مدیران خودروعصر اعتبار

آمارهای بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ نشان می دهد

رشد بالای منابع صندوق پس انداز مسکن

عصر ساختمان- آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که رشد سالانه منابع صندوق پس انداز مسکن در انتهای سال ۱۳۹۶ به سطح ۵۱ درصد رسیده، که نسبت به رشد کل سپرده های غیردولتی، بالاتر بوده است.

رشد بالای منابع صندوق پس انداز مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، آمارهای بانک مرکزی در گزارش پولی و بانکی اسفند ماه 96 نشان می دهد که میزان منابع صندوق پس انداز مسکن به 8.4 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در انتهای سال قبل 5.5 هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین در انتهای سال96، رشد منابع صندوق پس انداز مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 51 درصد بوده است. این میزان رشد برای منابع بانکی طی یک سال رقم قابل توجهی است، برای درک دقیق تر می توان این آمار را با آمار کل سپرده های بانک ها در گزارش پولی و بانکی بانک مرکزی، مقایسه کرد. بررسی ها نشان می دهد که در انتهای سال گذشته رقم کل سپرده های بخش غیردولتی معادل با 1485 هزار میلیارد تومان بوده است که رشد یکسال این سپرده ها 22.4 درصد گزارش شده است. همچنین رقم سپرده های قرض الحسنه در انتهای سال گذشته به سطح 80.1 هزار میلیارد تومان رسیده است و رشد یکساله این منابع نیز 33 درصد ثبت شده است. بنابراین رشد منابع صندوق پس انداز مسکن هم نسبت به رشد کل سپرده های بخش غیردولتی و هم نسبت به رشد سپرده های قرض الحسنه، بیشتر گزارش شده است. در نتیجه می توان عنوان کرد که تمایل مردم برای سپرده گذاری در این بخش، نسبت به سایر بخش ها بیشتر است. در سال های گذشته، تمایل خانوارها برای دریافت تسهیلات در بخش مسکن به دلیل مناسب بودن نرخ سود باعث شده که عملا میزان سپرده گذاری نیز در صندوق پس انداز مسکن افزایش یابد که تداوم این روند می تواند قدرت تجهیز تسهیلات دهی در این بخش را افزایش دهند، در کنار این موضوع لازم است که سیاست گذار پولی نیز حمایت های لازم برای توسعه این صندوق ها و افزایش تجهیز بانک ها برای تسهیلات دهی در بخش مسکن را اجرایی کند.

    گزارش بانک مرکزی علاوه بر این آمار، آخرین آمارهای نقدینگی را نیز بررسی کرده است. بر اساس آمارهای ارائه شده حجم نقدینگی در انتهای سال گذشته به رقم 1530 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به انتهای سال 95 رشد 22.1 درصدی را ثبت کرده است. در ادبیات اقتصادی به مجموع سپرده‌های دیداری و اسکناس دست مردم، پول گفته می‌شود. همچنین به سپرده‌های غیردیداری نیز شبه‌ پول گفته می‌شود. سپرده‌های غیردیداری شامل سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار و سپرده‌های قرض‌الحسنه می‌شود. بررسی آمارها نشان می دهد که در اسفند ماه سال قبل، حجم شبه پول معادل با 1335 هزار میلیارد تومان بوده که رشد سالانه آن نیز معادل با 22.5 درصد گزارش شده است. علاوه بر این، بر اساس آمارهای منتشر شده در گزارش بانک مرکزی حجم پول نیز به میزان 194 هزار میلیارد تومان گزارش شده که رشد سالانه آن نیز در پایان سال 1396، معادل با رقم 19.4 درصد بوده است. شبه‌ پول را می‌توان پناهگاه پول در اقتصاد نامید؛ زیرا رشد این جزء نقدینگی، باعث می‌شود که منابع بانک‌ها تجهیز شود و اثر کمتری در رشد نرخ تورم داشته باشد؛ اما رشد پول، حرکت نقدینگی به سمت کمین‌گاه است. در این شرایط افزایش قیمت در یکی از بازارهای کالایی می‌تواند علامتی برای خروج نقدینگی از کمین‌گاه به سمت آن بازار جذاب باشد. به نظر می‌رسد با توجه به تغییر چهره نقدینگی و احتمال تداوم این روند در ماه‌های بعد، سیاست‌گذار پولی باید بسته جامعی برای آرایش جدید نقدینگی طراحی کند. در حال حاضر آمارها نشان می دهد که رشد پول در مسیر صعودی قرار گرفته، حال آنکه از سطح رشد شبه پول کاسته شده است. بنابراین در صورتی که سیاست گذار نتواند بسته لازمی را در بازار پول تهیه کند، این تغییر ترکیب نقدینگی باعث افزایش تورم در اقتصاد خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار