مدیران خودروعصر اعتبار

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک:

۴۰ درصد تقاضای مسکن غیر مصرفی است

عصر ساختمان- حسام عقبایی گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از تقاضای مسکن غیر مصرفی است که متاثر از جذابیت بازار مسکن برای افزایش سرمایه گذاری بوده و همین مساله به افزایش قیمت حبابی دامن زده است.

۴۰ درصد تقاضای مسکن غیر مصرفی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از موج، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در برخی مناطق از اسفند ماه گذشته تاکنون مسکن 60 درصد افزایش قیمت داشته اظهار کرد: در برخی مناطق تا 30 درصد از این افزایش قیمت بخش مسکن حبابی است و باید در ماه آینده کاهش یابد تا معاملات مسکن بار دیگر رونق بگیرد در غیر این صورت فروشندگان موفق به فروش املاک خود نخواهند شد.

    عقبایی با بیان اینکه مسکن در اقتصاد ایران سهمی 40 درصدی دارد افزود: در حال حاضر عرضه و تقاضا تناسب ندارد، چراکه روند سال های گذشته به کاهش ساخت و ساز دامن زده بود، به طوری که 40 درصد از ساخت و سازها کم شد و همین عدم تناسب عرضه و تقاضا به مشکلات بازار دامن زده است.

    او با تاکید بر اینکه در ایران تا 70 درصد قیمت مسکن مربوط به زمین است تصریح کرد: دولت باید در حوزه زمین و تامین مدیریت مالی برنامه ای تدوین کند و همچنین با تکمیل بانک اطلاعاتی مسکن، این بازار را سامان دهی کند.

    نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به ناکارآمدی تسهیلات بخش مسکن افزود: در حوزه تسهیلات، برنامه ها باید متناسب با قدرت بازپرداخت خریدار و براساس ظرفیت های هر استان تدوین شود، زیرا قیمت مسکن در تمام کشور یکسان نیست و ارائه تسهیلات با یک روش دور از عدالت اجتماعی است. از طرف دیگر باید مدت بازپرداخت به 25 سال برسد تا قدرت خرید مردم بالا برود و سود تسهیلات نیز کاهش یابد، هرچند امروز به دلیل بنگاه داری، بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات ندارند.

    او با تاکید بر اینکه 60 تا 70 درصد تقاضای بازار نیاز مصرفی است و 30 تا 40 درصد تقاضا ناشی از سرمایه گذاری است، تصریح کرد: دولت نهم و دهم جلوی تسهیلات مسکن را گرفت، زیرا فرض بر این بود که اگه تسهیلات داده شود، به واسطه تقاضا مسکن، گرانی می شود اما با وجود اینکه تسهیلات مسکن را متوقف کردند، مسکن گران شد. این مسئله نشان می دهد ساختار اقتصادی ایران متفاوت است و در 5 سال اخیر با وجود ارائه تسهیلات از سوی دولت مسکن در رکود بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار