مدیران خودروعصر اعتبار

دغدغه ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن جدید در تهران جدی است

عصر ساختمان:عبور تعداد جمعیت ساکن در تهران از مرز ۱۰ میلیون نفر و نیاز جدی آنها به استفاده از امکانات گسترده حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی برای بهبود اوضاع زیرساخت‌های پایتخت را به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های موجود پیش پای دولت مطرح کرده اولویتی که هرچند در رسیدگی به آن اختلاف‌نظر وجود دارد، اما به نظر می‌رسد راه خود را با قدرت ادامه خواهد داد.

دغدغه ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن جدید در تهران جدی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، ایستگاه راه‌آهن شهر تهران که در میدان راه‌آهن یعنی یکی از جنوبی‌ترین نقاط پایتخت قرار دارد عمری به درازای چندین دهه داشته و از نخستین سال‌هایی که راه‌آهن وارد ایران شد کار خود را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفرهای ریلی آغاز کرده است.

    هرچند در طول این سال‌ها افزایش قابل توجه تقاضا برای سفر از این ایستگاه باعث شکل‌گیری محدودیت‌ها و مشکلاتی شده اما این ایستگاه قدیمی همچنان به کار خود ادامه داده و حتی طرح‌های توسعه‌ای محدودی را نیز پشت سر گذاشته است.

    با توجه به گسترده شدن فضای شهری تهران و فاصله‌ گرفتن بعضی از مناطق شهری نسبت به ایستگاه راه‌آهن به نظر می‌رسد ایستگاه فعلی در آینده تنها می‌تواند جوابگوی بخشی از نیاز تهران‌نشین‌ها باشد و باید برای آن ابزارهای کمکی جدیدی تعریف شود.

    نرسیدن خط ریلی به شمال شرق تهران که در حال حاضر شهر جدید پردیس نزدیک‌ترین همسایه‌اش به حساب می‌آید، از یکسو و مناطق غربی شهر که رسیدن آنها به ایستگاه فعلی به زمان طولی احتیاج دارد، از سوی دیگر باعث شده شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی برای این موضوع فکرهای جدی داشته باشند.

    محسن پورسید آقایی مدیر عامل شرکت راه‌آهن در گفت‌وگو با ایسنا به بخشی از این اولویت اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که شرکت راه‌آهن تلاش کرده در طول این ماه‌ها برای آن چاره‌ای جدی پیدا کند، بحث سهولت دسترسی مردم به ایستگاه راه‌آهن است.

    به گفته وی هرچند ایستگاه راه‌آهن تهران در طول تمام این سال‌ها تلاش کرده با تمام توان خود به مسافران خدمت‌رسانی کند، اما افزایش قابل توجه جمعیت، بالارفتن بار ترافیک و نیاز به افزایش نفوذ سفرهای ریلی این دغدغه را به وجود آورده که نسبت به ساخت ایستگاه‌های جدید فکری اساسی صورت گیرد.

    مدیر عامل راه‌آهن با اشاره به اهمیت به نتیجه رسیدن ساخت ایستگاه‌های دوم و سوم تهران تاکید کرد: همانطور که تجربه مدیریت راه‌آهن در کشور‌های بزرگ نشان می‌دهد برای شهری مانند تهران به چند ایستگاه مجزا نیاز خواهد بود که ضمن اتصال به شبکه متروی شهری زمان رسیدن به قطار را نیز کاهش دهد. از این‌رو طرح ساخت ایستگاه‌هایی در شمال و غرب تهران مطرح شده که امیدواریم در آینده برنامه‌های دقیق‌تر برای آنها تعریف شود.

    هرچند پورسید آقایی تا زمان رسیدن به منابع مالی لازم و نهایی شدن برنامه‌ها درباره‌ی مختصات دقیق این پروژه‌ها سخن نمی‌گوید، اما جدیت مدیر عامل راه‌آهن در مطرح کردن طرح ساخت ایستگاه‌های جدید در دل شهر تهران نشان از آن دارد که نه تنها طرح‌ها برای انتقال راه‌آهن از پایتخت به نتیجه نخواهد رسید که حتی در سال‌های نه چندان دور سهم این حوزه حمل‌ونقل در زندگی مردم تهران افزایشی قابل توجه پیدا خواهد کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی