مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن:

واگذاری واحدهای مسکن مهر در قالب مسکن اجتماعی

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن پیشرفت طرح مسکن اجتماعی را مشروط به تخصیص بودجه متمرکز از سوی سازمان برنامه و بودجه دانست.

واگذاری واحدهای مسکن مهر در قالب مسکن اجتماعی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، چگینی گفت: در سال‌های اخیر واحدهای زیادی در قالب طرح‌های مسکن اجتماعی از سوی نهادها و دستگاه‌های حمایتی ساخته شده که همه این اقدامات با حمایت و کمک اعتباری دولت صورت گرفته است.
    علی چگینی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پیشبرد طرح های مسکن اجتماعی،گفت: دولت معمولا برای کمک به گروه‌های کم درآمد، در همه حوزه‌ها از جمله بخش مسکن برنامه‌هایی دارد. اگر مروری به گذشته داشته باشیم، در سال‌ها و دهه‌های قبل برنامه‌هایی خاص با عناوین خاص وجود داشته که بودجه‌ دولتی نیز به آن‌ها اختصاص یافته و به نتیجه رسیده است.
    وی ادامه داد: طرح‌های ساخت مسکن اجتماعی در ایران به دو روش متمرکز و غیر متمرکز دنبال می‌شود. در روش متمرکز، متولی اصلی تامین مسکن وزارت راه و شهرسازی است و در روش غیر متمرکز نهادهای حمایتی تولید و تهیه مسکن برای کم درآمدها را بر عهده دارند. چگینی افزود: برخی حساب کار مسکن تولید شده توسط نهادهای حمایتی را از دولت جدا می‌کنند. اما واقعیت این است که این نهادها از دولت جدا نیستند، چرا که اقدامات آن‌ها با بودجه دولتی انجام شده و دولت از این فعالیت‌ها حمایت می‌کند. این مقام مسئول با اشاره به روش‌های مختلف کمک دولت به نهادهای حمایتی گفت: این کمک در قالب پرداخت‌های بودجه‌ای، تخصیص تسهیلات ارزان قیمت، تخصیص زمین و تخصیص واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر انجام می‌شود.
    مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن به اعتبارات بودجه‌ای پرداخت شده به نهادهای حمایتی پرداخت و گفت: در این اعتبارات به صورت خاص کمک‌های مالی برای تامین مسکن در نظر گرفته شده است و توسط این نهادها برای ساخت، تعمیر و بهسازی واحدهای مسکونی به کار گرفته می‌شود. وی ادامه داد: به عنوان مثال کمیته امداد امام خمینی (ره) در سال 1395، مبلغ 157 میلیارد تومان از دولت بودجه بابت کمک به تامین مسکن نیازمندان گرفته است. درست است که این نهاد کمک‌های مردمی نیز دریافت می‌کند، اما بخش عمده تامین مالی آن از طریق دولت انجام می‌شود. به عنوان مثال کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در سال 1395 حدود 76 درصد از عملکرد کمک به تامین مسکن نیازمندان و معلولان را از محل بودجه عمومی دریافت کرده‌اند. یا در ردیف بودجه کمک به سازمان بهزیستی کشور سرفصل‌هایی تحت عنوان کمک به تامین مسکن نیازمندان و معلولان، تامین ودیعه مسکن زنان سرپرست خانوار و کمک به ارتقا خدمات رفاه اجتماعی اقشار خاص (مسکن) وجود دارد.
    این مقام مسئول افزود: تمام این اعتبارات در سند بودجه سالانه قابل مشاهده است و کسی که در مورد کم و کیف آن سوال دارد می‌تواند به سند بودجه سالانه رجوع کند.

    چگینی تامین تسهیلات ارزان‌ قیمت برای نهادها و دستگاه‌های حکومتی را اقدام دیگر دولت برای تامین مسکن اجتماعی دانست و گفت: دولت شرایطی را فراهم می‌کند که این نهادها از بانک‌های دولتی تسهیلات ارزان قیمت دریافت می‌کنند. یارانه این تسهیلات نیز توسط دولت پرداخت می‌شود. مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن به سایر کمک‌های دولت به نهادهای حمایتی اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی برای تهیه مسکن برای نیازمندان به تمام نهادهای حمایتی زمین اختصاص داده و این اتفاق خارج از برنامه متمرکز مسکن اجتماعی اتفاق می‌افتد. مسکنی که توسط نهادهای حمایتی و بهزیستی ساخته می‌شود بر روی زمینی است که از سوی دولت تخصیص داده شده است. وی افزود: تمام زمین مورد نیاز این نهادها توسط وزارت راه و شهرسازی و از طریق ادارات کل استانی تامین می‌شود. با بسیاری از این نهادها تفاهم نامه همکاری وجود دارد. به عنوان مثال به سازمان تامین اجتماعی برای تهیه مسکن برای خانوارهایی با بیش از دو معلول زمین رایگان اختصاص داده می‌شود. سازمان ملی زمین و مسکن نیز با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه دارد و سالی 11 هزار واحد مسکونی برای گروه‌های کم درآمد از این طریق ساخته می‌شود. دولت حتی به خیرین مسکن ساز نیز کمک مالی از طریق تخصیص زمین انجام می‌دهد. چگینی ادامه داد: همه این‌ها اشکالی از مسکن اجتماعی است که دولت به صورت عام و وزارت راه و شهرسازی به صورت خاص در تهیه آن‌ها نقش دارد. همه این برنامه‌ها با حمایت و کمک مالی دولت صورت می‌گیرد و اینگونه نیست که این اقدامات جدای از دولت باشد. این مقام مسئول درباره واگذاری واحدهای مسکن مهر در قالب مسکن اجتماعی نیز گفت: ظرفیت مازاد بر تقاضا در مسکن مهر با شرایط مناسب در اختیار نهادهای حمایتی قرار داده شده و می‌شود. این مساله در بودجه پیش‌بینی شده است و حتی شرایط بازگشت تسهیلات نیز تسهیل شده تا این واحدها به راحتی در اختیار گروه‌های کم درآمد قرار بگیرد.
    وی ادامه داد: حتی سازمان‌ها و نهادهایی مانند ارتش نیز بخشی از این ظرفیت مازاد را برای اعضای کم درآمد خود در اختیار گرفته اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار