مدیران خودروعصر اعتبار

قیمت «۲۱۲۹»

بازیگران رهن کامل در بازار اجاره + قیمت

عصر ساختمان- مالکان واحدهای کمتر از ۵ سال ساخت، نیمی از خانه‌های رهن کامل را در بازار اجاره تیرماه شهر تهران تشکیل داده‌اند.

بازیگران رهن کامل در بازار اجاره + قیمت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، فایل‌های رهن کامل با گذشت 17 روز از آغاز فصل جابه‌جایی در پایتخت سهم 30 درصدی از کل قراردادها را به خود اختصاص می‌دهند که عرضه‌ی نوسازها در این میان چشمگیرتر است. از میان قراردادهای رهن کامل سه گروه واحدهای مسکونی کمتر از 5 سال، بین 5 تا 10 سال و 10 سال به بالا به ترتیب سهم 50، 20 و 30 درصد را به خود اختصاص می‌دهند.

    بررسی علت تمایل مالکان واحدهای نوساز به دریافت پول پیش به جای اجاره حاکی از آن است این گروه را سازندگانی تشکیل می‌دهند که برای پوشش‌دهی به هزینه‌ها و بدهی‌های دوره‌ی ساخت، مجبور به دریافت وجه کامل قرارداد نهایی هستند. در بین واحدهای قدیمی‌ساز هم مالکان خانه‌های بالای 25 سال ساخت چنین وضعیتی دارند و وزن قراردادهای رهن کامل در این گروه سنی نسبت به خانه‌های 20 تا 25 سال بیشتر است.

    از سوی دیگر، رصد بازار اجاره واحدهای نوساز نشان می‌دهد عمده قراردادهای رهن کامل در این گروه از واحدها در نیمه جنوبی شهر تهران به امضا می‌رسد؛ چرا که به دنبال جهش معاملات و قیمت مسکن ناشی از هجوم تقاضای سفته‌بازانه در مناطق 1 تا 5 وضعیت قرارداد اجاره در این مناطق پس از حدود 5 سال از رهن کامل به حالت توازن بین پول پیش و  اجاره بها تغییر ماهیت داده و خریداران جدید که عمدتا سوددهی بازارهای رقیب و نرخ سود بانکی را محاسبه می‌کنند، کمتر حاضر به انعقاد قرارداد به صورت رهن کامل هستند.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی