند. سرامیک‌های اکسیدی بسیار خالص مانند آلومینا و زیرکونیا، سوخت‌های هسته‌ای بر پایه اکسید اورانیم، کاربید‌ها و نیتریدهای سرامیکی و شیشه سرامیک‌ها در دسته سرامیک‌های مدرن جای می‌گیرند) تقسیم می‌شود.
    وی گفت: به دلیل خاصیت و ویژگی‌های منحصر به فرد مانند مقاومت، استحکام و زیبایی سرامیک‌های مدرن در نما مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    این کارشناس در ادامه افزود: سرامیک مدرن با توجه به نوع کاشی به دو صورت خشک و ملات دار اجرا می‌شود در صورتی که قرار است با ملات نصب گردد باید قابلیت جذب در پشت سرامیک وجود داشته باشد و اگر در ارتفاع نصب می‌شود حتما به نما اسکوپ (ثابت) گردد. اما در شیوه خشک کاملا متفاوت است. در این شیوه نصب سرامیک، ابتدا نما آهن‌کشی شده و سرامیک توسط نگهدارنده‌های مخصوص به زیر‌سازی متصل می‌گردد. بهتر است در پشت این سرامیک‌ها لایه توری پلاستیکی و یا فلزی قرار بگیرد تا در صورت شکسته شدن از سقوط آنها جلوگیری شود. همچنین در هنگام نصب سرامیک در نما به شیوه خشک فاصله‌ای چند میلیمتری بین سرامیک‌ها گذاشته می‌شود که هم از شکسته شدن آنها در اثر انقباض و انبساط جلوگیری کند و هم زیبایی بیشتری دارد.
    مزایای نمای سرامیک
    حسن پارساپور کارشناس فروش در مورد مزایای سرامیک به عنوان نما به ... گفت: سرامیک خشک نما dry ceramic facade به‌دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی چون پایداری در دماهای بالا، استحکام زیاد و مقاومت بالا در برابر خوردگی و عدم جذب آب در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی در دنیا به عنوان نمای اصلی و منحصر به فرد ساختمان توسط طراحان و معماران در مراحل ابتدایی پروژه انتخاب می‌شود و در لیست اجزای بسیار مهم و استراتژیک قرار می‌گیرد.
    دلیل این موضوع کاربرد سرامیک خشک نما در دو پوسته کردن ساختمان و ایمنی بالا و قیمت تمام شده کمتر، در دراز مدت برای سازندگان و بهره برداران نسبت به نمای سنگ وسیستم‌های ملاتی و همچنین سرعت اجرای بالاتر آن در حدود یک سوم زمان اجرای سیستم‌های دیگر می‌توان اشاره کرد.
    وی در این مورد ادامه داد: در روش نمای خشک سرامیک‌ها به وسیله تجهیزاتی مانند ریل، پیچ و مهره به دیوار نصب می‌شود به این صورت که ابتدا پیچ‌ها به دیوار متصل شده و بعد مصالح روی آن سوار می‌شود.
    پارسا پور اظهارکرد: بیشتر سازندگان بین دیوار و سرامیک را با عایق‌های حرارتی و رطوبتی پر می‌کنند که این موارد می‌تواند کیفیت نما را افزایش دهد.
    برخی از مزایا و معایب استفاده از نمای سرامیک را میتوانید در جدول ذیل مشاهده کنید:


    مزایا معایب
    قیمت بالای سنگ و وزنی که سنگ به ساختمان تحمیل می‌کند، باعث شده است برای نمای ساختمان در بعضی کشورها از سرامیک و اجرای نمای سرامیک استفاده ‌شود. نمای سرامیک مشکل وزن را تا حدود یک چهارم وزن سنگ حل کرده است از جمله معایب نماهای سرامیکی عایق نبودن آن به سرما و گرما و صدا می‌باشد
    از محاسن اجرای نمای سرامیک عایق رطوبتی آن در مناطق مرطوب مانند شمال و جنوب کشوراست که مانع از رسیدن رطوبت به داخل ساختمان می‌شود. البته این مزیت به نحوه نصب و چگونگی اجرای نمای سرامیک در نمای مدرن بستگی دارد. همچنین نماهای سرامیکی به دلیل بازتاب شدید نور در مکان‌های شلوغ به کار نمی‌روند
    سرامیک‌ها ظاهر زیبا و مدرن به نمای ساختمان می‌بخشند مشکل پیوستگی سرامیک و نما به جزدر موارد کمی حل نشده است

    هزینه تقریبی نصب با ملات
    رحمت صوابی نصاب کاشی و سرامیک در مورد هزینه‌های نصب سرامیک پرسلان گفت: متوسط قیمت اجرای سرامیک با همه مصالح چسب خمیری کاشی درجه یک و مواد بندکشی و سرامیک نرمال درجه یک و نصب کار تمیز هر متر مربع بالای 30 هزار تومان تمام می‌شود. (توجه داشته باشید این نوع نصب بدون زیر‌سازی و آهن‌کشی است)
    وی گفت: قیمت سرامیک در بازار نیز از حدود 17 هزار تومان تا 31 هزار تومان (هر متر مربع) است البته سرامیک با قیمت پایین‌تر هم وجود دارد اما توصیه می‌شود استفاده نکنید. قیمت سرامیک معمولی درکف بازار حدود 17000 تومان است که باید کرایه حمل را هم در نظر داشت.
    عظیمی افزود: برای هر دو متر مربع حدود یک گالن دوازده کیلویی چسب مخصوص پرسلان مصرف می‌شود که گالنی بالای 12هزار تومان قیمت چسب‌های خوب و مناسب در بازار است ما برای نصب از ساروج یا فورتکس استفاده می‌کنیم.
    این نصاب اضافه کرد: هزینه حمل مصالح به طبقات حدود 100هزار تومان و هزینه دستمزد برای هر متر مربع  (بدون مواد نصب) با توجه به مدل و متراژ کار از  8هزار تومان تا 11هزار تومان می‌باشد.
    وی افزود :کرایه لوازم زیرپایی (تا اتمام کار) مانند تخته و بشکه یا چهار پایه حدود 70هزار تومان و مصالح بندکشی حدود 50هزار تومان می‌باشد. اجرای کار نیز به مقدار فضا بستگی دارد و از 4 روز تا یک هفته طول می‌کشد.
    وی تاکید کرد: ممکن است نصاب‌هایی با قیمت بالاتر و پایین‌تر نیز کار نصب را انجام دهند. و به نوعی هزینه‌های نصب در برخی از موارد سلیقه‌ای است و هر چه کار تمام شده تمیز و پر دقت باشد هزینه بالا‌تر است.
    هزینه نصب به روش خشک
    علی مرادی کارشناس نصب یکی از شرکت‌های خدماتی با بیان این مطلب که قیمت نصب پرسلان نما به روش خشک بسیار گران است به راهنمای ساخت‌وساز گفت: دست مزد نصب بدون وسایل مورد نیاز در سیستم خشک از 95 هزار تومان تا 110 هزار تومان است که با وسایل نصب یعنی آهن‌کشی و «کلیپس» هر متر مربع بالاتر از 260هزار تومان می‌شود.
    وی گفت: این سیستم به علت گرانی، مناسب اجرا برای ساختمان اداری و تجاری و برج‌های بلند است.
    این کارشناس نصب در مورد قیمت سرامیک‌های درجه یک داخلی گفت: قیمت این سرامیک‌ها از 25 هزار تومان تا 60هزار تومان است که البته در بازار نوع ایتالیایی آن نیز موجود است این سرامیک‌ها شیاردار بوده به راحتی به دیوار نصب و قیمت بالای 70هزار تومان در هر متر مربع را دارد.
    مرادی تصریح کرد: سیستم خشک بسیار مقاوم و محکم بوده و در بین دیوار‌ها می‌توان از عایق نیز استفاده کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو