مدیران خودروعصر اعتبار

خطر تنظیم معاملات صوری برای فرار از مالیات خانه‌های خالی

عصر ساختمان- یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به وجود رکود تورمی در بازار مسکن گفت: در حال حاضر رکود تورمی بر بازار مسکن حاکم شده، یعنی از یک طرف هزینه ساخت و قیمت مسکن بالا رفته و از طرف دیگر قدرت خرید مردم کاهش یافته و این به معنی رکود تورمی است.

خطر تنظیم معاملات صوری برای فرار از مالیات خانه‌های خالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صما، آلبرت بغزیان  با بیان اینکه در چنین شرایطی که برخی افراد به دنبال سوداگری هستند، دولت باید نظارت بیشتری بر بازار مسکن داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه قانون دریافت مالیات از خانه های خالی مطرح است، دولت باید نظارت‌های جدی روی معاملات صوری و قولنامه‌های صوری که ممکن است در حال حاضر تنظیم شود اعمال کند.

    به گفته وی در حال حاضر گروهی از افراد در بازار مسکن وجود دارند که موضوع مالیات بر خانه‌های خالی را مسکوت گذاشته‌اند و نمی گذارند که به سرانجام برسد.

    تسهیلات بانکی در حد تعمیرات موثر است

    وی همچنین درخصوص میزان اثرگذاری تسهیلات مسکن با توجه به افزایش قیمت ها در هفته های اخیر گفت: مسلما تسهیلات بانکی که در شرایط فعلی پرداخت می شود، در حد تعمیرات می‌تواند موثر واقع شود.

    بغزیان ادامه داد: اگر ما بخواهیم روی اصول جلو برویم، باید مثل کشورهای دیگر دنیا عمل کنیم که فرد، تنها یک‌سوم قیمت خانه را تامین می‌کند و بقیه آن را بانک‌ها تامین می‌کنند و این خانه به گروی بانک می‌رود. ولی اکنون مبلغی که برای خرید خانه در کشور ما پرداخت می شود، اولا نسبت به قیمت کل خانه بسیار پایین است، در ثانی نرخ سود آن هم بالا و زمان بازپرداخت آن کوتاه است.

    وی تصریح کرد: به طور مثال برای خرید اوراق مسکن، پول متقاضیان یا باید در بانک‌ها بخوابد و یا درصدی از آن بلوکه شود و با احتساب این موارد، نرخ سودی که در ظاهر 14 درصد است، به 22 درصد می‌رسد. علاوه بر این، سایر هزینه های معاملات مثل هزینه بیمه و... نیز مطرح است که اگر به متقاضیان مسکن تحمیل شود، قیمت مسکن را بالا می‌برد.

    وام ارزان به شرط عدم قیمت گذاری مسکن به نرخ جدید

    مدرس دانشگاه تهران با بیان اینکه تسهیلات مسکن باید به تولیدکننده برسد تا هزینه تولید کاهش یابد، افزود: درخصوص پرداخت تسهیلات ارزان به سازندگان هم باید راهکارهایی اتخاذ شود که اگر تسهیلات ارزان به آنها می‌دهند، به همان ترتیب اجازه ندهند که سازنده ها، مسکن ساخته شده را با نرخ جدید قیمت‌گذاری کنند.

    وی با اشاره به اقدامات ضروری مسئولان در بخش مسکن گفت: مسئولان باید در بخش هزینه تولید ورود پیدا کنند و بر قیمت مصالح ساختمانی مثل میلگرد، آهن، سیمان و گچ که نه براساس ارز دولتی، بلکه براساس ارز آزاد قیمت‌گذاری و به بازار عرضه می‌شود، نظارت کنند.

    بغزیان با بیان اینکه همچنین باید از خانه‌های خالی مالیات اخذ شود تا خانه‌ها به بازار عرضه شوند، ادامه داد: از طرف دیگر بدهکاران بزرگ بانکی و افرادی که از بانک‌ها وام گرفته‌اند و این پول‌ها را تبدیل به ارز و طلا و سکه و خودرو و مسکن کرده‌اند و بدهی خود را پس نمی‌دهند، مجبور به پرداخت بدهی خود شوند. این سیاست ها باعث می‌شود تا کالاهای احتکار شده به فروش برسد. در غیراین صورت وضعیت به همین ترتیب ادامه پیدا خواهد کرد.

    رشد قیمت‌ها از هزینه تولید مسکن شروع شد

    این اقتصاددان درخصوص نقش دلالان و مشاوران املاک در قیمت‌گذاری مسکن گفت: مشاوران املاک هرچند نقش تعیین‌کننده‌ای در بازار مسکن دارند و به افزایش قیمت ها دامن می زنند، اما رشد قیمت مسکن از هزینه تولید مسکن شروع شده است.

    وی با بیان اینکه در بازار مسکن بنگاه‌داران از طریق خریداران و هم از طریق فروشنده‌ها اطلاع دارد که چقدر متقاضی خرید و فروش مسکن در بازار وجود دارد، ادامه داد: مشاوران املاک این موارد را ناقص می‌کنند و اطلاعات را به طور کامل منتقل نمی‌کنند. به همین دلیل بهترین جا برای کسب چنین اطلاعاتی، سایت‌های اینترنتی مثل دیوار است که می‌توانند از تلاطم بازار تاحدی کم کنند.

    رشد فزاینده قیمت مسکن و ارز با تداوم لغو برجام

    این مدرس دانشگاه همچنین در پیش بینی خود از وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آینده گفت: بازار مسکن تا یک ماه آینده به حالت ثبات می رسد و نوسانات دیگر به صورت روزانه نخواهد بود. تا اول پاییز بحث تغییر خانه‌ها و جابه‌جایی‌ها است. یکسری از سازندگان هم ساختمان خود را تمام و واحدهای مسکونی خود را به بازار عرضه می ‌کنند تا سرمایه خود را تبدیل به پول کنند و شروع به ساخت وساز مجدد کنند.

    بغزیان اعلام کرد: این روند باعث می‌شود که باز هم رشد فزاینده قیمت مسکن شروع شود و شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. درواقع تا وقتی که تلاطم ارز ادامه یابد و برجام به نتیجه نرسد و تثبیت نشود، ما دچار چنین جهش‌های حباب‌گونه، سوداگری و... در بازار مسکن خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار