مدیران خودروعصر اعتبار

احتمال افزایش ۶ درصدی حاشیه نشینی در سال ۹۷

مهاجرت مستاجران تهرانی‌ها

عصر ساختمان- بیت الله ستاریان کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه مهاجرت مستاجران تهرانی معکوس شد، می‌گوید:حاشیه‌نشینی در شهرهای اطراف تهران همه ساله رشد حدود ۴ درصدی را تجربه می کرد اما به دلیل نابه سامانی‌های این روزهای بازار پیش بینی می‌شود که حاشیه نشینی در سال ۹۷ حدود ۶ درصد افزایش پیدا کند.

مهاجرت مستاجران تهرانی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی فروخته‌شده در شهر تهران به شش میلیون و 100 هزار تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 /36 درصد افزایش داشته است.

    بنابراین نسبت به نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه، این رقم حدود 24 درصد بیشتر بوده است. بازار اجاره بها هم دست کمی از بازار خرید و فروش ندارد . بررسی های میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که اجاره هر متر خانه در مناطق پر طرفدار البته نه در شمال تهران این روزها به 2 میلیون تومان هم رسیده این در حالی است که اجاره بهای این منطاق در سال گذشته 1.2 تا 1.5 میلیون تومان بود.

    گرانی های اجاره در شهر تهران حالا بسیاری از خانواده های دهک های پایین جامعه را به شهرهای حاشیه ای کشانده است . بیت الله ستاریان کارشناس بازار مسکن در اینباره به پول نیوز با بیان اینکه مهاجرت مستاجران تهرانی معکوس شد ، می گوید : حاشیه نشینی در شهرهای اطراف تهران همه ساله رشد حدود 4 درصدی را تجربه می کرد اما به دلیل نابه سامانی‌های این روزهای بازار پیش بینی می‌شود که حاشیه نشینی در سال 97 حدود 6 درصد افزایش پیدا کند.

    به گفته او، مهاجرت از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ فارغ از معضلات اجتماعی از رشد اقتصادی خبر می دهد اما آنچه امروز ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم مهاجرت معکوس و افزایش حاشیه نشینی است که نشان دهنده فقر اقتصادی است و به ما می گوید که دولت ها با سیاست گذاری های اشتباه در سال های گذشته تنها توانسته اند تولید فقر کنند.

    ستاریان که کمبود عرضه را دلیل نابه سامانی این روزهای بازار مسکن می داند، ادامه می دهد: صحبت هایی که راجب خانه های خانه‌های در اقتصاد و گرفتن مالیات از آنها و محبوس شدن سرمایه های اقتصادی در مسکن می شد، تنها آب در هونگ کوبیدن است . 2.5 میلیون واحد خانه خالی که مسئولان از آن صحبت می کند یک آمار منطقی در تمامی کشورهاست . اما مسئولان با استناد به این آمارها سعی دارند که نشان دهند هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد اما واقعیت بازار چیز دیگری است.

    جهش ناگهانی اجاره بها در بازار مسکن به گونه ای است که هر چه مستأجران بیشتر به بررسی قیمت در محله های گوناگون می پردازند، برای یافتن واحد مسکونی با قیمت مناسب، بیشتر دچار سردرگمی می شوند. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، اجاره مسکن به طور میانگین تا یک سوم هزینه های سبد خانوار متوسط پایتخت نشین را تشکیل می داد که به نظر می رسد با قیمت های فعلی بعضا تا 60 درصد هزینه سبد خانوارهای متوسط را تشکیل بدهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو