مدیران خودروعصر اعتبار

وجود تراکم ساخت و ساز مسکن اراک را قفل کرده

عصر ساختمان- چنانچه افزایش سر سام آور قیمت مسکن ادامه پیدا کند، امکان رکود دوباره مسکن پیش بینی می شود و این احتمال از نیمه دوم سال جاری وجود دارد.

وجود تراکم ساخت و ساز مسکن اراک را قفل کرده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از شبستان، نزدیکی به پایتخت، شاهراه ارتباطی غرب به جنوب کشور، صنعتی و مهاجرپذیربودن شهر اراک باعث شده  استان مرکزی جزء 5 استان اول کشور از نظر گرانی مسکن به شمار آید و با وجودی که جزء شهرهای درجه دو محسوب می‌شود ولی قیمت مسکن و حتی قیمت واحدهای تجاری در این شهر در مقایسه با شهرهای هم رتبه بالاتر است.

    بالا بودن هزینه اخذ پروانه ساخت و عوارض شهرداری، مهاجرپذیری اراک، عدم وجود تعهد حرفه‌ای و فنی و عدم وجود تصمیم گیران مجرب و با جسارت، برخوردهای سلیقه‌ای و عدم قانونمندی شهرداری و عدم وجود قوانین شفاف، هزینه صدور پروانه ساخت‌وساز و اتمام بنا، بی برنامگی دولت سبب گرانی مسکن نه تنها در اراک بلکه در اکثر شهرهای کشور شده است.

    طی سال های اخیر مسکن هم مطابق بسیاری از کالاهای دیگر دستخوش تغییرات قیمت بوده و روند صعودی داشته، بسیاری از مولفه های ساخت مسکن از جمله آهن، آلومینیوم و مصالح ساختمانی دیگر که پایه و اساس ساخت و ساز مسکن است گران شده؛ از اوایل تا اواخر سال 96 به سبب اتفاقات اقتصادی، بخش مسکن هم با افزایش قیمت مسکن مواجه شده که این افزایش قیمت در شهر اراک رشد 40درصدی و در سایر شهرستان ها هم بستگی به مهاجر پذیر بودن یا نبودن این رشد وجود داشته است.

    وام مسکن موتور محرک جنب و جوش اقتصادی در حوزه مسکن است در حال حاضر ساز و کار وام مسکن خوب تعریف شده ولی برای بهتر شده این کار باید به صورت منطقی به تمام املاک ولو املاکی که سند ندارند با تضامین معتبر وام تعلق بگیرد؛ در این شرایط بهتر است سایر بانک ها هم برای اعطای تسهیلات مسکن اقدام کنند تا فشار روی بانک مسکن نباشد.

    با توجه به رشد و جهش قیمت ها متاسفانه در دریافت وام ها رشدی را شاهد نبودیم؛ سودهای بانکی بسیار بالاست و بسیاری از افراد که درآمد کمی دارند توانایی پرداخت این سودهای کلان را ندارند؛ همه عوامل دست به دست هم داده تا خانواده های اراکی بعد از سال ها زندگی در رویای خانه دار شدن بسر ببرند.

    مسعود باباخانی، یک مشارو املاک در منطقه خیابان شریعتی اراک در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: از اول مرداد ماه تاکنون قیمت ها بالارفته و درصد معاملات کمتر شده، قیمت ها از کارشناسی خارج شده و در بازار تقریبا هرکسی هر چیزی بگوید، به عنوان مثال ملکی 500 هزار تومن ارزش گذاری شد ولی خارج از قیمت کارشناسی5500 هزار تومن هم فروش رفت؛ ماه های اردیبهشت و خرداد و تیرماه روند معاملات بالا بود البته این افزایش و روند به صورت منطقه ای است، حاشیه های اراک روال معاملات روان و خیلی اوج نگرفته است ولی میانگین رشد 40درصدی را در همه جای شهر شاهد هستیم؛ مرکز شهر مانند مناطق شهرک مصطفی خمینی و هپکو حتی 50 درصد هم رشد داشتند و در عین حال مناطق آیت الله غفاری و قائم مقام  که جزء بافت های فرسوده هستند رشد قیمت ها از 15 رصد بیشتر نشد.

    باباخانی به افزایش درصد اجاره ها هم اشاره کرد و گفت: چند سالی است که مستاجران به جای جابجا شدن همه ساله، ترجیح می دهند کرایه بیشتری بپردازند و همان خانه ای را که می نشینند را تمدید کنند ولی زحمت های اسباب کشی و پرداخت هزینه های بنگاه داری را متحمل نشوند.

    وجود تراکم ساخت و ساز در اراک را قفل کرده

    وی گفت: با توجه به سابقه 40 ام در کار بنگاه داری، کنترل تورم ملک در اراک را حذف تراکم و از بین بردن انحصاری زمین ها می دانم، در این صورت قیمت ها شکسته و عرضه از تقاضا بالا می رود؛ وقتی تعداد زمین هایی که تراکم ساخت و ساز به آن ها تعلق می گیرد کم باشد صاحبان ملک در کوچه های باریک می توانند با چند متر عقب نشینی  زمین های خود را در چندین طبقه بسازند و در این صورت قیمت ها هم پایین می آید و خرید و فروش بالا می رود؛ چرخه اقتصاد با مسکن می چرخد وقتی بازار مسکن رونق بگیرد کارگر ساختمان، بنا، گچکار، کاشیکار، برقکار، مصالح فروش و هر صنفی که با ساخت و ساز در ارتباط باشد هم رونق پیدا می کند؛ بیکاری کمتر و قیمت ها شکسته می شود.

    میلاد اسرافیلی دیگر بنگاه دار اراکی در خیابان شهید رجایی گفت: 2 جهش در مسکن وجود داشت یکی دی و بهمن سال 96 و دیگری اردیبهشت و خرداد امسال در این ماهها اپارتمان از متری 4 تومن به 5 و نیم  و از 5 و نیم به 7 تومن رسید که می توان گفت افزایش 60درصدی داشتند؛ سه یا چهار سال قبل مسکن در رکود کامل بسر می برد ما در این سال ها به سختی شاید سالی 10 تا ملک را معامله می کردیم.

    الان خریدار هست فروشنده نیست چون فروشنده بیم آن دارد که با پول ملک فروخته شده خود نتواند ملک دیگری را بخرد و چنانچه افزایش سر سام آور قیمت مسکن ادامه پیدا کند، امکان رکود دوباره مسکن پیش بینی می شود و این احتمال از نیمه دوم سال جاری وجود دارد.

    وی با بیان اینکه در شهر یک میلیون نفره اراک 20درصد مردم قدرت خرید آپارتمان های 700 یا 800 میلیون تومنی در مرکز شهر را دارند و مابقی که جمعیت 80درصدی هستند در شهرک های پردیس، حافظیه، مشاور، هجرت و حمید و سایر شهرک ها خانه خریداری می کنند که رونق بیشتری هم دارد.

    اراک از شهرهایی بوده که تحولات اقتصادی روی خرید و فروش ملک و زمین در آن تاثیر داشته، با افزایش دلار، آهن، ماسه، سیمان، درب های ضدسرقت، آسانسور، گچ و همه ملزومات ساخت ساختمان گران شد؛‌ پبک اجاره مسکن از خردادماه آغاز و تا شهریورماه ادامه دارد که در این بازه زمانی، امسال شاهد افزایش 20 درصدی نرخ اجاره بها بودیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار