مدیران خودروعصر اعتبار

دردسر های تمام نشدنی مستاجران

عصر ساختمان- قصه ی هزارصفحه ای مستاجران علی الخصوص مستاجران تهرانی­ هرساله از اواخر­ خردادماه بازمی شود داستانی که گرمای تابستان را دو چندان می کند.

دردسر های تمام نشدنی مستاجران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از صدا و سیما، استدلال این روزهای بازار مسکن از نظر خریداران یا به نوعی سرمایه گذاران،­ بدین گونه است ،قیمت مسکن افزایش پیدا کرده پس باید سریعتر اقدام به خرید مسکن کنیم و اگر الان خریداری نکنیم یکماه آینده بیش از امروز گرانتر می شود.

    متاسفانه استدالال برخی از افراد این است که تا قیمت یک کالا گران می شود سرمایه دار سرمایه خود را به آن سمت سوق می دهد و به امید اینکه گرانتر می شود در حالی که در بسیاری در کشورها وقتی کالایی گران می شود، مردم از خرید آن کالا خودداری می کنند، تا قیمت آن کالا ارزان شود، اما در ایران برعکس عمل می شود و وقتی قیمت افزایش می یابد، تمایل به خرید آن کالا بیش از پیش افزایش می یابد.

    اما همین واکنش ها در بازار ها از جمله مسکن باعث افزایش کاذب قیمت مسکن می شود قیمتی که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد و بیش از حد معمول و 50 درصد رشد کرده است.

    اینگونه استدلالها در بازار مسکن باعث می شود که قدرت ­خریداران واقعی کاهش یابد و دوباره بازار به دست سودجویان بیفتد؛­ بازاری که با خرید و رهن آن، سرمایه سودجویان و تقاضا برای اجاره را بیشتر می شود.

    در گذشته ­بیشتر مستاجران برای اینکه متراژ خانه را بزرگتر کنند اقدام به جابه جایی می کردند اما اکنون نه تنها نمی توانند چند متری بیشتر از واحدکنونی خود داشته باشند­بلکه مجبورند ­به خانه ای کوچکتر اما با رهن و اجاره ای ­چند برابری رضایت دهند.

    دغدغه ی مستاجران را خیلی ها درک کردند و مشغله های چون ­هنوز سال به اتمام نرسیده نگران افزایش اجاره بهاء و جابه جایی از این خانه به آن خانه و اینکه نکند اجاره بیش از جیب من باشد و....بازاری که فقط در این فصل به دنبال چاره می گردیم و هیچ اقدامی برای این آشفته بازار صورت نمی گیرد.

    .نوسانات بازار ارز، سکه و طلا باعث شده تا صاحبخانه ها برای دریافت اجاره اشتیاق بیشتری داشته باشند مگر چه اتفاقی دراین آشفته بازار افتاده است که باید قیمت ها به یکباره افزایش یابد؟

    حضور تقاضای غیر موثر باز هم ­باعث شده این بازاری که به ظاهر به روزهای رونق خود می رسید را دوباره در لاک خود فرو ببرد بازاری که با افزایش قیمت مسکن تقاضا برای اجاره نیز افزایش میابد ­و چه سودی بالاتر از دریافت کرایه.

    بارها بارها­ سخن از راهکارهایی برای این آشفته بازار ارایه شده اما به راستی راهکاری برای کاهش بار مستاجران وجود دارد؟ مسکنی که به عنوان کالای تجاری و سرمایه ای به آن نگاه می شود ؟متاسفانه ساخت و ساز ها در­­سالهای اخیر براساس تقاضا نبوده و تولیدکنندگان بیشتر به دنبال سود خود بودند و بیشتر در مناطقی که تقاضا برای اجاره کم است اقدام به ساخت مسکن با متراژی بالا می کنند.

    خانه هایی که در شمال تهران خالی و در جنوب و مرکز تهران کمیاب و گران،و هرطوری که صاحبخانه ها می خواهند با مستاجران رفتار می کنند.

    اگرچه ملک شخصی است و مالک هر طوری که می خواهد می تواند ملک خود را کرایه دهد اما مستاجران هم همشهری ها ی خود هستند و باید انصاف را رعایت کنند.

    در بحث نرخ گذاری اجاره بها نیز مشاوران املاک نقش پررنگی دارند و ­ اکثرا پیشنهاد های آنان نرخ اجاره را تعیین می کند.

    مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاور املاک می گوید: بنابراین به خریداران و مصرف کنندگان واقعی توصیه می شود به دلیل افزایش غیرطبیعی قیمت مسکن، در صورت امکان صبور باشند و فعلا نسبت به خرید مسکن اقدام نکنند تا شرایط غیر واقعی حاکم بر بازار مسکن منطقی تر شود.

    وی ادامه می دهد:راهکار این نیست که قیمت مسکن کنترل و در بازار مسکن دخالت شود، بلکه راهکار عرضه و تقاضا است.

    رئیس اتحادیه املاک معتقد است، اگر مردم نیاز به مسکن دارند، بخرند، اما برای سرمایه گذاری بعید است که مسکن بتواند آن چنان آنها را راضی کند. به هر حال در زمان امضای قطعنامه 598 به یکباره قیمت ها فروکش کرد و برخی از خریداران مسکن سکته کردند.

    با توجه به­ آمار ­سامانه اطلاعات ­بازار املاک ایران درشهر تهران،​­بیشترین تقاضا برای اجاره ­در خرداد ماه تا به امروز مربوط به منطقه 5 و کمترین ان مربوط به منطقه 19 است و به ترتیب 2،4،10،14،7، و 8 نیز بیشترین قرارداهای اجاره را به خود اختصاص دادند .در خرداد ماه ­­ بیشترین قیمت اجاره مربوط به منطقه یک آجودانیه با قیمت هر متر مربع101 هزار و 170 تومان­­ و کمترین واحد­ قیمت اجاره به منطقه 19 شریعتی با قیمت هر متر مربع 11 هزار تومان معامله شد.

    برخی مناطق منطقه 13 ­اجاره هرمتر مربع 29901 تومان ،منطقه 11 اجاره هر متر مربع 25879 ،منطقه 8 اجاره هر متر مربع 34057،منطقه 14 اجاره هر متر مربع 31330،منطقه 3 اجاره هر متر مربع 53926،منطقه 4 اجاره هر متر مربع 63288 است.­

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو