مدیران خودروعصر اعتبار

رییس سازمان نظام مهندسی:

وزیر راه‌وشهرسازی، نظارت را اختیاری می‌داند

عصر ساختمان- رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی، نظارت بر احداث ساختمان‌ها را امری اختیاری می‌داند گفت: اغلب استان‌ها طبق روال سابق و منویات ما پیش می‌روند اما دو سه استان معدود به دلیل استفاده وزارتخانه از قوه قهریه مجبور هستند ملاحظاتی صورت دهند و طبق بخشنامه های وزیر عمل می‌کنند.

وزیر راه‌وشهرسازی، نظارت را اختیاری می‌داند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، فرج الله رجبی در پاسخ به این سوال که آیا سازمانهای نظام مهندسی در استانها طبق روال سابق، ارجاع نظارت را انجام می دهند یا بر اساس دستورالعملهای جدید وزیر راه و شهرسازی اقدام می کنند، اظهار کرد: بجز دو سه استان که مطابق بخشنامه های وزیر، ارجاع نظارت را انجام می دهند بقیه استانها بر اساس روال قبلی عمل می کنند. آن استانهای معدود هم به دلیل اینکه وزارت راه و شهرسازی از قوه قهریه استفاده می کند، بر اساس ملاحظاتی، دستورالعمل وزیر را انجام می دهند. در غیر این صورت قطعا مطابق نظر ما عمل خواهند کرد.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد: قانون اجازه داده که هیات مدیره های استان بتوانند بین کارفرما و مهندس، تنظیم رابطه کنند. ما می‌گوییم هر تصمیمی در این قالب باشد به رسمیت می‌شناسیم و توصیه می کنیم وزارت راه و شهرسازی این موضوع را که مر قانون است به رسمیت بشناسد. الان هم با وزارتخانه در طناب کشی نیستیم، بلکه می گوییم اگر فکر می‌کنند همه در حال اجرای دستورالعمل آنها هستند، خوشحال باشند. ما هم از این وضعیت خوشحالیم و مشکلی نداریم.

    رجبی تاکید کرد: باید ببینیم نظام مهندسی چه احتیاج دارد، حقوق بهره بردار چه می گوید، مهندسین چه حقوقی دارند و قانون چه تکلیفی را مشخص کرده است. بسیاری از موارد مدنظر وزیر راه و شهرسازی صرف نظر از مطلوب بودن یا نبودن نیازمند قانون گذاری جدید است. آنچه که به اعتقاد من این مناقشه را حل می کند این است که یا طبق گفته رییس مجلس شورای اسلامی از محتوای قانون، استفساریه داشته باشیم یا اینکه قانون را اصلاح کنیم. من فکر می کنم این اختلاف نظر تا تصویب قانون جدید ادامه پیدا کند.

    وی در پاسخ به این سوال که با کدام بخش از صحبتهای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی موافق نیستید، گفت: آقای آخوندی یک مساله را باید با ما حل کند که آیا نظارت را یک امر شخصی و اختیاری می داند یا امری ضروری در استحکام، پایداری و کیفیت بنا. ما معتقدیم کیفیت یک امر ضروری و جزو لاینفک از چرخه تولید ساختمان است؛ در حالی که طبق تعریف آقای وزیر، نظارت به یک امر شخصی تنزل داده می شود.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطرنشان کرد: آنچه که مردم از آن نگران هستند مقطعی و موردی بودن نظارت است که ما باید به سمت مستمر شدن این فرآیند برویم و بعد درباره اجرا، نظارت و طراحی ساختمانها و پروژه های بزرگ اصرار داریم که شرکتهای حقوقی این کار را انجام دهند. برای این مسائل راه حل موثر منطبق با قانون داریم.

    اصلاحیه قانون نظام مهندسی سه چهار ماه آینده به صحن مجلس می رود

    رجبی با بیان اینکه طرح اصلاح قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمران در دستور کار قرار دارد افزود: چند بند این قانون در کمیسیون عمران تصویب شده و احتمالا ظرف سه چهار ماه آینده در صحن مجلس بررسی می شود. موارد هم با توجه کار کارشناسی در حال انجام است که در بسیاری از موارد صرف نظر از اینکه منویات ما لحاظ شده یا خیر، حداقل موارد محل مناقشه حل شده و تصویر روشن تری از نظام مهندسی ارایه شده است.

    برای بهره وری آب برنامه داریم

    وی درباره اجلاسهای سالیانه نظام مهندسی و اینکه خیر و برکتی در این گردهمایی‌ها دیده می شود یا خیر؟ گفت: حتما خیر و برکت وجود دارد. من چند محور را در این نشست تعیین کردم که نظام مهندسی می تواند در آن زمینه ها به دولت کمک کند. به طور مثال ماه‌هاست به بحث بهره وری آب ورود پیدا کرده ایم و این موضوع به توسعه و ایجاد کمیسیون‌های انرژی تبدیل شده است. همچنین دستورالعملی برای مدیریت و پیگیری مسائل مربوط به این موضوع را ارایه می شود. سرفصلهای کلی به ممیزی انرژی، اصلاح و بهینه سازی سیستمهای مکانیکی برای بهره وری بیشتر از تاسیسات، پایش وضعیت موجود از جمله اقداماتی است که در این زمینه مدنظر قرار داده ایم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار