مدیران خودروعصر اعتبار

ساماندهی مظلوم‌ترین قبرستان تاریخی یزد در گروی اخذ سند

عصر ساختمان- رییس سازمان آرامستان‌های شهر یزد با تاکید بر مرمت و بازسازی آرامستان‌های قدیمی شهر از جمله قبرستان جوی هرهر، گفت: برنامه‌های عمرانی و مرمتی این آرامستان واقع در بافت تاریخی شهر یزد پس از اخذ سند برای آن، طراحی و عملیاتی خواهد شد.

ساماندهی مظلوم‌ترین قبرستان تاریخی یزد در گروی اخذ سند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، آرامستان قدیمی «جوی هرهر» در محله‌ای به همین نام در حاشیه خیابان مهدی(عج) شهر یزد واقع شده و به دلیل واقع شدن در مسیر گردشگری بافت تاریخی یزد در معرض دید بسیاری از گردشگران این استان قرار دارد.

    با این وجود این آرامستان قدیمی به دلیل بی‌توجهی مسئولان و به رغم قرار گرفتن در مرکز شهر یزد از مظلوم‌ترین مزارهای شهر محسوب می‌شود.

    این وضعیت در حالی است که در آرامستان مذکور، بزرگان زیادی مانند پهلوان بزرگ یزدی، آخوند کرباسی و همسر اشرف آهنگر که از جایگاه معنوی بالایی در بین یزدی‌ها برخوردار است و داستان وی نیز در کتاب مفاتیح‌الجنان شیخ عباس قمی ذکر شده است، آرامیده‌اند.

    البته چنین وضعیتی را در مورد دیگر آرامستان‌های قدیمی شهر مانند آرامستان‌های سیدصحرا، نعیم‌آباد و کوچه‌ بیوک و غیره نیز شاهد هستیم.

    «علی زارع» رییس سازمان آرامستان‌های شهرداری یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت توجه به آرمستان‌های قدیمی شهر یزد، گفت: این اماکن به دلیل جایگاه خاص اجتماعی باید مورد مرمت و بازسازی قرار گیرند.

    وی ادامه داد: آرامستان‌هایی مانند جوی هرهر و سیدصحرا به دلیل قدمت بالایی که دارند، اکنون متروکه محسوب می‌شوند ولی در واقع آرامگاه بزرگان زیادی از استان هستند.

    این مسئول در مورد ساماندهی این مجموعه آرامستان‌ها نیز بیان کرد: برخی از این آرامستان‌ها به صورت هیات امنائی مدیریت می‌شوند  و برخی دیگر دارای متولی هستند اما آرامستان جوی هرهر در حال حاضر فاقد متولی است و توسط افراد محلی حفاظت می‌شود.

    وی افزود: متاسفانه تاکنون شهرداری بودجه و اعتباری جهت ساماندهی مجموعه جوی هرهر تخصیص نداده و در مرحله رایزنی جذب اعتبار برای این منظور هستیم.

    زارع با بیان این که قبرستان جوی هرهر هنوز تحت تملک شهرداری نیست، تصریح کرد: پس از اخذ سند برای قبرستان مذکور از اداره ثبت اسناد و املاک، طرحی برای انجام برنامه‌های عمرانی برای آن ارائه خواهد شد.

    رییس سازمان آرامستان‌های یزد تاکید کرد: البته تامین اعتبار عمرانی این طرح‌ها نیز لازمه اجرای آنهاست و قطعاً با هماهنگی مشاوران اجرایی خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار