مدیران خودروعصر اعتبار

مشاور وزیر راه و شهرسازی:

وام بانک مسکن کم‌اثر شد

عصر ساختمان- مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کم‌کاری در ساخت و ساز مسکن از تولید سالانه کمتر از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور خبر داد و گفت:‌به دلیل افزایش قیمت، وام بانک مسکن در بازار کم‌اثر شده است.

وام بانک مسکن کم‌اثر شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، غلامرضا سلامی با بیان این‌که در بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی 19 میلیون بد مسکن (6 میلیون مسکن) داریم، اظهار کرد: اگر یک برنامه 10 ساله داشته باشیم سالانه باید 600 هزار واحد مسکن باید تولید کنیم، این در حالی است که در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که وجود دارد ساخت مسکن به 100 هزار واحد هم نمی‌رسد.

    وی با بیان این‌که در کشورهایی که رشد جمعیتی منفی دارند صنعت ساختمان پویاست،‌ افزود: این موضوع را می‌توانیم در رشد اقتصادی اروپا و آمریکا شاهد باشیم.

    وی با بیان این‌که همه عوامل دخیل در ساخت و ساز مسکن از جمله مواد اولیه، مصالح ساختمانی را داریم که اکثر آن‌ها در ایران تولید می‌شود، تصریح کرد:‌مهندسان و پیمانکاران خوبی نیز در کشور داریم و سرمایه نقدینگی مناسب که همه این موارد برای رشد این صنعت باید به یکدیگر متصل شوند.

    وی با بیان این‌که متاسفانه این کار صورت نگرفته است، گفت: ساختمان در ایران جزو معدود صنایعی است که از تحریم‌ها کمترین آسیب را خواهد دید. این یعنی می‌توانیم این صنعت را جایگزین صنایعی کنیم که در آینده از تحریم‌ها آسیب خواهند دید آن هم صنعت مسکن که اقتصاد ما به آن وابسته است و موجب رونق‌گرفتن آن می‌شود.

    مشاور وزیر راه شهرسازی همچنین با اشاره به مبحث پیش‌فروش خانه و مزایای مثبت آن اظهار کرد: پیش فروش خانه با پیش فروش خودرو تفاوت زیادی داشته و کاملا متفاوت هستند. در پیش فروش خانه سه ریسک را از بین می‌بریم که یکی از آنها ریسک خریدار در مقابل افزایش قیمت است. به عنوان مثال فردی که سال گذشته در بانک مسکن ودیعه برای گرفتن وام گذاشته است امسال وام او کاملا بی‌اثر شده است چون نتوانستیم او را به سیستم پیش‌فروش متصل کنیم.

    سلامی افزود: اگر همزمان با پولی که می‌گذاشت جایی وجود داشت که سیستم پیش خرید را انجام می‌داد خودش را در مقابل ریسک افزایش قیمت مصون می‌کرد. در وهله بعدی فروشنده هم از ریسک نقدینگی مصون می‌ماند چون می‌دانست واحدی که ساخته برایش مشتری وجود دارد. ریسک بعدی هم که از بین می‌رفت بحث عرضه و تقاضا بود که در مسئله پیش فروش قابل حل است.

    وی با بیان این‌که افزایش قیمت مسکن مسلما از دیگر موارد کمتر بوده در عین حال تصریح کرد:‌این در حالی است قیمت مسکن در ایران از همه چیز بالاتر است.  باید قیمت را در ایران نسبت به دیگر کشورها به طور نسبی نگاه کنیم چرا که اشتباهی که در کشورمان در این خصوص صورت می‌گیرد این است که فقط افزایش را در نظر می‌گیرند و به این موضوع نگاه نمی‌کنند که یک فرد در ایران با چند ماه حقوق می‌تواند مسکن خریداری کند و در اروپا این میزان چقدر است.

    وی ادامه داد: این استاندارد در ایران متاسفانه چند درصد بالاتر از نرخ‌های جهانی است. یعنی اگر یک نفر در کشورمان 5 میلیون حقوق بگیرد برای خرید یک خانه یک میلیاردی باید 200 ماه (16.6 سال) حقوق بگیرد در حالی که در اروپا همان خانه را با 300 هزار یورو خریداری کرده و تنها 75 ماه (6 سال) از حقوقش را باید بپردازد. ضمن این‌که در کشورهای اروپایی 80درصد هزینه خرید خانه را هم وام ارزان قیمت 2 تا 3درصدی پوشش می‌دهد. مسئله‌ای که در ایران ممکن است این وام 20 درصد باشد یا 10 درصد آن هم نرخی که با کمک وزارت راه و شهرسازی بوده است و با کمک موثر این نرخ پایین آمد که کافی نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار