مدیران خودروعصر اعتبار

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران خبر داد:

برج‌باغ‌ها بخش‌های زیادی از باغ‌های تهران را از بین برد

عصر ساختمان- سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با حضور در برنامه تلویزیونی تهران بیست مهمترین اقدامات شورای پنجم را بازگو کرد.

برج‌باغ‌ها بخش‌های زیادی از باغ‌های تهران را از بین برد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، علی اعطا در ابتدای این برنامه در پاسخ به این سوال که با توجه به قانون منع بکارگیری بازنشستگان، آیا شهردار تهران هم مشمول این قانون می‌‌‌‌شود، گفت: این مصوبه هنوز به شورای نگهبان نرفته است. اما اگر ابهامی هم درباره قانون وجود داشته باشد طبیعتا بهترین راه استفساریه از مجلس است. اما در حال حاضر برداشت ما این است که این قانون شامل شهردار تهران نمی شود. به این دلیل که بر طبق مصوبه هیات وزیران، شهردار تهران هم تراز با وزیر تعیین شده است. بنابراین بر طبق همین قانون منع بکارگیری بازنشستگان وزرا از این قانون مستثنی هستند.

    عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران درباره مهمترین اقدامات کمیسیون‌‌های شش گانه شورای پنجم اظهار داشت: در حوزه‌‌‌‌های مختلف مصوبات و اقداماتی انجام شده است. بخشی از وظایف شورا مصوبات و بخش دیگر نظارت است.

    اعطا ادامه داد: در حوزه‌‌های مختلف موارد مختلفی پیگیری شده است. اما موردی که بیشتر مورد توجه مردم و رسانه‌‌‌ها قرار گرفته است، لغو مصوبه برج باغ بوده است. این مصوبه موضوعی بوده که همواره افکارعمومی به آن توجه کرده‌‌‌اند و به صورت جدی آن را پیگیری کرده‌‌اند.

    وی افزود: این مصوبه در شورای دوم به تصویب رسیده که باعث شده بخش زیادی از باغ‌‌‌های تهران بر مبنای این مصوبه از بین برود. البته در مقطعی که این مصوبه تصویب شد، نیت خیر بوده و هدف از تصویب این مصوبه بالا بردن انگیزه مالکان برای حفظ باغ‌‌‌‌‌‌ها بوده است. اما به دلیل اینکه این امر به اندازه کافی کارشناسی نشده بود، کارکرد بالعکس داشت.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: این موضوع در اوایل کار شورای پنجم کلید خورد و در 22 اسفند سال گذشته با رای اعضا لغو شد. عملا پس از لغو در زمینی که به عنوان باغ شناخته می‌‌‌شود، مجوز ساخت برج صادر نمی‌‌‌شود.

    اعطا در پاسخ به این سوال که آیا پس از لغو این مصوبه مجوزی برای برج باغ صادر شده است؟ تصریح کرد: تخلفاتی صورت گرفته که اعضای شورا نسبت به آنها تذکر داده‌‌‌‌اند اما جریان اصلی برای این موضوع قطع شد.

    وی درباره نظارت شورا بر عملکرد شهرداری‌‌‌‌‌های مناطق خاطرنشان کرد: در شهرداری‌‌‌‌ها متناظر با کمیسیون‌‌‌های شش گانه شورای شهر واحدهایی وجود دارد. به این معنا که حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف موجود در شهرداری را کمیسیون‌‌ها پوشش می‌‌‌دهند. بنابراین هر کمیسیون به لحاظ تخصصی به صورت تخصصی بر عملکرد شهرداری های مناطق، سازمان ها و شرکت‌ها نظارت می‌‌‌کند. به جز این موارد کمیسیون نظارت و حقوقی هم در شورای شهر وجود دارد که ذیل این کیمسیون، کمیته نظارت وجود دارد که تمام موارد عمومی را نظارت می‌‌‌کند.

    عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با تاکید بر این موضوع که به لحاظ نظارتی کارنامه شورای پنجم مثبت بوده است، ابراز داشت: این موضوع را به این دلیل عرض می‌‌کنم که می‌‌‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که ما در شورای پنجم تاکنون موفق شده‌‌‌ایم تا حد زیادی افکار عمومی را برای نظارت بر دستگاه اجرایی به کمک شورا بیاوریم.

    اعطا درباره نظارت مردم بر عملکرد مدیریت شهری بیان کرد: دو سامانه 1888 و 137 که با سازمان بازرسی شهرداری مرتبط است اما در شورا به جز نظارت کمیسیون‌‌‌‌‌ها با ایجاد سامانه شفافیت تمام اطلاعات شهرداری را در دسترس شهروندان قرار داده‌ایم که پیش از این سابقه نداشته است. بدین معنا که یک شهروند با ورود به این سامانه می‌‌‌تواند از تمامی اطلاعات قراردادهای شهرداری آگاه شود.

    وی ادامه داد: موضوع دیگر شورایاری‌‌‌ها هستند که به عنوان یک نهاد فراگیر در شهر تهران فعالیت می‌‌کنند را در راستای تخصصی کردن آنها این موضوع را دنبال می‌‌کنیم.

    اعطا با تاکید بر اینکه شورای شهر برای عدم انحلال شورایاری‌‌‌‌ها اقدامات زیادی انجام داده است، یادآور شد: موضوع انحلال شورایاری‌‌‌‌ها از دستگاه‌‌‌های دیگر دنبال شده بود که فعالیت زیادی از طرف شورای پنجم برای عدم انجام این موضوع انجام شد.

    وی در تشریح مهمترین فعالیت‌‌‌های کمیسیون‌‌‌های شش گانه شورای شهر در یک سال گذشته عنوان کرد: در حوزه کاری کمیسیون عمران و حمل و نقل، موضوع مهم خرید واگن بوده است. در سال 1395 شورای اقتصاد تصویب می‌‌‌کند که دو هزار واگن برای کلانشهرها خریداری شود که هزار عدد از این تعداد برای شهر تهران در نظر گرفته شده است. این موضوع تا سال 96 پیگیری نمی‌‌‌شود. به این ترتیب شورای پنجم پیگیری‌‌‌هایی در این رابطه انجام می‌‌‌‌دهد. در این راستا هم مناقصه خرید 630 دستگاه واگن برگزار شده است و این موضوع تا سه ماهه اول سال 1398 انجام می‌‌شود.

    عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: همچنین دو فاینانس هم در حوزه تامین واگن از کشور چین دنبال شده است. این موضوع قدیمی است که البته به همین دلیل منقضی شده که با پیگیری شورای پنجم در حال انجام است و امیدواریم که سرانجام خوبی داشته باشد.

    اعطا در تشریح مهمترین فعالیت‌‌‌های کمیسیون نظارت و حقوقی گفت: اخیرا کمیته حقوق شهروندی با حضور مولاوردی، معاون رییس‌‌‌جمهور راه‌‌‌اندازی شده است تا پیگیری‌‌‌های مرتبط با این حوزه انجام شود. موضوع دیگر این است که تا پیش از شورای پنجم، شهرداری حق بهره‌برداری از املاک را بدون هیچ توضیحی می‌‌‌توانست واگذار کند. این موضوع در ماه‌‌های اول شورا مصوب شد که هر موردی را شهرداری می‌‌‌خواهد برای بهره‌‌‌‌برداری واگذار کند باید از شورا مصوبه داشته باشد. نمونه این موضوع کار مشترک بین کمیسیون حقوقی و نظارت و فرهنگی و اجتماعی برای اختصاصی زمینی بود که به موزه ایراندخت درودی اختصاص داده شد.

    وی افزود: در کمیسیون برنامه و بودجه موضوع تدوین برنامه پنج ساله سوم دنبال شده است. همچنین موضوع شفافیت با راه‌‌اندازی کمیته شفافیت به طور خاص پیگیری می‌‌شود. 

    این عضو شورای شهر ادامه داد: همچنین برای اولین بار ذیحسابان شهرداری از طریق فراخوان عمومی انتخاب شدند. پیش از این ذیحسابان در استخدام شهرداری بودند که این موضوع بی‌‌‌معنی است. اما امروز این ذیحسابان از طریق مناقصه عمومی و با حضور خبرنگاران انتخاب شدند و به صورت مستقیم زیر نظر شورا فعالیت دارند.

    اعطا اضافه کرد: موضوع دیگر پیگیری شده در این کمیسیون افزایش درآمدهای پایدار به ناپایدار بوده که در بودجه سال 97 حدود هفت درصد این افزایش به وجود آمده است. همچنین افزایش بودجه نقد به غیرنقد هم از فعالیت‌‌‌های مثبت این کمیسیون بوده است.

    وی در تشریح فعالیت‌‌‌های کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اظهار داشت: در این کمیسیون موضوع ساماندهی پلازای فرهنگی تهران به نام پهنه رودکی پیگیری می‌‌‌شود. همچنین موضوع دیگر موضوع نشاط اجتماعی است که از طریق پروژه‌‌‌های مختلف در سطح محلات تهران پیگیری می‌‌‌شود. موضوع دیگر که در راستای وظیفه نظارت کمیسیون‌‌ها دنبال می‌‌شود، تحقیق و تفحص از موسسه همشهری بوده است که این موضوع هم پیگیری می‌‌‌شود تا ابهاماتی که در افکارعمومی وجود داشته، برطرف شود.

    سخنگوی شورای شهر تهران افزود: در کمیسیون سلامت و محیط زیست، موضوع شناسنامه باغ‌‌‌های تهران به صورت مشترک با کمیسیون معماری و شهرسازی دنبال شده است. موضوع دیگر ایمنی است که این کمیسیون با جدیت موضوع ایمن‌‌سازی بناهای ناایمن را دنبال می‌‌کند.

    اعطا ادامه داد: در کمیسیون معماری وشهرسازی به طور مشخص موضوع بازنگری طرح تفصیلی را در دستورکار قرار داده‌‌‌ایم. به طور جدی می توان گفت که تمام مسائل حوزه شهرسازی با این موضوع گره خورده است. حوزه شهرسازی همیشه در شهرداری یک حوزه پرتخلف بوده است اما به طور بسیار محسوس تخلفات شهرسازی کاهش پیدا کرده است.

    وی درباره حضور زنان در مدیریت شهری تهران خاطرنشان کرد: زنان حاضر در شورای شهر بسیار فعال هستند و اقدامات بسیار خوبی را هم در این حوزه پیگیری کرده‌‌اند.

    این عضوشورای شهر اضافه کرد: پس از مصوب قانون منع بکارگیری بازنشستگان، معاونت منابع انسانی شهرداری لیستی برای ما ارسال کرده که مجموع کارکنان بازنشسته در این لیست حضور دارند. از تعداد 91 نفری که در این لیست وجود دارد پس از بررسی‌‌‌‌هایی، متوجه شدیم که 44 نفر از این تعداد نمی‌‌‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند مگر به اذن مقام معظم رهبری که طبق قانون استثنا شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار