مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت مسکن ارزان برای متوسط‌ها

عصر ساختمان- «۵۰ هزار واحد مسکن برای اقشار متوسط جامعه ساخته می‌شود.» این خبر را در شرایطی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد گفته که ساخت مسکن ارزان قیمت از شهریور امسال آغاز می‌شود.

ساخت مسکن ارزان برای متوسط‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از شهروند، البته  پیش از این نیز یک بار  در دولت دهم  طرح ساخت  ٢۰۰۰واحد با نام مسکن مهر ویژه در تهرانسر برای اقشار متوسط جامعه  آغاز شد و تقریبا به اتمام رسید  و اتفاقا با استقبال خوبی هم همراه شد. با این وجود برخی از کارشناسان بر این باورند در شرایطی که حدود ١۰هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید بی‌مشتری مانده است و ساخت مسکن در این شهرها که در طول ٢٥ سال گذشته نتوانسته جمعیت زیادی را جذب خود کند، با استقبال چندانی مواجه نمی‌شود. حبیب‌الله طاهرخانی،  کارشناس بازار مسکن در این باره می‌گوید : باید به این‌ نکته توجه شود با وجود انتقاداتی که به طرح مسکن مهر وارد می‌شود جای بسی تأمل دارد که مدیرعامل شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید، در این هیاهوی موجود، پروژه‌ای را در این وسعت و گستردگی جغرافیایی که مشکلاتی را برای خود خواهد داشت، آغاز کند.
    چقدر مسکن باید ساخته شود
    آن گونه که آمار نشان می‌دهد سالانه چیزی حدود ٣۰۰هزار مسکن تولید می‌شود حال آنکه سالی حدود یک میلیون ازدواج به ثبت می‌رسد. پیش از این نیز حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک  به «شهروند» گفته بود که ساخت مسکن در ٥سال گذشته ٤۰درصد کمتر شده است.  این آمار به خوبی نشان می‌دهد که میزان عرضه با  تقاضای بازار همخوانی ندارد و ساخت ٥۰هزار واحد هم نمی‌تواند دردی از کمبود مسکن در کشور  را درمان کند.   آن گونه که نظری مدیر اطلاع‌رسانی شرکت عمران شهرهای جدید به «شهروند» اعلام کرده هنوز تحقیقات درباره جانمایی و میزان تولید مسکن ارزان در شهرهای جدید به اتمام نرسیده و مشخص نیست که قرار است همه ساله ٥۰ هزار واحد مسکن در این شهرها ساخته شود یا اینکه طرح جدید دولت به همین تعداد ختم می‌شود.  هرچند وزارت راه و شهرسازی هیچ جزییاتی در رابطه با زمان اجرای این طرح اعلام نکرده اما آن گونه که مدیرعامل شرکت عمران هشتگرد گفت ساخت مسکن ارزان قیمت از شهریور امسال آغاز می‌شود.
    آمار اجاره‌نشین‌ها در مسیر صعود
    آمار رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در دو دهه گذشته سهم مسکن از کل بودجه خانوارهای شهری به‌طور متوسط 10درصد بیشتر شده است. در سرشماری نفوس و مسکن سال 85 تعداد خانواده‌های اجاره‌نشین 3 میلیون و 686 هزار بود. این در حالی است که با گذشت یک دهه تعداد خانوارهای اجاره‌نشین در کشور به 6میلیون و 565 هزار رسیده و نشان از رشدی بیش از 80 درصد دارد. اگر به دو دهه قبل بازگردیم بر اساس آمار رسمی سرشماری نفوس و مسکن در اواسط دهه هفتاد نزدیک به 68درصد از خانوارهای شهری مالک بوده و تنها 32درصد به عنوان مستاجر در شهر زندگی می‌کردند؛ اما در سال 95 یعنی با گذشت دو دهه تعداد اجاره‌نشین‌ها با رشد قابل توجهی بیشتر شده و در حال حاضر حدود 40درصد از خانوارهای شهری به عنوان مالک و نزدیک به 60درصد از جمعیت شهری طعم اجاره‌نشینی را تجربه می‌کنند. البته در این میان باید سهم 9 تا 11درصدی خانه‌های سازمانی نهادها و ارگان‌های مختلف را در نظر گرفت. در این صورت نهایت 35 تا 36درصد از جمعیت شهری به عنوان مالک روزگار سپری می‌کنند. در سال 1395 استان تهران بیشترین نسبت خانوارهای اجاره‌نشین را داشته است و 43.5٪ از خانوارهای تهرانی مستاجر بوده‌اند. با توجه به 7.6٪ دیگر از خانوارها که در خانه‌های سازمانی و یا رایگان سکونت داشتند، کمتر از نصف خانوارهای تهران مالک محل زندگی خود بوده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو