مدیران خودروعصر اعتبار

با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو شورای‌عالی، برگزار شد؛

بررسی مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر دستگرد

عصر ساختمان- گزارش مغایرت اساسی شهر دستگرد موضوع الحاق به محدوده شهری در هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری مطرح و پس از بحث و تبادل نظر اعضا، مقرر شد تا طرح فوق باردیگر به کمیته فنی شورا رفته و ضمن تدقیق مجدد با اعمال نظرات اعضای شورای‌عالی برای تعیین تکلیف نهایی بار دیگر به شورای عالی شهرسازی و معماری بیاید.

بررسی مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر دستگرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به دبیری محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی با حضور اعضای اصلی شورا؛ نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، دفاع، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، سازمان میراث‌فرهنگی کشور، سازمان برنامه و بودجه، و دیگر اعضای اصلی و همچنین نمایندگان استانی به دبیری محمد سعید ایزدی با دو دستور جلسه طرح جامع شهر اهواز و گزارش دبیرخانه شورای‌عالی پیرامون مغایرت اساسی شهر دستگرد در استان اصفهان (موضوع الحاق به محدوده) در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
    شهر دستگرد یکی از شهرهای شهرستان برخوار اصفهان است که در شمال شرقی اصفهان واقع است. در سال 1382 برای شهر دستگرد اولین طرح هادی تهیه می‌شود که بر اساس طرح هادی، مساحت محدوده طرح هادی 366 هکتار بود و نزدیک به 100 هکتار از آن به اراضی کاربری کشاورزی تعلق داشت. بعد از طرح هادی در سال 1391 اولین طرح جامع برای شهر دستگرد تهیه شد و در طرح جامع مساحت شهر به 230 هکتار تقلیل پیدا کرد و 136 هکتار که معادل یک سوم مساحت اولیه بود از مساحت اولیه، کم شد.
    در جلسه هفتم شورا با موضوع گزارش دبیرخانه شورای‌عالی پیرامون مغایرت اساسی شهر دستگرد در استان اصفهان با موضوع الحاق به محدوده، محمدسعید ایزدی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، اعلام کرد: موضوع شهر دستگرد و موضوعاتی از این دست که به گفته برخی باید در مدیریت شهری به آن رسیدگی شود به این دلیل به شورا می آید که بخشی از مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به طور کامل رعایت نمی شود و در برخی از استان ها شاهد عدم اجرای مصوبات هستیم که در تلاشیم تا این روند معیوب را اصلاح کنیم.
    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: دغدغه اعضای شورا از ادامه رعایت نکردن سیاست‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری است که باید با استمرار و دقت، رعایت آنها را در استان‌های مختلف به حداکثر برسانیم.
    این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی به پیشینه طرح اشاره کرد و گفت: در مورد درخواست استان اصفهان و الحاق بخشی از اراضی به محدوده شهری درخواست استان این بوده تا به پیشینه تهیه طرح که در ابتدا طرح هادی و پس از آن طرح جامع بوده و همین تغییرات نیز تعهدات و در مقابل انتظاراتی را برای عده ای ایجاد کرده، توجه کنیم که تاکید شورا، بر رعایت موارد قانونی است.
    وی در جمع‌بندی نشست فوق، اعلام کرد: موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر دستگرد به دلیل اعمال نظرات اعضای شورای عالی بار دیگر به کمیته فنی شورا که نمایندگان دستگاه‌های مختلف در آن حضور دارند ارجاع می‌شود و با لحاظ نظرات اعضای شورا باردیگر برای تعیین‌تکلیف نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد آمد.
    گفتنی است در این نشست مقرر شد تا نظر کمیته فنی بار دیگر موردبازنگری قرار گیرد و در جلسات آتی شورای‌عالی شهرسازی و معماری در رابطه با این موضوع تعیین‌تکلیف شود.
    به گفته غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، با تغییر طرح هادی به طرح جامع و تغییراتی که اعمال شد، حقوق مکتسبه‌ای برای عده ای ایجاد شد و پروانه هایی صادر شدند که قرار شد در طرح جامع جدید، مواردی را که امکان برگشت وجود دارد بررسی کرده و مجددا به طرح جامع الحاق کنیم.
    غلامی همچنین اعلام کرد: با توجه به اینکه 136 هکتار از محدوده طرح هادی در طرح جامع کم شد، استان پیشنهاد دارد تا 25 هکتار را به طرح جامع قبلی که سال 1391 تهیه شده است، اضافه کنیم.
    مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان درخواست استان را الحاق سه قطعه از اراضی به محدوده شهر عنوان کرد و گفت: سه قطعه‌ای که استان درخواست الحاق آن را به محدوده شهر دارد، شامل یک 4.5 هکتاری است که پیشنهاد دادیم همچنان با کاربری فضای سبز در طرح باقی بماند. همچنین، 18 هکتار، کاربری کارگاهی داریم که درخواست این است که این میزان اراضی کارگاهی به داخل محدوده بیاید و با تخلفات خارج از 18 هکتار، برخورد قانونی شود.
    غلامی ادامه داد: قطعه سوم 2.5 هکتار است که مصوبه ای همزمان با طرح هادی داشته و کاربری آن نیز تجاری عنوان شده است که نظر استان این است که این کاربری تجاری می تواند داخل و یا خارج از حریم باشد.
    بر اساس اعلام دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری صورتجلسه کمیته فنی شورا با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر دستگرد در استان اصفهان به شرح زیر قرائت شد؛
    کمیته فنی 1 شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 96.8.20 مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر دستگرد (موضوع الحاق به محدوده شهر) در استان اصفهان را مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد:
    1. با توجه به ماهیت اراضی زراعی در جنوب شرق محدوده با الحاق 4.5 هکتار اراضی مذکور جهت کاربری پیشنهادی فضای سبز مخالف می‌شود.
    2. با عنایت به اینکه استقرار فعالیت‌های مدنظر استان در جنوب بلوار معلم در سند پهنه‌بندی طرح جامع مصوب مجاز اعلام شده است مقرر شد تا طرح تفکیکی اراضی مذکور جهت ساماندهی و مدیریت کارگاه و صنوف موجود همسو با سند پهنه بندی طرح جامع و با رعایت ملاحظات فنی و ترافیکی و تامین سطوح خدماتی لازم تهیه و پس از تصویب در مراجع استانی، ملاک‌عمل قرار گیرد. تبعا اراضی مذکور کما فی‌السابق در حریم شهر تثبیت می‌شوند.
    گفتنی است، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر دستگرد از سوی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به اطلاع عموم خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار