مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن مطرح کرد

ضرورت رویکرد جمعی برای حل چالش کم آبی

عصر ساختمان- مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن با تاکید بر این که باید برای چالش کم آبی، یک رویکرد جمعی وجود داشته باشد، بر نقش حیاتی شهروندان در این فرآیند تاکید کرد.

ضرورت رویکرد جمعی برای حل چالش کم آبی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، در ماه های گذشته، کمبود منابع آبی کشور باعث نارضایتی برخی از شهروندان شده و بسیاری از کارشناسان چالش کم آبی را یکی از مهمترین موضوعات کشور عنوان کردند. حتی در برخی از شهرهای کشور، بحران کم آبی باعث بروز بحران های اجتماعی و افزایش پدیده مهاجرت از روستاها به شهرها شده است. روندی که علاوه بر تشدید مشکلات اقتصادی و بیکاری، باعث بروز پدیده های حاشینه نشینی در شهرهای بزرگ نیز خواهد شد.

    در این خصوص مسعود ایزدی، مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن در گفت و گو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بر ضرورت مشارکت شهروندان و نهادهای غیردولتی و نقش اصلی این گروه ها برای حل چالش کم آبی تاکید کرد. وی با بیان این که حل موضوعات بحران آبی تنها نمی تواند از سوی مسوولان و اجرای برنامه های دولتی صورت گیرد، توضیح داد: برای حل چالش های محیط زیست، علاوه بر برنامه های کلان سیاست گذاران، لازم است که یک حرکت جمعی نیز از سوی شهروندان و مصرف کنندگان ایجاد شود، در غیر اینصورت نمی توان انتظار داشت که تنها با سیاست های دولت یا سایر نهادها بتوان شرایط را تغییر داد. این حرکت جمعی به جلب مشارکت عمومی نیاز دارد که کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» که از سوی بانک مسکن مورد حمایت قرار گرفته است می تواند نقش موثر در این مسیر ایفا کند.

    این مقام مسوول در بانک مسکن بر ضرورت الگو برداری از کشورهای موفق تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال در طرحی که دولت استرالیا برای بهبود سیاست های سمت تقاضا ایجاد کرده بود، تمام مصرف کنندگان آب و ذی نفعان (خانوارها، کسب و کارها، صنایع و دولت) را به صرفه جویی تشویق می کرد. بخشی از این برنامه ها با آموزش های اصولی و فرهنگ سازی، موفقیت قابل توجهی کسب کرده بود. این برنامه ها، پتانسیل ذخیره آب را حداکثر کرده و باعث می شود که در خصوص خانوارها و ساکنان مناطق شهری صرفه ناشی از مقیاس به وجود آید.

    وی با تاکید بر این موضوع که برنامه های آموزشی در استرالیا باعث شد که پایداری منابع در این کشور افزایش یابد، گفت: این برنامه ها در سراسر بخش هایی که با آب در ارتباط هستند، حس همکاری را برای ذخیره آب افزایش می دهد و در نتیجه خانوارها و کسب و کارها نیز خود را بخشی از برنامه های دولت برای حل چالش ها آب قلمداد می کند.

    مسعود ایزدی با اشاره به این تجربه موفق، تاکید کرد: خشکسالی و کمبود منابع آبی تنها مختص به ایران نبوده و نخواهد بود و در این خصوص می توان از تجربه کشورهای موفق در این زمینه استفاده کرد. وی افزود: در این خصوص باید وظیفه تمام نهادهای عمومی، دولتی و غیردولتی و خانوارها مشخص شده و متناسب با آن حس مسوولیت پذیری در تمام ارکان جامعه ایجاد شود. در غیر اینصورت برنامه و طرح های مبارزه با کم آبی، تنها محدود به برنامه های دولت می شود که شدت اثر کمتری خواهد داشت.

    مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن با بیان این که بانک مسکن نیز در ماه های گذشته، برنامه های متفاوتی را برای فرهنگ سازی در زمینه بحران آب تدارک دیده توضیح داد: این بانک قصد دارد که در قالب کمپین «من ایرانم، مرا دریاب» نقش حیاتی شهروندان و خانوارها را در مقابله با چالش کم آبی ترسیم کند و در این روند برنامه های متنوعی را برای آموزش شهروندان در نظر گرفته است.

    مسعود ایزدی در پایان خاطرنشان کرد که با همکاری شهروندان و فراگیری آموزش های عمومی بتوان سیاست گذاران را در اجرای برنامه های حل بحران کم آبی یاری رساند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار