مدیران خودروعصر اعتبار

تکمیل واحدهای مسکن مهر پردیس با اقساط بازگشتی تسهیلات مسکن مهر

عصر ساختمان- در حالی وزیر راه و شهرسازی کمبود منابع مالی را بهانه عدم تکمیل مسکن مهر پردیس اعلام کرده که با تخصیص سهم ناچیزی از اقساط بازگشتی تسهیلات مسکن مهر، این واحدها تکمیل می‌شد و در اختیار متقاضیان قرار می‌گرفت.

تکمیل واحدهای مسکن مهر پردیس با اقساط بازگشتی تسهیلات مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از فارس، وزیر راه و شهرسازی 25 تیرماه در جلسه با نمایندگان شهر تهران بیان کرد:  «مسکن مهر پردیس ظرفیت تبدیل به یک بحران برای پایتخت را دارد». آخوندی در این جلسه گفت: «در حال حاضر 5 هزار و 200 میلیون تومان کسری اعتبار برای تکمیل سایت مسکن مهر پردیس وجود دارد که دولت منابع لازم برای اجرای آن را ندارد».

    عباس آخوندی درحالی از نبود منابع لازم برای تکمیل مسکن مهر پردیس صحبت می‌کند که اقساط بازگشتی مسکن مهر به جای استفاده برای تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر، در طرح‌های دیگر از جمله سیاست شکست خورده تحریک تقاضا هزینه می شود. کما اینکه مسوولان بانک مسکن اعلام کرده‌اند که بخشی از اقساط وصولی مسکن مهر برای استفاده صندوق پس انداز مسکن یکم استفاده می‌شود.

    در شرایط کنونی با توجه به قیمت این روزهای مسکن، تنها دهک‌های با درآمدی بالا می توانند از این صندوق استفاده کنند و صاحب خانه شوند. به عبارت دیگر منابع وصولی از سوی اقشار محروم جامعه در قالب این صندوق به افراد دهک‌های درآمدی بالا اعطا می‌شود. این در حالی است که در صورت هدایت اقساط بازگشتی مسکن مهر به سمت تولید و عرضه مسکن، افزایش شدید قیمت مسکن وجود نداشت و عموم جامعه با سهولت بیشتری برای تامین مسکن مورد نیاز خود اقدام می‌کردند.

    مطابق آمار تاکنون نزدیک به 18 هزار میلیارد تومان از تسهیلات مسکن مهر توسط مردم به بانک مسکن برگشت داده شده و تنها 5 هزار میلیارد تومان آن به مسکن مهر تزریق شده است. یعنی 13 هزار میلیارد تومان از اقساط بازگشتی مسکن مهر توسط بانک مسکن در طرح های دیگر وزرات خانه راه و شهرسازی هزینه شده است. اگر وزارت راه و شهرسازی اهتمامی به تکمیل واحدهای مسکن مهر پردیس داشت کافی بود، سهم ناچیزی از این 13 هزار میلیارد تومان را اختصاص دهد.

    همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال 1397 حداقل 4 هزار میلیارد تومان دیگر از اقساط مسکن مهر به بانک مسکن بازگردد که با حدود یک ده هزارم آن نیز می‌توان واحدهای مسکن مهر پردیس را تکمیل کرد و تحویل متقاضیان داد.

    این روزها بازار مسکن با گرانی شدید رو به رو شده است. مطابق گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن در تهران در خردادماه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیش از 45 درصد گران شده است. چند روز پیش نیز نائب رئیس اتحادیه املاک نیز از افزایش 50 درصدی قیمت اجاره بها در این ماه ها خبر داد.

    این گرانی قیمت مسکن سبب شده است متقاضیان خرید و اجاره مسکن، برای تامین نیاز خود با مشکل جدی مواجه شوند. خبر ها حاکی از این است که بعضی از مستاجران تهرانی مجبور به مهاجرت و ترک محل زندگی خود شده اند.

    در واقع این افزایش بی رویه قیمت مسکن است که متاثر از سیاست های غلط وزرات راه و شهرسازی در سال های اخیر است. کمبود تولید و عرضه مسکن و از طرفی عدم مقابله با سوداگری و احتکار در بازار مسکن عمده عللی است که کارشناسان برای این افزایش قیمت شدید بر می‌شمارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار