مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر کل راه و شهرسازی تهران:

مشارکت ۲۵درصدی مهندسان استان‌ها در انتخابات

عصر ساختمان- مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران درخصوص آخرین وضعیت ثبت نام کاندیداها و تشکیل هیئت های اجرایی در هشتمین انتخابات هیئت مدیره سازمان های نظام مهندسی استان گفت: بلافاصله بعد از ابلاغ دستورالعمل های عمومی، هیئت اجرایی تشکیل شد و در حال حاضر به طور مرتب و منظم جلسات هیئت اجرایی تشکیل می شود.

مشارکت ۲۵درصدی مهندسان استان‌ها در انتخابات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از صما، نادر محمد زاده  درخصوص نحوه انتخاب هیئت اجرایی اظهار کرد: دوبرابر تعداد اعضای هیئت اجرایی دعوت می شوند و سپس آنها با رای گیری، از بین خود اعضای هیئت اجرایی را انتخاب می کنند.

    وی ادامه داد: پیرو تشکیل هیئت اجرایی، ما ابلاغیه هیئت نظارت را در استان صادر کردیم و با توجه به اینکه همه اعضای هیئت نظارت ضرورتی به حضور در جلسات هیئت اجرایی ندارند، اما یک نماینده از هیئت نظارت حتما در جلسات حضور می یابد و مسائل را پیش می برند.

    ثبت نام 200 نفر در استان تهران

    محمدزاده با بیان اینکه ثبت نام در استان تهران انجام شده است، گفت: ثبت نام در دو مرحله تمدید شد به جهت اینکه بتوانیم مشارکت بیشتری را جذب کنیم و بیش از 200 نفر در این مرحله ثبت نام کردند.

    وی ادامه داد: تقریبا در همه رشته ها امکان رقابت مناسب وجود دارد و اکنون در مرحله استعلام از مراجع هستیم که باید این استعلام صورت بگیرد و مراجع ذیربط یک ماه فرصت دارند که اعلام نظر کنند.

    این مسئول همچنین درباره تاریخ برگزاری انتخابات گفت: فعلا هیئت اجرایی تاریخ 12 مهرماه را برای انتخابات هشتم انتخاب کرده و در حال بررسی نهایی برای انتخاب سیستم انتخابات است؛ از سیستم 100درصد مکانیزه تا سیستمی که بخشی به صورت مکانیزه و بخشی به صورت دستی است و با توجه به تجارب گذشته که در استان وجود دارد، ارزیابی می کنند که بتوانند یک سیستم مطمئن را انتخاب کنند.

    وی افزود: در هر حالتی اگر سیستم به صورت مکانیزه هم باشد، پیش بینی این است که در کنار آن پرینت کاغذی از آرا وجود داشته باشد که درصورت بروز هر مشکلی در حوزه هیئت های نظارت و اجرایی، بتوان به مستندات پرینت شده کاغذی رجوع کرد. اگر سیستم به صورت 100 درصد مکانیزه باشد، پرینتی به فرد رای دهنده داده می شود که ببیند آرا درست ثبت شده یا نه و آن را در صندوق می اندازد تا احیانا اگر اعتراضی هم وجود داشت، بتوان به آرا نگاه کرد.

    دو تفاوت انتخابات هشتم با دوره های قبل

    مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در عین حال با اشاره به تفاوت های این دوره از انتخابات با دوره های قبل گفت: دو تفاوت در انتخابات این دوره وجود دارد. اول اینکه اختیارات اجرایی در منطقه و استان بیش از گذشته است. در گذشته انتخاب روز و تاریخ در سطح ملی انجام می شد؛ اما دراین دوره تفویض اختیار بیشتری شده و به همین دلیل در یک بازه تقریبا 20 روزه انتخابات در کشور برگزار می شود.

    وی افزود: البته انتخابات در طول 20 روز برگزار نمی شود، بلکه در هر استانی ممکن است انتخابات در یک روز از این بازه زمانی برگزار شود و یکسری حوزه های استانی هم می توانند درباره روش های انتخاباتی و موضوعات دیگر تصمیمات مستقل بگیرند.

    محمدزاده درباره تفاوت دوم تشریح کرد: دستورالعمل های جدیدی در این دوره از انتخابات لحاظ شده، از جمله اینکه تعاضر منافع وجود نداشته باشد و تقریبا همه حوزه های اداری مرتبط با حوزه صدور پروانه حذف می شوند و همچنین فقط مهندسان با گذشت بیش از 2 سال از صدور پروانه پایه یک، مجاز به شرکت در انتخابات هستند.

    وی این رویکرد را بسترسازی برای حضور چهره های جدید و افراد حرفه مندتر در دوره جدید دانست و بیان کرد: تصور من این است که هیئت مدیره های دوره هشتم نظام مهندسی، چهره های جدیدی را در سطح کشور به خود می بیند.

    درخواست وزیر راه از دولت فی البداهه نبود

    مدیرکل راه و شهرسازی تهران در عین حال با اشاره به پیگیری وزیر راه و شهرسازی برای حضور مهندسان پایه دو در انتخابات هیئت مدیره گفت: در دوره های قبلی مهندسان پایه 2 نیز مجاز به حضور در انتخابات بودند. در آیین نامه ای که دولت تصویب کرد، اعلام کرد که مهندسان پایه 1 با بیش از دوسال سابقه امکان حضور دارند.

    وی تشریح کرد: با توجه به بالابودن تعداد مهندسان دارای پایه دو در هیئت مدیره های دوره فعلی و بنا به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس، مهندسان و مجموعه های دیگر از وزیر راه و شهرسازی، دکتر آخوندی تقاضای امکان حضور مهندسان پایه دو را به دولت مطرح کرد، اما تاکنون دولت این موضوع را تایید نکرده است.

    محمدزاده با بیان اینکه این درخواست وزیر راه فی البداهه نبود، تصریح کرد: اگر درخواست ایشان از سوی دولت تایید می شد، اعضای هیئت مدیره دوره کنونی، که یک بار از جامعه مهندسی رای گرفته بودند، نیز می توانستند در انتخابات شرکت کنند.

    35 حوزه انتخابیه در استان تهران

    محمدزاده همچنین با اشاره به وجود بیش از 35 حوزه انتخابیه در استان تهران عنوان کرد: طبق تصمیمات اولیه قرار است که در شهر تهران بیش از 20 و در شهرستان ها حدود 15 حوزه انتخابیه داشته باشیم. در هرصورت این موارد جزو مسئولیت های مستقیم هیئت اجرایی است و ما نقش نظارتی داریم.

    وی با بیان اینکه روند انتخابات به صورتی است که به آن اشاره شد، تاکید کرد: البته با توجه به ارتباطاتی که با سازمان نظام مهندسی وجود دارد، تصمیمات نهایی از طریق رسانه ها و نشریات عمومی از سوی هیئت اجرایی اطلاع رسانی می شود.

    معیارهای صلاحیت مشارکت کنندگان در انتخابات

    مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در ادامه سخنان خود درخصوص صلاحیت مشارکت کنندگان در انتخابات گفت: در حال حاضر حدود 112 هزار نفر عضو نظام مهندسی داریم و در روز انتخابات، افرادی صلاحیت رای دادن دارند که عضویت و پروانه خود را در آن تاریخ تمدید و تایید و شرایط خود را به روز کرده باشند.

    وی افزود: تعداد دقیق افراد واجد صلاحیت برای رای دادن، در روز انتخابات مشخص می شود، اما در وضعیت فعلی بیش از 110 هزار عضو داریم و گروه بندی رشته های نظام مهندسی هم بر این اساس صورت گرفته که چه تعداد از هر رشته می توانند در هیئت مدیره حضور داشته باشند. اما ممکن است همه این افراد واجد شرایط رای دادن در انتخابات نباشند که در آن روز اعلام و تعداد افراد واجد شرایط برای رای دادن مشخص می شود.

    برنامه های افزایش مشارکت مهندسان

    محمدزاده در پاسخ به اینکه چه برنامه ریزی های برای افزایش مشارکت مهندسان صورت گرفته است، گفت: این موضوع خواسته ماست و هیئت های اجرایی روی آن کار می کنند تا روش هایی را پیش بینی کنند که در این انتخابات افراد مشارکت و انگیزه بیشتری برای حضور داشته باشند. بخشی از اقدامات مربوط به تبلیغات و روش های تبلیغاتی است و دوم اینکه باید انگیزه افراد را برای رای دادن افزایش دهند، تا بدانند که این انتخابات در آینده حرفه ای آنها اثربخش است.

    وی با اشاره به حضور کمرنگ مهندسان استان تهران در انتخابات گفت: به طور کلی در انتخابات نظام مهندسی تهران حدود 10درصد از مهندسان مشارکت دارند که مشارکت بالایی نیست و تهران جزو استان هایی است که معمولا درصد بالای مشارکت مهندسان را ندارد.

    مشارکت 25درصدی استان ها

    وی با اعلام اینکه این 10 درصد بیش از 10 هزار نفر از مهندسان تهرانی را در برمی گیرد، ادامه داد: با این حال به نسبت استان های دیگر این مشارکت ضعیف است و در استان های دیگر به تناسب تعداد اعضای نظام مهندسی، مشارکت بالاتر است و حدود 25درصد از اعضا در انتخابات شرکت می کنند.

    محمدزاده ابراز امیدواری کرد: امسال هیئت اجرایی و همچنین کاندیداها بتوانند تلاش بیشتری انجام دهند و مشارکت بیشتری را جذب کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار