مدیران خودروعصر اعتبار

یک نکته طلایی درباره «سن بنا» که نمی دانید

عصر ساختمان- سن بنای ملکی که قرار است به منظور خرید آن از تسهیلات مسکن استفاده شود، صرفا بر اساس «سال» صدور پروانه محاسبه شده و ماه و روز قید شده در اسناد ساختمان، اهمیتی ندارد.

یک نکته طلایی درباره «سن بنا» که نمی دانید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از هیبنا، رشد قیمت مسکن در هفته های اخیر از یک سو متقاضیان خرید را با چالش تامین مالی روبرو کرد و از سوی دیگر موجب شد برخی از فروشندگان واحدهای نوساز و تازه ساز تا رسیدن به اطمینان از بازگشت آرامش به بازار مسکن و ثبات نسبی قیمت ها از عرضه دست بکشند. اما دامنه دار شدن مسیر رشد چشمگیر قیمت مسکن طی دست کم سه ماه اخیر، مدت انصراف فروشندگان و سازندگان از عرضه واحدهای مسکونی را قدری طولانی کرد و این موضوع به کمبود فایل در بازار مسکن دامن زد.
    در این میان گروهی از متقاضیان خرید مسکن که نگران کاهش ارزش دارایی نقدی خود هستند و به همین خاطر اصرار به خرید مسکن دارند و از طرفی بودجه آنها دیگر تکافوی تملک اندک واحدهای نوساز موجود در بازار را ندارد، ناگزیر به خرید آپارتمان های با سن بنای بیش از 10 سال روی می آورند.
    اما خانه اولی هایی که قصد استفاده از امتیاز تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم را دارند، در زمان جست و جو باید نسبت به سن بنا وسواس و دقت نظر بیشتری داشته باشند چرا که این نوع تسهیلات صرفا بابت خرید املاکی که حداکثر 15 ساله هستند، قابل پرداخت است.
    مبنای محاسبه سن بنا و قدمت یک ساختمان، تاریخ ثبت شده در پروانه ساختمانی صادر شده است. به این ترتیب برای استفاده از تسهیلات صندوق یکم نباید بیش از 15 سال از این تاریخ گذشته باشد و برای استفاده از تسهیلات از محل اوراق مسکن نیز این شرط سنی 20 سال است. البته خانه های 20 تا 25 ساله نیز امکان اخذ تسهیلات اوراق مسکن تا سقف 35 میلیون تومان را دارند.
    در این میان یک نکته طلایی در زمینه نحوه محاسبه سن بنا وجود دارد که بسیاری از متقاضیان مسکن از آن بی اطلاع هستند؛ مبنا و ملاک محاسبه قدمت ساختمان که از سوی شعب بانک مسکن ارزیابی می شود، صرفا «سال» صدور پروانه است.
    به عنوان مثال امکان دریافت تسهیلات از محل صندوق یکم در سال جاری روی املاکی که پروانه ساختمانی صادر شده برای آنها از ابتدای سال 83 به بعد باشد، وجود دارد.
    این نکته از آن جهت اهمیت دارد که ممکن است به لحاظ محاسبه ریاضی، برخی از املاک 15 سال تمام را از تاریخ صدور پروانه سپری کرده باشند، اما هنوز مشمول دریافت تسیهلات صندوق یکم می شوند. اما اگر متقاضیان خرید از چگونگی محاسبه سن بنا بی اطلاع باشند، ممکن است در زمان رویت مدارک ساختمان و با مشاهده تاریخ صدور پروانه که به عنوان مثال در اردیبهشت سال 83 صادر شده و اکنون 15 سال و سه ماه از صدور آن می گذرد، از خرید بنا با این تصور که امکان اخذ تسهیلات را ندارند، منصرف شوند.
    در عین حال یک راه ساده پیش روی متقاضیان خرید این است که با رویت تاریخ صدور پروانه از روی مدارک ساختمانی که قصد خرید آن را دارند، پیش از عقد هرگونه معامله، موضوع را با شعب بانک مسکن در میان بگذارند و از اینکه ساختمان مشمول دریافت تسهیلات مدنظر آنها، چه تسهیلات اوراق و چه تسهیلات یکم می شود، اطمینان حاصل کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار