مدیران خودروعصر اعتبار

سمت‌وسوی ساخت‌وساز در ماه‌های پیش‌رو

عصر ساختمان:در حالی که برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باورند که بازار مسکن تا نیمه دوم سال ۹۵ از رکود خارج می‌شود، اما برخی دیگر عقیده دارند تا زمانی که اقتصاد کشور بهبود نیابد و قدرت خرید مردم بالا نرود، بازار مسکن نیز رونق نخواهد گرفت.

سمت‌وسوی ساخت‌وساز در ماه‌های پیش‌رو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از اقتصاد، چند سالی از رکود بازار مسکن می‌گذرد و حال و روز این بازار به صورتی شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران در این بخش دیگر حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند، اما با این حال برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که با تلاش‌های دولت امکان خروج از رکود فراهم خواهد شد و اقداماتی همچون افزایش سقف تسهیلات می‌تواند تاثیر مثبتی جهت خروج بازار مسکن از رکود را فراهم کند و حتی تا نیمه دوم سال 95 بازار مسکن رونق گیرد.

    برخی از کارشناسان اقدامات سال‌های گذشته مانند لغو تحریم‌ها را در بخش مسکن و ساخت‌وساز کاملاً بی‌تاثیر می‌دانند و بر این باورند که به شرطی که بخش‌های مالی برنامه‌‌ریزی لازم را داشته باشند، بخش مسکن از رکود خارج می‌شود و در صورتی که اقتصاد کشور رو به بهبودی رود و قدرت خرید مردم نیز بالا رود، در آن صورت می‌توانیم به رونق بازار مسکن امیداوار باشیم.

    در همین زمینه ایرج رهبر عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به وضعیت مسکن و ساخت‌وساز در سال 95 بیان کرد: با توجه به تلاش‌هایی که در جهت بهبود این شرایط می‌شود و سیاستگذاری‌هایی که در این خصوص صورت گرفته، هم دولت و هم بخش خصوصی بتواند برنامه‌ریزی کند، اما هنوز حرکتی از سوی سیاستگذاران دیده نمی‌شود و تغییر و تحولی هم پیش نیامده که نشانه‌هایی از بهبود در بخش مسکن داشته باشد.

    او درباره اثرات برجام بر وضعیت ساخت‌وساز کشور گفت: بعید به نظر می‌رسد که لغو تحریم‌ها اثر چندانی بر مسکن و ساخت‌وساز بگذارد زیرا سرمایه‌گذارهای خارجی اولویت‌بندی خاصی برای خود دارند و اولویت اول آنها در بخش انرژی، نفت و گاز است و بخش ساخت‌وساز نتیجه‌ زیادی برای سرمایه‌گذار خارجی ندارد. این موضوع باعث می‌شود سرمایه خودش را در کشوری دیگر حبس کند، مگر اینکه در قبال سرمایه‌گذاری آنها دولت تعهداتی انجام دهد و شرایط ویژه‌ای برای آنها فراهم کرده و ضمانت‌هایی برای آنها ایجاد کند.

    رهبر تصریح کرد: مسکن کالایی است که نمی‌توان آن را صادر کرد و در کشوری که سرمایه‌گذاری در آن انجام شده حبس می‌شود و اگر سرمایه‌گذار نتواند آن را به پول تبدیل کند و سودش را کسب کند برایش انگیزه‌ای ایجاد نمی‌‌شود و این موضوع توجیه اقتصادی ندارد که بدون شرط و شروط سرمایه‌اش را وارد کشوری دیگر کند.
    او در ادامه گفت: بعید به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذار خارجی مخصوصاً در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کند، البته ممکن است که در بخش ریل، راه‌آهن، راه و چیزهایی شبیه آن که برایش درآمد داشته باشد محقق شود، اما در بخش مسکن این موضوع بعید به نظر می‌رسد.

    رهبر در پاسخ به اینکه آیا پیش‌بینی رشد اقتصادی پنج‌درصدی در سال 95 می‌تواند تاثیری در بخش مسکن و ساخت‌وساز داشته باشد، گفت: چون ساختمان نقش عمده‌ای در اقتصاد کشور دارد و اگر بتوانند اقتصاد را راه بیندازند شاید مسکن بتواند بیشترین سهم را داشته باشد، البته اگر توجه خاصی به آن شود و همچنین قدرت خرید مردم تقویت شود و از طرفی هم هزینه‌ها را کاهش دهند، در این صورت ممکن است که بخش مسکن بتواند از رکود خارج شود.

    این عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان در رابطه با انبوه‌سازی در کشور گفت: انبوه‌سازان معمولاً در مکان‌هایی ساخت‌وساز انجام می‌دهند که نیاز کشور باشد، یعنی در بخشی هزینه می‌کنند که بازگشت داشته باشد، اگر این حالت‌ها اتفاق بیفتد می‌تواند راهگشا باشد، اما تا رونقی پیش نیاید، شاید مسئله انبوه‌سازی هم فعلاً توجیه اقتصادی نداشته باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو