مدیران خودروعصر اعتبار

بن بست بی پایان در مسکن مهر

عصر ساختمان- مردادماه سال ۱۳۹۶ مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که تعداد ۱٬۸۳۹٬۸۲۹ واحد مسکن مهر تکمیل و افتتاح شده که ۴۵ درصد از این تعداد در زمان دولت حسن روحانی افتتاح شده ‌است.

بن بست بی پایان در مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اتاق بازرگانی، انگار پروژه مسکن مهر قرار نیست خود و داستان هایش به پایان برسد و هر از چندی شاهد داستان های جدیدی در این زمینه هستیم. در آخرین نمونه از آن وزیر راه و شهرسازی عباس آخوندی اعلام کرده است: « پولی برای ساخت زیر ساخت مسکن مهر نداریم.» در حالی با گذشت حدود 10 سال این طرح همچنان به پایان نرسیده است که مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام می کنند که منابع کافی برای پایان این پروژه ها در شهرهای مختلف و تکمیل بخش هایی مانند زیرساخت ها و... ندارند. در این زمینه چند روز پیش مشاور وزیر راه و شهرسازی گفته بود:« مسکن مهر پردیس ظرفیت تبدیل شدن به یک بحران برای تهران را دارد. ‌تکمیل زیرساخت یک واحد مسکونی در پردیس 32 میلیون تومان پول می‌خواهد.»

    مسکن مهر طرحی بود در دولت محمود احمدی ‌نژاد برای خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد شروع شد ولی خود به مرور زمان و باتوجه به نبود منابع کافی به یک چالش مهم اقتصادی در کشور بدل شد. مردادماه سال 1396 مسئولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند که تعداد 1٬839٬829 واحد مسکن مهر تکمیل و افتتاح شده که 45 درصد از این تعداد در زمان دولت حسن روحانی افتتاح شده ‌است. تعداد 1٬568٬452 واحد از کل واحدهای افتتاح شده تحویل خانوارها شده ‌است که 56 درصد آن در زمان روحانی به خانواده‌ها واگذار شده است. دولت نهم و دهم برای تأمین مالی این طرح از بانک مرکزی قرض گرفت که منجر به رشد نقدینگی و افزایش تورم در کشور شد. اما حالا بخش مهمی از مسکن مهر و زیرساخت های آن همچنان بلاتکلیف است و مشخص نیست که در نهایت چه زمانی این واحدها تحویل و امکانات زندگی در اختیار مردم قرار می گیرد.

    عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی جمعه گذشته گفته بود مسکن مهر باعث شد تا چوپان‌ها کار خود را رها کرده و به شهر بیایند. «من از مجموعه وزارت راه و شهرسازی سخن  می‌گویم...  مسکن مهر امکاناتی را ایجاد کرد برای عده‌ای در شهرها، مردم از روستاها به شهر آمدند. مسکن مهر فقط صدمه‌اش این نبود که یک برنامه دولتی بود. بلکه مناسبات مربوط به جمعیت را بر هم زد. 45 هزار تومان یارانه را گرفت آمد در مسکن مهر نشست، کارش را هم ول کرد، چوپان بود. در سمنان نمونه‌هایش را برای من بارها گفته اند که مناسبات کاری را بر هم زد.»

    حالا باتوجه به این مشکلات عباس آخوندی در نشست با نمایندگان استان تهران اعلام کرده است:« در مجلس با اشاره به این‌که هر واحد باقیمانده  مسکن مهر پردیس -که مهمترین مشکل ما در این بخش است- برای تکمیل زیرساخت‌ها به 32 میلیون تومان پول نیاز دارد که دولت نیز یک ریال اعتبار برای آن ندارد، در این حوزه باید بگوییم که فردی در سال 91 این واحدها را با هزینه متری 340 هزار تومان به مردم ارائه کرد حال آنکه این رقم در زمان فعلی با توجه به افزایش قیمت مصالح و ... به 700 هزار تومان رسیده است که همراه با کمبود اعتبار 32  میلیون تومانی برای زیرساخت باید بگوییم برای هر واحد بیش از 60 میلیون تومان کسری اعتبار وجود دارد.» البته وزیر در شرایطی درباره مسکن مهر پردیس صحبت می کرد که در ابتدا قرار بود این واحدها سال 92 تحویل داده شوند. به اعتقاد کارشناسان موضوع مسکن مهر، تامین بودجه برای تکمیل آن به یک چالش جدی تبدیل شده است که می تواند، مشکلات اجتماعی فراوانی را به دنبال داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار