مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن کرمان در حبابی حقیقت‌گونه یا در واقعیتی حباب‌گونه

عصر ساختمان- در دهه‌های اخیر بازار مسکن، با نوسانات شدیدی مواجه بوده است، به‌طوری‌که در سال‌های ۷۵، ۸۱، ۸۷ و ۹۱ بازار مسکن، رونق ساخت و ساز و معاملات و افزایش ناگهانی قیمت را تجربه کرد اما از سال ۹۲ وارد دوران رکود شد.

مسکن کرمان در حبابی حقیقت‌گونه یا در واقعیتی حباب‌گونه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، برخی از متغیرهای اقتصادی بر بازار مسکن تاثیر می‌گذارند به‌گونه‌ای که ایجاد تغییر در یکی از متغیرهای اقتصادی، تقاضای مسکن و به تبع آن قیمت مسکن به دلیل کشش کم عرضه مسکن در کوتاه مدت، افزایش می‌یابد و به دنبال آن سرمایه‌گذاران با اخذ پروانه ساختمانی به بازار مسکن وارد می‌شوند.

    حال در شرایطی که قیمت نفت کشور حدود 30 درصد کاهش داشته و نرخ دلار به شدت افزایش یافته، مردم در شرایط افزایش قیمت‌ها و نوسانات قیمت ارز به دنبال نقطه مطمئنی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود هستند، در نتیجه با توجه به محدودیت‌هایی که اخیرا برای خرید و فروش دلار در کشور تعریف شده و تأثیری که این تغییر قیمت‌ها بر بازار مسکن داشته است، مردم بازار مسکن را برای این منظور انتخاب کرده‌اند.

    با توجه به اینکه؛ در این دوره از نوسانات ارزی، دولت نرخ یکسان برای دلار اعلام کرده و هیچ خرید و فروشی در بازار ارز خارج از سیستم بانکی انجام نمی‌شود بنابراین پول‌های سرگردانی که در بازار ارز بود به سمت خرید طلا و سایر ارزها سوق پیدا کرد و در ادامه به سمت بازار کالایی پیشروی کردکه هنوز دچار تورم نشده است و این بازار مسکن بود.

    افزایش 10 تا 30 درصدی قیمت مسکن در کرمان

    "محسن شهریاری" -رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان- در این رابطه به ایسنا گفت: از اواخر سال قبل و ابتدای سال جدید در مناطق مختلف کرمان قیمت مسکن بین 10 تا 30 در صد افزایش داشته است.

    وی علت افزایش قیمت مسکن را اینگونه بیان کرد: مسکن سالیان درازی در حال رکود بوده و نه تنها در این بخش افزایش قیمتی نداشته‌ایم بلکه در بسیاری از شهرها شاهد افت قیمت نیز بوده‌ایم و این در حالی است که در سایر بخش‌های اقتصادی شاهد افزایش قیمت و تورم سالیانه بوده‌ایم و بسیاری از اجناس و کالاها در این چند سال تا 100 درصد رشد قیمت داشته‌اند پس این رشد 20 تا 30 درصدی در بخش مسکن دور از انتظار نبوده است.

    رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کرمان در پاسخ به این سوال که آیا نظارتی بر قیمت مسکن در کرمان وجود دارد؟ تصریح کرد: مسکن از جمله بازارهایی است که قیمت آن را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و در هیچ کجا نمی‌توان قیمت مسکن را بصورت تکلیفی تعیین کرد.

    وی قیمت مسکن در کرمان را حباب ندانست و عنوان کرد: اصطلاح حباب زمانی مطرح می‌شود که قیمت‌ها غیر واقعی باشند اما زمانی که قیمت تمام شده هر متر مربع آپارتمان با احتساب قدرالسهم زمین، هزینه پروانه و سایر مخارج را جمع‌بندی کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که قیمت‌ها حبابی نیست .

    شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که خریداران کنونی مسکن مصرف کنندگان واقعی هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو