مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی:

وضعیت بازار اجاره‌بها حاد است

عصر ساختمان- مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی گفت: زمانی که ارز به چند برابر قیمت رسید اتفاقی برای بودجه خانواده‌ها نیفتاد تا درآمد مردم هم چند برابر شود بنابراین در شرایطی که بازار مسکن دچار پرش قیمت شده مردم توان تطبیق قدرت خرید خود با قیمت‌ها را ندارند و امروز هم شاهد آن هستیم که به رغم افزایش قیمت‌ها حجم معاملات خیلی بالا نرفته است.

وضعیت بازار اجاره‌بها حاد است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر سساختمان» به نقل از ایلنا، حسین عبده‌تبریزی در حاشیه نشست هم‌اندیشی با حرفه‌ورزان و صاحب‌نظران با موضوع چالش‌های بخش مسکن و راهکارهای آن در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت ملتهب بازار مسکن اظهار داشت: دولت یازدهم و دوازدهم در پی این بوده که سوداگری در بخش مسکن آرام بگیرد و معاملات برای مصرف کننده واقعی افزایش یابد و در اجرای این سیاست هم به صورت نسبی موفق بوده است.

    وی افزود: یکی از دلایل رکود هم کاهش معاملات با هدف خرید و فروش و واگذاری بود که باعث شد سوداگری در بخش مسکن آرام بگیرد.

    مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت تامین منابع مالی و حسابداری با بیان اینکه یکی از دلایل التهاب بازار مسکن تحولات اخیر در بازارهای موازی و موضع‌گیری‌های ترامپ در بازار برجام بوده است، گفت: متغیرهایی مانند ارز و سیاست خارجی باعث افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن شد که خریداران با یک افزایش قیمت جهشی مواجه شدند.

    وی با تاکید بر اینکه این افزایش قیمت برای بخش اجاره حادتر است، ادامه داد: یک سوم جمعیت کشور اجاره‌نشین هستند و موضوع مهم پرش قیمت در اجاره بها است و وزارت راه و شهرسازی سعی دارد در این شرایط ملتهب بازار اولویت‌ها را مشخص کند.

    وی با اشاره به طرح مسکن اجتماعی اظهار داشت: مسکن اجتماعی برای قشری از مردم تعریف شده که نه توان پرداخت اجاره و نه پرداخت اقساط خرید مسکن را دارند بنابراین عوامل خارجی باید به این اقشار کمک کنند که یکی از این عوامل خارجی دولت است اما متاسفانه وزارت راه و شهرسازی برای اجرای مسکن اجتماعی با محدودیت‌‌های بودجه مواجه است بنابراین این پروژه به صورت کامل به اجرا نرسید.

    عبده تبریزی ادامه داد: معتقدم برای تعدیل اثرات منفی التهاب سایر بازارها بر بازار مسکن یه راهکار این است که بخش مالیات در مسکن به شهرداری‌ها واگذار شود.

    وی گفت: اگر بخش مربوط به دولت به شهرداری‌ها واگذار شود و به شکل عوارض این مالیات را بگیرند و دوباره در بخش مسکن هزینه کنند می‌توانیم به موضوعاتی مانند بازآفرینی شهری یا ساماندهی حاشیه‌نشینی کمک کنیم.

    مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با بیان انیکه دولت یازدهم و دوزادهم علاقمند به دخالت در فعالیت بخش خصوصی نیست، گفت: در حال حاضر مهمترین نیاز مردم ساخت خانه‌های کم متراژ است و باید از این طریق از اقشار کم‌درآمد حمایت کرد.

    وی تاکید کرد: در حال حاضر مشخص است که خانوارهای قشر متوسط قدرت خرید واحدهای مسکونی بالای 50 متر را ندارند بنابراین دولت باید از ساخت و ساز خانه‌های کوچک و ارزان قیمت حمایت کند. این حمایت‌ها می‌تواند از طریق عرضه زمین، معافیت‌های مالیاتی و ارائه تسهیلات انجام شود.

    مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد مجلس مبنی بر کنترل قیمت در بازار مسکن گفت: کنترل قیمت از طریق قیمت‌گذاری به طور قطع به زیان برنامه‌ریزی شهری خواهد بود و در بلندمدت هم به اجرا نمی‌رسد و بازار را به هم می‌ریزد ممکن است در کوتاه مدت این اقدام قابل توصیه باشد اما به طور قطع در نهایت به زیان برنامه‌ریزی شهری است و اثرات ویران کننده دارد و به مثابه بمباران شهری است.

    وی با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است ادامه داد: ویژگی بازار مسکن رقابت پذیری آن است و کنترل قیمت تنها در شرایطی انجام می‌شود که در آنجا انحصار وجود داشته باشد. به طور قطع ورود دولت به قیمت‌گذاری مسکن جز فساد چیز دیگری نخواهد داشت.

    عبده تبریزی همچنین با اشاره به پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال گفت: پیش بینی بازار مسکن برای نیمه دوم سال بسیار سخت است. در سال ‌های 95 و 94 پیش بینی این بود که این حجم از نقدینگی تورم بزرگی ایجاد می‌کند اما عاملی که این موضوع را کنترل کرد بودجه خانوار بود.

    وی افزود: حالا هم عامل کنترل کننده التهاب بازار مسکن بودجه خانوار خواهد بود و وقتی که مردم توان خرید نداشته باشند کمتر مصرف می‌کنند و در بازار مسکن هم همین اتفاق می‌افتد و عامل تعیین کننده بودجه خانوار خواهد بود.

    عبده تبریزی ادامه داد: زمانی که ارز به چند برابر قیمت رسید اتفاقی برای بودجه خانواده‌ها نیفتاد تا درآمد مردم هم چند برابر شود بنابراین در شرایطی که بازار مسکن دچار پرش قیمت شده مردم توان تطبیق قدرت خرید خود با قیمت‌ها را ندارند و امروز هم شاهد آن هستیم که به رغم افزایش قیمت‌ها حجم معاملات خیلی بالا نرفته است.

    وی تاکید کرد: معتقدم قیمت‌گذاری در بازار مسکن بر اساس شرایط عرضه و تقاضا است و به همین دلیل شاهد آن بودیم که شرایط التهاب در بازار مسکن به شدت بازارهای موازی نبوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار