مدیران خودروعصر اعتبار

توقف پروژه‌ نیروگاه‌های خورشیدی در ۳ استان به دلیل بی‌ثباتی ارز و نبود تجهیزات

عصر ساختمان- در حالی که بنا به مصوبات دولت، دستگاه‌های دولتی باید بخشی از برق مورد نیاز خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند ولی یکی از شرکت‌های فعال نیروگاه‌های خورشیدی به دلیل تلاطمات قیمت ارز و عدم امکان واردات تجهیرات این نیروگاه‌ها از توقف پروژه‌ها در این حوزه و تعدیل شدن ۶۰ درصدی نیروهای متخصص خبر داد.

توقف پروژه‌ نیروگاه‌های خورشیدی در ۳ استان به دلیل بی‌ثباتی ارز و نبود تجهیزات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، متین رضائیان فعال بخش خصوصی نیروگاه‌های خورشیدی در میزگرد «گذر از خاموشی‌های تابستان 98 با تکیه بر انرژی‌های تجدیدپذیر» فعالیت این شرکت را از سال 1390 در حوزه انرژی خورشیدی دانست و افزود: آغاز فعالیت ما با تولید برق روستایی بود و در این پروژه تعهد ما "برق‌دار کردن روستاها" بوده است و بر این اساس برای هر خانه روستایی 5 کیلووات سیستم خورشیدی احداث کردیم.

    وی با بیان اینکه در این پروژه نگهداری و تعمیر این نیروگاه به روستائیان آموزش داده شد، اظهار کرد: اولین پروژه ما در استان گیلان بود که با وجود بارندگی زیاد، اجرای این طرح توانست انرژی مورد نیاز آن را تامین کند.

    رضائیان با تاکید بر اینکه در سال جاری توانستیم 150 واحد روستایی را از طریق این نیروگاه‌ها برق‌دار کنیم، ادامه داد: با اجرای این طرح به جای آنکه دولت هزینه زیادی برای انتقال برق به این روستاها صرف کند، ما توانستیم با کمترین هزینه این کار را انجام دهیم.

    این فعال بخش خصوصی حوزه نیروگاه خورشیدی با بیان اینکه تا سال 96 پروژه برق‌دار کردن روستاها اجرایی شد، خاطر نشان کرد: حمایت دولت در این زمینه از مراکزی مانند مدارس و مساجد شروع شد؛ از این رو ما در برخی مدارس استان‌های "البرز"، "قزوین" و "گیلان" سیستم‌های 5 کیلوواتی نصب کردیم.

    وی با تاکید بر آنکه در آن زمان دولت برق را نمی‌خرید، اضافه کرد: از این رو حمایت دولتی شامل 50 درصد آورده دولتی بود و مابقی از سوی شخص تامین می‌شد که این امر برای اجرای چنین پروژه‌هایی توجیه اقتصادی خوبی نداشت ولی ما از سال 90 تا 96 به میزان 2 مگاوات تولید برق داشتیم؛ اما از سال 96 که دولت خرید تضمینی را اعلام کرد این میزان به 8 مگاوات افزایش یافت.

    رضائیان به اجرای پروژه‌هایی با کمک یکی از سازمان‌ها برای مددجویان در دو سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: این طرح با حمایت یکی از بانک‌ها صورت گرفت و از این طریق مددجویانی که تا دیروز امید به کمک‌های دیگران داشتند، امروز تبدیل به تولیدکننده برق خورشیدی و فروشنده آن به شبکه برق شدند و درآمد ماهانه‌ای از این طریق کسب می‌کنند.

    وی با ابزار تاسف از وضعیت حاکم بر بازار ارز، با تاکید بر اینکه این امر موجب شده تا هزینه‌های تمام شده سرمایه‌گذاری و تولید برق تجدیدپذیر توجیه اقتصادی خود را از دست دهد، ادامه داد: نبود تجهیزات کافی در این حوزه به دلیل اعمال تحریم‌ها از دیگر چالش‌های این حوزه است. این در حالی است که نیروی شاغل در مجموعه ما در چند سال اخیر از 6 نفر به 80 نفر افزایش یافته است؛ اما اکنون از 3 ماه پیش به دلیل چالش‌های ارزی و نبود تجهیزات ما هیچ پنلی را احداث نکردیم.

    رضائیان، مهمترین قطعات این سیستم‌ها را اینورترها دانست که برق DC را به برق AC‌ تبدیل می‌کند و ادامه داد: ما برای تامین قطعات مورد نیاز به شرکت‌های تولیدکننده مراجعه کردیم؛ ولی این شرکت‌ها استانداردهای لازم را ندارند.

    این فعال بخش خصوصی در حوزه تجدیدپذیرها از توقف پروژه‌های پنل‌های خورشیدی در استان‌های "البرز"، "قزوین" و "کرمان" خبر داد و اظهار کرد: اگر نتوانیم پنل و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های خود را تامین کنیم تا 10 روز آینده 60 درصد نیروهای ما تعدیل خواهند شد.

    به گفته وی این وضعیت در حالی در پیش روی این شرکت‌ها ایجاد شده است که بنا بر مصوبات دولت، ارگان‌های دولتی تا پایان شهریور ماه مهلت دارند تا بخشی از برق مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیرها تامین کنند و تقاضاهای زیادی برای نصب پنل‌های خورشیدی به این شرکت ارائه شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار