مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد

حل چالش مشکل نظام بانکی با تجربه «بانک مسکن»

عصر ساختمان- مشاور وزیر و شهرسازی با تاکید بر تسریع حل مشکل نظام بانکی، تجربیات خود در تغییر شرایط در بانک مسکن را به عنوان یک الگوی موفق تشریح کرد.

حل چالش مشکل نظام بانکی با تجربه «بانک مسکن»
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، محمدهاشم بت شکن در پنل تخصصی اصلاح ساختار نظام بانکی؛ پیشرفت ها و چالش ها با ابراز تاسف در مورد اینکه دولتمردان بحران نظام بانکی را باور ندارند یادآور شد حل مشکلات در کشور آنقدر به تعویق می افتد که هزینه آن بالا می رود و در نهایت به یک موضوع امنیتی تبدیل می شود. او ادامه داد در مورد حل مسئله موسسات غیرمجاز شورای امنیت ورود کرد و بعد حل مسئله شروع شد.

    بت شکن درباره مشکلات سیستم بانکی، گفت: در تمام کشورهای دنیا مانند کره جنوبی و ایالات متحده امریکا بحران بانکی به وجود آمده است و بحران یک پدیده غیر طبیعی نیست. اما رویکرد این کشورها با مسئله به گونه ای است که مشکل را پذیرفتند و با شفافیت اعلام کردند و پس از آن به دنبال راه حل بودند.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی در مورد دلایل اجرایی نشدن طرح اصلاح نظام بانکی که دو سال پیش توسط رئیس جمهور مطرح شد، گفت:‌ اصلاح نظام بانکی باید دو اثر در نظام بانکی داشته باشد. اول ظرفیت تسهیلات دهی بانک ها را افزایش دهد پس از آن نرخ سود تسهیلات متعادل سازی شود. اما از آنجایی که پس از دو سال هیچ کدام از این دو مورد محقق نشده است می توان گفت که طرح های تهیه شده کارآمد نبوده است.

    بت شکن ریشه اصلی مشکلات نظام بانکی را در سه مورد مدل های کسب و کار ناکارآمد، کیفیت سرمایه متزلزل و پرتفوی اعتباری ضعیف خلاصه کرد و ادامه داد مهمترین مشکل نظام بانکی کشور ضعف در حکمرانی بانک ها و حتی در بانک مرکزی است و تا مشکلات عملیاتی برطرف نشود بحران نظام بانکی رفع نخواهد شد. این مقام مسوول افزود متاسفانه در چند سال اخیر تمام بانک های دولتی از محل تبصره 35 اصلاحیه بودجه اقدام به افزایش سرمایه کردند ولی در واقع این افزایش سرمایه تنها با جابجایی حساب بوده و نتیجه آن هم این بود که فقط در ظاهر ترازنامه بانک ها اصلاح شد اما همچنان در سمت چپ ترازنامه ها به دلیل نرخ های سود بالا افزایش می یابد ولی سمت راست آن دارایی های بانکی منجمد و سوخت شده قرار گرفته اند و این ناترازی ادامه پیدا کرده است.

    بت شکن با بیان اینکه مقامات اقتصادی باید ابتدا تصمیم گیری و سپس اجرا کنند، گفت: نظام بانکی بیمار است و نیاز به جراحی دارد. بنابراین مسئولین باید مسئولیت این جراحی را بپذیرند و تا زمانی اراده وجود نداشته باشد هر چقدر هم که کار مطالعاتی انجام شود قابلیت اجرا نخواهد داشت.

    وی در بخش دوم صحبت های خود به نقش بانک مرکزی در اصلاح نظام بانکی اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد به عنوان یک نکته اشاره کنم که در طول 5 سال فعالیت در بانک مسکن شاهد بودم که کل اقداماتی که برای اصلاح نظام بانکی انجام شد از طرف بانک مرکزی بود و نهادهای دیگر سهم زیادی نداشتند. بت شکن در ادامه صحبت های خود به اقدامات بانک مرکزی برای شفاف سازی صورت های مالی اشاره کرد و گفت بانک مرکزی در مورد استفاده از گزارشگری مالی با چارچوب IFRS ایستادگی از خود نشان داد و برگزاری مجامع را به اصلاح صورت مالی با ساختار جدید منوط کرد.

    بت شکن در مورد اصلاح نظام بانکی و هزینه های این اصلاح با تکیه به تجربه خود در بانک مسکن تاکید کرد باید هر مسئله ای را به مسائل کوچکتری تقسیم کرد و با حل مسائل کوچک تر کار اصلاح نظام بانکی را آغاز کرد. او افزود تجربه نشان داده است که نیازی نیست همه بانک ها را باهم اصلاح کنیم بلکه باید در ابتدا یک دسته بندی انجام داد و راهکارهایی متناسب با شرایط هر بانک ارائه کرد. علاوه براین هر بانکی نیز باید برنامه داشته باشد و اصلاح را از درون خود آغاز کند.

    مشاور وزیر راه و شهرسازی به تجربه خود در بانک مسکن اشاره کرد و گفت: در سال 92 بانک مسکن بیشترین میزان بدهی را به بانک مرکزی داشت و حدود 45 درصد از پول پرقدرت در دست این بانک بود و تقریبا هر روز از بانک مرکزی اضافه برداشت داشت. اما پس از جلساتی که با بانک مرکزی برگزار شد راهکارهایی برای حل مشکلات بانک مسکن مطرح شد که به عنوان مثال اضافه برداشت ها به خط اعتباری تبدیل شد و از آن موقع به بعد نه تنها اضافه برداشتی از بانک مرکزی صورت نگرفت بلکه در حال حاضر در بازار بین بانکی به بانک مرکزی نیز کمک می کند.

    در پایان این مقام مسئول تاکید کرد که برای اصلاح نظام بانکی در گام اول باید گزارش بازبینی کیفیت دارایی تهیه شود تا مشخص شود که سرمایه هر بانکی چه میزانی از زیان آنها را پوشش می دهد. پس از آن براساس این گزارش اولویت بندی در مورد بانک ها صورت بگیرد و سپس بحث تجدید ساختار بانک ها با در نظر گرفتن شرایط هر بانک مطرح شود. در نتیجه هر بانک نسخه مخصوص خود را داشته باشد و این برنامه مورد تایید بانک مرکزی باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو