مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت و ساز خانه دوباره رونق می‌گیرد؟

عصر ساختمان- -نکته‌ای که در رابطه با بهم خوردن نسبت عرضه و تقاضا در بازار مسکن مطرح است، عطش این بازار برای خانه‌های ارزان و کوچک است. بررسی معاملات مسکن در بهار ۹۷ نشان می‌دهد بیش از ۷۶ درصد از معاملات مسکن در زمانی که هجوم تقاضا رخ داده بود، مربوط به خانه‌های زیر ۱۰۰ متر و بیش از ۵۷ درصد از معاملات مربوط به خانه‌های زیر ۸۰ متر بوده است.

ساخت و ساز خانه دوباره رونق می‌گیرد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، بازار مسکن در ایران ماه‌های خاصی را تجربه می‌کند. از اسفند 96 تا خرداد 97 در بازه زمانی 4 ماهه، این بازار شاهد افزایش 60 درصدی قیمت‌ها بود. افزایش 60 درصدی که 30 درصد آن تا اسفند 96 و 30 درصد دیگر از اسفند 96 تا روزهای آخر اردیبهشت 97 رخ داد و شاهد هجوم کم‌سابقه‌ای شد.

    اینکه چرا بازار مسکن در ایران طی 4 ماه شاهد این افزایش شد، تحلیل‌هایی متعددی به زعم مختصصان و فعالان این حوزه دارد. گروهی معتقدند بازار مسکن در ایران به واسطه رکود چندساله مانند فنری فشرده هر لحظه آماده‌ آزاد شدن خود بود و همزمان تکان‌های ارزی در ایران و تاثیر افزایش قیمت‌ها در بازارهای موازی و خاکستری ( مانند ارز، طلا، بورس و..) زمینه‌ساز افزایش قیمت‌ها شد و هیجان ناشی جا ماندن از رشد قیمت‌ها خریداران را با افزایش 30 تا 40 درصدی معاملات در دو ماه نخست سال 97، مواجه کرد.
    از آن طرف، گروه دیگر هجوم تقاضا ناشی از شرایط اقتصادی ایران ، رشد نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان در بازار مسکن را، دلیل نابسامانی چند ماه اخیر در این حوزه می‌دانند.
    حالا با رکود نسبی که بر بازار مسکن حاکم شده است، پیش‌بینی‌ها از آینده مسکن در ایران نقل محافل اقتصادی شده و همزمان مختصصان و فعالان این حوزه نسخه‌هایی برای برون رفت از این وضعیت را دارند.
    در این میان یکی از نسخه‌هایی بیش از باقی موارد مورد توجه اقتصاددان، دولت و فعالان حوزه مسکن قرار گرفته، ایجاد مشوق‌هایی برای افزایش عرضه مسکن برای مدیریت هجوم تقاضاست. متعادل شدن عرضه و تقاضا همواره جزء آرزوهای اقتصاددانان در حوزه ساخت و ساز بوده است، اتفاقی که در ایران آنطور که باید رخ نداده و حالا در هجوم تقاضا و بالا رفتن هزینه‌ها برای اجاره‌نشین‌ها بیش از قبل به چشم می‌آید.

    نیاز بازار مسکن: خانه‌های ارزان و کوچک!

    اما نکته‌ای که در رابطه با بهم خوردن نسبت عرضه و تقاضا در بازار مسکن مطرح است، عطش این بازار برای خانه‌های ارزان و کوچک است. بررسی معاملات مسکن در بهار 97 نشان می‌دهد بیش از 76 درصد از معاملات مسکن در زمانی که هجوم تقاضا رخ داده بود، مربوط به خانه‌های زیر 100 متر و بیش از 57 درصد از معاملات مربوط به خانه‌های زیر 80 متر بوده است. مساله‌ای که به تایید مشاور وزیر راه شهرسازی نیز رسیده و واقعیت امروز بازار مسکن ایران است که به گفته حسین عبده تبریزی«مقدار قابل ملاحظه‌ای خانه‌های گران قیمت خالی داریم ولی خانه‌های ارزان قیمت به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ بسیار کم است. باید تلاش شود حمایت از تولید واحدهای کوچک و ارزان قیمت با پرداخت تسهیلات در دستور کار قرار گیرد»
    نمودار زیر درصد معاملات مسکن در بهار 97 را براساس زیربنا نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار