مدیران خودروعصر اعتبار

افت ۷۹ درصدی ورودی آب به سدهای استان فارس

عصر ساختمان- حجم آب ورودی به سدهای استان فارس از ابتدای سال آبی تاکنون به ۲۴۱ میلیون مترمکعب رسیده است؛ عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب بوده و این روند حکایت از افت ۷۹ درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد.

افت ۷۹ درصدی ورودی آب به سدهای استان فارس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، حجم بارش‌های استان فارس از ابتدای سال آبی 96-97 تاکنون به 132 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با 385 میلیمتر بارندگی سال گذشته، نزولات جوی این استان کاهش 66 درصدی نسبت به سال پیش داشته و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت هم افت 56 درصدی را نشان می‌دهد. براین اساس فارس چهارمین استان کم بارش کشور در مقایسه با سال گذشته بوده است.

    افت بارندگی‌های این منطقه موجب شده تا روان‌آب‌های استان هم با کاهش بسیار محسوسی روبه‌رو شده و به تبع آن سدهای استان نیز با کاهش محسوس ورودی آب به مخزن مواجه شوند. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای هشتگانه استان فارس (سلمان فارسی، سیوند، درود زن، ملاصدرا، رودبال داراب، تنگاب، ایزدخواست و چشمه عاشق) حکایت از افت 79 درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد.

    ورودی آب به سدهای استان فارس 900 میلیون مترمکعب کاهش داشته است

    کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای استان فارس از ابتدای سال آبی تاکنون به 241 میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود یک میلیارد و 140 میلیون مترمکعب بوده است. بر این اساس سدهای فارس افت 899 میلیون مترمکعبی ورودی آب را تجربه می‌کنند.

    در حال حاضر حجم ذخیره آب در سدهای هشتگانه استان فارس یک میلیارد و 194 میلیون مترمکعب بوده و کاهش بارش‌ها و به موجب آن افت ورود روان‌آب‌ها باعث شده تا مخازن استان با ذخیره آب یک میلیارد و 464 میلیون مترمکعبی سال گذشته فاصله داشته باشند و افت 18 درصدی منابع آبی ذخیره شده را نسبت به سال پیش تجربه کنند. همچنین در وضعیت فعلی 44 درصد ظرفیت مخازن سدهای استان پر است.

    در ادامه این گزارش نیز وضعیت هر یک از سدهای هشتگانه استان فارس به صورت جداگانه تشریح است.

    *سد سلمان فارسی

    این سد در جنوب شیراز بر روی رودخانه قره آغاج به منظور تولید آب شرب، کشاورزی و تولید انرژی برق آبی احداث شده است. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت این سد حکایت از کاهش 85 درصدی ورودی آب به این مناطق دارد. کل حجم آب ورودی به این سازه از ابتدای سال آبی تاکنون 102 میلیون مترمکعب بوده است که سال گذشته در همین بازه زمانی سیلاب‌های منطقه موجب شده بود تا حجم ورودی روان‌آب‌ها به این سد از مرز 683 میلیون مترمکعب گذشته باشد.

    در حال حاضر حجم ذخیره آب این سازه به 683 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته ذخیره آب سد کاهش 17 درصدی داشته است. مدیریت خروجی سد موجب شده تا در حال حاضر 72 درصد ظرفیت مخزن سلمان فارسی استان پر است.

    *سدهای درودزن و ملاصدرا

    سد درودزن در 70 کیلومتری شمال شیراز و سد ملاصدرا نیز در 60 کیلومتری سد درودزن واقع شده است. حجم کل آب ورودی به این دو سد به 69 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با 194 میلیون مترمکعب سال گذشته، ورودی به سدهای درودزن و ملاصدرا افت 64 درصدی را نشان می‌دهد.

    89 درصد سد ملاصدرا خالی است

    در حال حاضر حجم ذخیره آب سد درودزن به 341 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش 11 درصدی داشته است و 64 درصد مخزن این سازه نیز خالی است.

    سد ملاصدرا هم اکنون 48 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده دارد که در مقایسه با سال گذشته افت 31 درصدی داشته است و 89 درصد مخزن این سد هم در حال حاضر فاقد آب است.

    *سد رودبال داراب

    این سد نیز در کیلومتری شمال غربی شهرستان داراب به منظور تامین آب شرب و کشاورزی این منطقه واقع شده است. ورودی به این سد در سال آبی جاری به 56 میلیون مترمکعب رسیده است در حالی که سال گذشته در همین بازه زمانی سازه 172 میلیون مترمکعب ورودی را هم تجربه کرده بود. بدین منظور سد رودبال داراب افت 67 درصدی ورودی را ثبت کرده است.

    مدیریت خروجی این سد موجب شده تا حجم ذخیره این سازه هم اکنون به 67 میلیون مترمکعب برس که در مقایسه با سال گذشته 17 درصد افت پیدا کرده و 81 درصد مخزن این سازه دارای منابع آبی است.

    * سد سیوند

    این سد در 80 کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارد. کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون به 2.4 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با 2.8 میلیون مترمکعب سال گذشته، ورودی به این سازه تفاوت زیادی نداشته است و تنها با افت 12 درصدی روبه‌رو است.

    به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر در منطقه این سد هم اکنون هیچگونه آب ذخیره شده ندارد و عملا خالی از منابع آبی است. با توجه به اینکه سد سیوند دارای مخزنی 255 میلیون مترمکعبی است، ورودی تنها دو میلیون مترمکعب به این سازه در 9 ماه اخیر موجب شده تا این مقدار آب هم به دلیل تبخیر و نفوذ به زمین و... از دست برود و آبی قابل ملاحضه‌ای پشت سد باقی نماند.

    *سد تنگاب

    سد خیرآباد نیز در 12 کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزآباد به منظور تامین آب کشاورزی منطقه واقع شده است. افت 66 درصدی بارش‌های استان فارس نسبت به سال گذشته موجب شده تا این سد در سال آبی جاری ورودی 10 میلیون مترمکعبی را تجربه کند که در مقایسه با 87 میلیون مترمکعب روان آبی که سال گذشته به دریاچه سد وارد شده بود، این سازه کاهش 88 درصدی ورودی را به ثبت رسانده است. براین اساس سد تنگاب در میان سدهای هشتگانه استان فارس نامناسب‌ترین میزان افت ورودی را نام خود ثبت کرده است.

    در حال حاضر 88 درصد مخزن این سد خالی است است و حجم ذخیره مخزن آن نیز به 17 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش 73 درصدی را نشان می‌دهد.

    *سد ایزدخواست

    این سد در پنج کیلومتری ‌قریه ‌ایزد خواست استان فارس به منظور تامین آب کشاورزی منطقه واقع شده است. افت بی‌سابقه بارندگی‌های سال آبی جاری موجب شده تا این سازه نیز حال و روزی به مراتب بهتر از سایر سدهای استان نداشته باشد به طوری که ورودی به این سازه در سال آبی جاری تنها به 500 هزارمترمکعب رسیده است که از همین رقم نیز قطره‌ای عاید ذخیره دریاچه سد نشده است. افت ورودی به سد موجب شده موجب شده تا حجم آب ذخیره شده در مخزن امسال به صفر برسد و در مقایسه با سال گذشته کاهش 84 درصدی داشته باشد.

    *سد چشمه عاشق

    این سد در 96 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نیریز به منظور تولید آب شرب و کشاورزی احداث شده است. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت این سد حکایت از کاهش 14 درصدی آب ذخیره شده در مخزن دارد. در حال حاضر حجم ذخیره آب این سازه به 37 میلیون مترمکعب رسیده است و 54 درصد آن هم پر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار