مدیران خودروعصر اعتبار

شهر زیرزمینی نوش آباد پر بازدیدترین اثر تاریخی آران و بیدگل

عصر ساختمان:شهر زیرزمینی نوش آباد اویی به عنوان یکی از نادرترین آثار در حوزه معماری دستکن جهان، یکی از قطب‌های گردشگری در استان اصفهان است.

شهر زیرزمینی نوش آباد پر بازدیدترین اثر تاریخی آران و بیدگل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، این شهر از زمان کشف در سال 1383 و ثبت ملی به شماره 15816 در سال 1385 تاکنون هر ساله میزبان هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی است.

    از ابتدای نوروز تاکنون بیش از 20 هزار گردشگر داخلی و خارجی از این اثر منحصربه فرد در شهر نوش آباد دیدن کردند و از نظر آماری بازدید از این اثر دستکن، پربازدیدترین اثر تاریخی در ایام نوروز در آران و بیدگل بوده است.

    شهر زیرزمینی نوش آباد شهری سه طبقه و کاملا دست ساز است که طبقه اول آن در عمق سه متری و طبقه سوم در عمق 16 متری از سطح زمین ساخته شده و ارتفاع هر طبقه حدود 180 سانتی متر است. این شهر با وسعت و پیشینیه تاریخی خود، اثری فراتر از مراکزی است که به عنوان شهر زیرزمینی در کوبرپدی استرالیا، کاپادوکیه ترکیه یا ونکوور کانادا معرفی شده‌اند.

    این شهر با معماری دستکن پرتویی از هنر اصیل ایرانی است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های طبیعی و نبوغ انسان ظهور پیدا کرده و نشان از تطابق و تکامل فرهنگی انسان در تعامل با محیط دارد. ویژگی این نوع معماری در عملکرد فضاهای مختلف مورد نیاز بشر نشان می‌دهد که بانیان دستکن‌ها ضمن رفع نیاز به سرپناهی برای گذران روزمره زندگی، نگرش مذهبی و اجتماعی را نیز در این ساخت و سازها مورد نظر داشته‌اند.

    تا سال 1381 هیچ اطلاعات مستندی از این مجموعه از لحاظ سامانه دفاعی و پناهگاهی در دست نبود و به دخمه‌های اسرارآمیز شهرت داشت و از طریق راه‌های ورود مخفی از منازل، قلعه خشتی مجاور شهر، چاه‌های داخل مساجد و باغ‌ها و بازارها در زمان حمله دشمن، امکان دسترسی سریع و فرار ساکنان را فراهم می‌کرده است.

    اتاق‌های این شهر به شکل تو در تو با راهروهای زاویه دار که دید مستقیم را با فضای بعدی از بین می‌برد، ساخته شده است. در 20 سانتی متری زیر سقف و به فاصله یک متر در تمام بدنه اتاق‌ها حفره‌هایی برای قرار دادن چراغ‌های پیه سوز برای تامین روشنایی فضاها تعبیه شده است. در بدنه دیوار اتاق‌ها و در بعضی از آنها چاهک‌هایی مشاهده می‌شود که به سختی می‌توان وارد آن شد، ارتفاع این چاهک‌ها سه تا پنج متر است که راه ارتباطی به طبقات بعدی است. یکی از شگفتی‌های این مجموعه نبود هیچ‌گونه مشکل تنفسی با توجه به تو در تو بودن فضاها و اندازه زمین تا سقف مجموعه به اندازه قد یک انسان با اندازه متوسط 180 سانتی متر است.

    با توجه به استقبال زیاد گردشگران از این شهر زیرزمینی شهردار نوش آباد برای این مجموعه یک مدیریت جداگانه که به نوعی شهردار زیرزمین نیز نام گرفته منصوب کرده است. شهردار یا مدیریت شهر زیرزمینی تمام فعالیت‌های یک شهر را که در شهرداری آن انجام می‌شود در شهر زیرزمینی انجام می‌دهد که این خود نشان از توجه مردم و مسوولان شهر به میراث تاریخی است.

    بهسازی و احداث بوستان‌ها و مکان‌های اقامتی، راه اندازی پارکینگ‌ها، طراحی خروجی‌های جدید برای تسهیل رفت و آمد گردشگران و همچنین نورپردازی داخل شهر زیرزمینی از جمله اقدامات مدیریت شهر زیرزمینی و شهرداری نوش آباد برای میزبانی مناسب از گرشگران به ویژه در ایام نوروز است.شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل در فاصله سه کیلومتری مرکز شهرستان و 210 کیلومتری اصفهان واقع است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار