مدیران خودروعصر اعتبار

خانه امینی؛

معماری جدید با حفظ المان‌های سنتی

عصر ساختمان- هدف اصلی از اجرای پروژه و طراح آن شهره عابد، تبدیل شدن این خانه به الگویی برای ساخت شهری در شهر کرد‌نشین کم‌جمعیتی به نام بوکان بود که در منطقه کوهستانی با آب‌ و هوای سرد واقع‌ شده است. این ساختمان با وجود دارا بودن ویژگی‌های محلی برای یادآوری خاطرات گذشته عابران (حداقل تعداد فضای بازشو و حداکثر استفاده از سنگ)، از دیگر ساختمان‌های منطقه متفاوت شده است. علاوه بر این، به دلیل تخصص خارجی کارفرمای آن، جنبه‌های فراملیتی پروژه نیز اهمیت بسیاری داشت.

معماری جدید با حفظ المان‌های سنتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، آرایش شبه‌کولاژ حجم‌های ساده همراه با خطوط مستقیم، مانند قطعات مختلف که همزمان یادآور ویژگی‌های معماری قدیمی منطقه در کنار تکنولوژی و معماری امروزی هستند، طراح را به ایده اصلی نزدیک‌تر کرد و در این راستا، نقاشی‌های هریف پیتر هالی، توانست  تاثیرات مثبتی بر خلق این اثر بگذارد.
    همچنین برای پوشش طبقه همکف، حیاط و قسمت‌هایی از طبقه اول و به منظور خلق المان های سنتی در بنا از سنگ کوه‌های یکی از روستاهای همسایه که مصالح تاریخی عمده منطقه از آن تامین می شوند، به صورت کاملا قانونی مورد استفاده قرار گرفت.
    در قسمت‌های دیگر ساختمان از فیبر سیمان استفاده شده است که جزء مصالح صنعتی محسوب می شود و توسط کارفرما در اندازه‌ها، قطعات و تعداد مشخص از بلژیک سفارش داده شده بود. فیبر سیمان ظاهری متفاوت از سنگ دارد و به عنوان مکمل سنگ‌های طبیعی مورد استفاده معماران قرار می گیرد.استفاده از ترکیب قطعات فیبر سیمان همراه با پانچ‌های آلومینیومی در کنار سنگ، احساس سرما را به کاربران القا می‌کند.
    جاده‌ شرقی مشرف به این بنا به دلیل شیب زیاد، باعث می‌شود که عابران، قسمت‌های داخلی ساختمان را ببینند؛ بنابراین، برای طراحی نمای خارجی بسته با حداقل تعداد اجزای بازشو، تصمیم گرفته شد تا از سایبان چوبی ثابت و تاشویی قبل از فضای باز دیوار اصلی طراحی و اجرا شود تا ساکنان خانه کنترل لازم بر میزان نور ورودی و تامین چشم انداز لازم را داشته باشند.سایبان مذکور علاوه بر عملکرد فوق به واسطه امتداد آن تا بام ساختمان همانند یک دیواره حیاط جنوب شرقی بنا را به محلی امن برای ساکنان تبدیل نمود تا در القای حس سختی نمای ساختمان نیز نقش خود را به خوبی ایفا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار