مدیران خودروعصر اعتبار

بزرگترین مرکز تجاری خاورمیانه

عصر ساختمان- مرکز خرید دبی پروژه ای تجاری که سالها لقب بزرگترین مرکز تجاری خاورمیانه را به دوش می‌کشید، جایگاه خود را به یکی از شاخص ترین مراکز تجاری در ایران داده است. ایران مال افتخاری دیگر که نام ایران را به اولین ها پیوند میزند. این مرکز تجاری علاوه بر اولین بودن در خاورمیانه توانسته جایگاه پنجمین مرکز تجاری دنیا را به خود اختصاص دهد. ایران مال پروژه ای است که در کنار خرید کردن با قدم زدن در جای جای آن می‌توانید از بروزترین دستاوردهای معماری که با هنر اصیل ایرانی تطبیق داده شده است لذت ببرید. این مجتمع عظیم که در جوار دریاچه خلیج فارس بنا شده است، نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع مساحت دارد. البته این متراژ کل مجموعه است و بخش تجاری آن حدود ۱۸۶ هزار متر مربع خواهد بود.

بزرگترین مرکز تجاری خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، یکی از فاکتورهای مراکز تجاری لوکس ، نسبت مساحت مرکز تجاری به کل مساحت پروژه است. پایین تر بودن این نسبت نشان دهنده چند وجهی بودن پروژه است، و صرفا این مجتمع را از یک مرکز تجاری تبدیل به مرکز تفریحی، فرهنگی، سیاحتی، اقامتی کرده است. بدین شکل می‌توان بازار بزرگ ایران را اولین و حتی لوکس ترین بازار بزرگ دنیا چند عملکردی معرفی کرد.
    این بازار بزرگ تأثیر ویژه‌ای در رفع معضل بیکاری نیز خواهد داشت و با کمک در ایجاد زیرساخت مناسب برای ورود سرمایه‌های بیشتر، سرآغازی بر حرکت یک اقتصاد مستحکم و پویا در منطقه خواهد بود، و با جلوگیری از خروج ارز و بازاری رو به رشد، همراه با جذب گردشگران از سراسر جهان نویدبخش آینده‌ای درخشان برای ایران اسلامی خواهد بود. وقتی درسال 1390 که ساخت ایران مال آغاز شد تا امروز، برای حدود 20 میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شغل کرده است که این خود به عنوان دستاوردی حائز اهمیت برای این پروژه ملی به شمار می آید و پیش بینی می شود این غول تجاری خاورمیانه توانایی ایجاد بیش از 18 هزار اشتغال مستقیم و بالغ بر 100 هزار شغل به صورت غیر مستقیم را در آینده ای نزدیک داشته باشد.
    این بازار بی‌نظیر با ارائه بهترین محصولات ساختمانی معتبر بین المللی در کنار بهترین کالاهای تولیدی داخلی، نماد یک اقدام زیر بنایی در تحقق توسعه پایدار اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی است که همگی در راستای تحقق اهداف اصلی احداث این مجتمع چند منظوره تجاری، رفاهی، خدماتی، گردشگری که همانا کمک به رشد و توسعه اقتصادی، جذب گردشگر داخلی و خارجی ، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد اشتغال ،ارائه محیطی سالم برای تمامی افراد جامعه خصوصاً جوانان ، آشنایی هر چه بیشتر مردم با فرهنگ ایرانی- اسلامی، توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، کمک به اقتصاد محلی از طریق افزایش تبادلات تجاری، بوده است.
    یک از نقاط قوت این پروژه معماری منحصر به فرد این مرکز تجاری است.نقطه قوتی که بر پایه توجه به استاندارهای روز دنیا و نگاهی هوشمندانه و با بهره گیری از عناصر معماری ایرانی – اسلامی پدید آمده است.از اصلی ترین بخش های این پروژه می توان به  باغ ایرانی (به عنوان قلب پروژه و از زیباترین بخش های ایران مال)- پیست یخ- ایوان بلور- تالار الماس- گالری خودرو- مجموعه سینمایی- فودکورت و مرکز تفریحات خانوادگی- تالار پذیرایی مجلل- آمفی تئاتر- هتل های 5 ستاره ایران مال- دریاچه مصنوعی زیبای ایران مال و آبنمای منحصربفردش و همچنین طرح توسعه آتی این مرکز تجاری که شامل یک مجموعه فروشگاهی بزرگ- مرکز بین المللی تجارت تهران و مرکز نمایشگاه های تهران یاد کرد.
    باغ ایرانی به عنوان قلب پروژه ایران مال و از زیباترین بخش‌های این مجتمع است. این فضا با الهام گرفتن از باغ ماهان کرمان، در قسمت مرکزی ساختمان بازار بزرگ ایران، واقع شده‌است. باغ ایرانی با ابعاد 176 در 51 متر در طبقات پارکینگ اول تا تجاری دوم ادامه یافته و سقف آن در بام آزاد بنا، قرار گرفته و در نهایت سازه فلزی آن از طریق تکنولوژی پیشرفته پوشش‌های غشایی «ETFE» که ماده ای پلیمری است که دوستدار محیط زیست می باشد پوشش داده شده‌است که خود الهام بخش توجه به معماری پایدار در احداث این بنای ملی است. جریان آبی که بی‌وقفه در راستای شمالی-جنوبی این فضا جاری است، تجربیات بصری به یادماندنی را برای بازدید کنندگان ایجاد می‌کند. با توجه به کاشت طیف گوناگونی از گیاهان در این فضا، می‌توان با هوای پاک و مطبوع؛ پذیرای بازدید کنندگان بود.

    هتل ایران مال در قسمت شرقی پلان مجموعه با مساحتی بیش از 100 هزار متر مربع واقع شده‌است، که ارتفاع این هتل لوکس با بیش از 70 متر، متشکل از دو هتل 5 ستاره 211 و 195 اتاقی است که دارای فضای پشتیبانی با متراژ 6 هزار متر مربع نیز می باشد. همچنین فضاهای ورزشی متنوعی در این هتل تعبیه شده است که از شاخص ترین آنها می‌توان به استخر روی بام، و سالن ورزشی کاملا مجهز مخصوص میهمانان اشاره کرد.در کنار این هتل آمفی تئاتر هزار و 500 متر مربعی طراحی و احداث شده است که ارتفاع متغیری بین 17 تا 24 متر دارد و پذیرای حدود 1000 مهمان خواهد بود.
    اگر قصد بازدید از تمامی بخش های این مرکز عظیم تجاری را دارید باید به شما یادآور شویم که خود را برای پیاده روی 14.7 کیلومتری آماده کنید.یعنی شما به ‌اندازه مسافت خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش را می بایست پیاده روی کنید تا هیچ یک از بخش های هیجان انگیز این مجتمع چند منظوره از نگاه شما دور نمانده باشد.حال تصور بهتری از عظمت این مرکز تجاری ایرانی خواهید داشت و به راحتی می توانید او را رقیب از خاک برخواسته دبی مال بدانید.
    برای اینکه تصور روشن تری از عظمت این پروژه ملی داشته باشید بهتر است بدانید که دبی مال در کل یک میلیون و 124 هزار متر مربع و مرکز بزرگ تجاری چین در کل 894 هزار متر مربع مساحت دارند. تنها تفاوت این مراکز با بازار بزرگ تجاری ایران، نسبت مساحت تجاری به کل مساحت آنها است. به طوردقیق 17 درصد ازکل مساحت پروژه ایران مال به بخش تجاری اختصاص یافته اما در نمونه‌های خارجی این نسبت به 0٫8 و 0٫9 درصد محدود شده است. با این حال عظمت بخش تجاری بازار بزرگ ایران هم قابل انکار نیست. اگر بخواهید پیاده روی کنید و از هر مغازه پنج دقیقه دیدن کنید 3 روز طول می‌کشد به کل واحدهای تجاری این مرکز سرکشی کنید.
    یکی دیگر از جذابیت های بی بدیل این مجموعه دریاچه مصنوعی موزیکال 13 هزار متر مربعی ایران مال است کع در ضلع جنوبی این مجتمع طراحی و اجرا شده است. آب مورد نیاز این دریاچه منحصر به فرد از کوه های همجوار پروژه (آبشارتهران) تامین می‌شودو نکته دیگر در خصوص آن 710 فواره ای است که با قدرت ایجاد جریان آب تا 15 متر ارتفاع قطعا تجربیات و جذابیت های بصری منحصر به فردی را برای کاربران این مرکز رقم خواهد زد.
    پیست یخ با مساحت تقریبی 3 هزار و 150 متر مربع در قسمت شرقی بازار بزرگ ایران، در طبقه اول تجاری واقع شده است. این مجموعه به همراه جایگاه ویژه تماشاچیان به ارتفاع 3 طبقه به عنوان اولین پیست یخ در مجتمع های تجاری ایران طراحی و احداث شده است.
    بی شک یکی از لوکس ترین بخش های این مجتمع ایوان بلور است. ایوان بلور در قسمت شمال غربی پروژه واقع شده است که با ارتفاع 25 متر از طبقه اول تجاری آغاز و تا بام مجموعه ادامه می یابد. در فضای مابین کریستال های طراحی شده 210 مترمربع مغازه تعبیه شده که به واسطه جانمایی خاص، میزبان برند های لوکس خواهند بود.در کنار ایوان بلور ،از تالار الماس نیز به عنوان یکی دیگر از لوکس ترین بخش های بازار بزرگ ایران یاد می شود.طراحی خاص تالار در تمام طبقات(P2  تا R5) با ارتفاعی بالغ بر 36 متر از ویژگی های منحصر به فرد مجموعه ایران مال به شمار می رود.مساحت حدودی تالار در طبقه اصلی آن که طبقه دوم تجاری است، حدود 770 متر مربع است. با توجه به نقش تکمیلی  تالار الماس برای ایوان بلور این دو مجموعه، نمایشی از نوع پوشش فاخر ایرانی را نشان می‌دهند.
    مجموعه سینمایی ایران مال که متشکل از 14 سالن با ظرفیت 2هزار صندلی است در طبقات سوم و چهارم مرکز تجاری واقع شده است. مساحت این مجموعه سینمایی 5200 متر مربع و ارتفاع آن نزدیک به 14 متر می‌باشد، که بالاترین تنوع سالن سینما را شامل می شود. این مجموعه شامل سینماIMAX، سینماULTRA، AVX، VIP، DBOX ، سینما ATMOS-DOLBY و REALD-3D به همراه سینمای کودک است. ایران مال اولین مجموعه ای است که تمام این سینماهای مذکور را به صورت متمرکز و با بهترین و جدیدترین کیفیت صوتی و تصویری در یک مجتمع تجاری گرد هم آورده است، و این امر جایگاه کشور را در مباحث فرهنگی و سینمایی ارتقاء خواهد بخشید.
    فودکورت یکی ازبخش های جذاب و پرمخاطب این مجموعه خواهد شد. فودکورت ایران مال در دو بخش ، یکی در طبقه اول تجاری در ضلع شمال شرقی با مساحت 850 متر مربع و دیگری در قسمت شرقی طبقه سوم تجاری و بالای فضای پیست یخ با مساحت 2 هزار متر مربع طراحی و جانمایی شده است.
    تالار پذیرایی ایران مال که درتراز چهارم تجاری واقع شده، به طور مستقیم با مجتمع اقامتی در ارتباط است. این مجموعه مساحت تقریبی 15 هزار متر مربع را پوشش می‌دهد، گفتنی است این تالار پذیرایی قابلیت ظرفیت 700 نفر رادارد که برای استفاده 3 برنامه مجزا طراحی شده است.
    طرح توسعه ایران مال

    با توجه به پتانسیل بالای توسعه این مجتمع بزرگ، افزودن ساختمان‌های تجاری و اداری و استفاده بهینه از سایت پروژه، گزینه‌های زیادی را به عنوان طرح توسعه پیش روی متولیان این مرکز تجاری قرار می‌دهد؛ اما انتخاب مدیران مجموعه، طرحی است که موجب اضافه شدن 6 طبقه پارکینگ (با قابلیت اتصال به پارکینگ فاز اول) می‌شود. همچنین در کنار آن، یک مجموعه فروشگاهی عظیم لوازم و وسایل خانگی به همراه 6 برج با کاربری‌های اداری و تجاری تحت عنوان مرکز بین‌المللی تجارت تهران " (TIFC) International Financial Center Tehran" با مساحتی نزدیک به 600 هزار متر مربع در مجموعه‌ای بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار متر مربعی قرار دارد که در فاز بعدی به این مرکز عظیم تجاری پایتخت اضافه خواهد شد.
    اما اگر قصد بازدید از این گوهر ناب ایرانی را دارید باید بدانید که فاز اول این مجتمع تجاری هم زمان با اعیاد شعبانیه و همزمان با نمایشگاه برترین برندهای توسعه صنعت ساختمان افتتاح شده است و قرار است تا دی ماه 1398، ایستگاه مترو اختصاصی این مجموعه نیز زیر نظر مترو تهران راه اندازی شود تا از هر نقطه پایتخت، بتوان با کمترین هزینه و سریع ترین زمان ممکن به این مرکز دسترسی پیدا کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار