مدیران خودروعصر اعتبار

پاسخ رئیس بنیاد مسکن به زمین خواری در روستاها:

بی قانونی را به فرمانداری ها گزارش می دهیم

عصر ساختمان:رئیس بنیاد مسکن می گوید در صورتی که پروانه های ساخت و ساز بی توجه به طرحهای هادی روستایی صادر شود، مسئولان محلی وزارت کشور باید با این پدیده ها مقابله کنند و وظیفه بنیاد مسکن، تنها گزارش دادن است.

بی قانونی را به فرمانداری ها گزارش می دهیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از خبرآنلاین، روزشنبه، سالروز تشکیل بنیاد مسکن بود. به همین مناسبت همایشی در سالن گردهمایی بنیاد مسکن تشکیل شد و در حاشیه این همایش، تابش، رئیس بنیاد مسکن به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
    سرویس مشکلات مردم، سوالاتی در خصوص مشکلاتی که اخیرا از سوی کاربران مبنی بر زمین خواری به خصوص در روستاهای استانهای شمال کشور عنوان می شود، از رئیس بنیاد مسکن پرسید که پاسخهای این مقام مسئول را به پرسشها می خوانید.

    بنیاد مسکن طرحهای هادی روستاها را به عنوان طرح اصلی توسعه هر روستا تهیه می کند، بعضا می بینیم در برخی از روستاها به خصوص جاهایی مانند سواحل و جنگلها که زمین گران است، بدون توجه به طرحهای هادی روستایی، ساخت و ساز صورت می گیرد. بنیاد مسکن برای توقف این بی قانونی ها چه اقدامی کرده؟
    وظیفه ما تهیه طرح هادی روستایی است و بعد این طرحها را در اختیار همه نهادهای مسئول مانند دهیاری ها، بخشداری ها و فرمانداری ها قرار می دهیم. وقتی قرار است بنایی در روستا ساخته شود، آنها باید از ما استعلام کنند. اگر در داخل طرح هادی روستایی نباشد، دهیاری ها نمی توانند پروانه بدهند. اگر پروانه بدهند، خلاف قانون کرده اند.
    نظارت بر این خلاف قانون بر عهده کیست؟
    نظارت بر عهده مسئولان مربوطه محلی از جمله بخشداری ها و فرمانداری هاست. ما صرفا گزارش تخلفات را به بخشداری ها ارسال می کنیم. درباره این تخلفات کمیسیونی به نام ماده 99 وجود دارد که مانند کمیسیون ماده 100 عمل می کند و تصمیم می گیرد. متاسفانه ما عضو این کمیسیون نیستیم.

    درباره مشکلات مسکن مهر بعضا مردم شکایاتی را مطرح می کنند از جمله موضوع بدقولی های پیمانکاران یا نداشتن امکانات. پاسخ شما چیست؟
    بنیاد مسکن در شهرهای کوچک زیر 25 هزار نفر جمعیت، مسئولیت مسکن مهر را بر عهده دارد و در این شهرها، کمتر مشکلاتی از این دست اعلام شده است. عمده مشکلاتی از این دست به پروژه های شهرهای بزرگ برمی گردد.
    در زمینه مسکن روستایی، چه اقداماتی شده؟
    تاکنون 1 میلیون و 800 هزار واحد مسکن روستایی را با بیش از 13 هزار و 500 میلیارد تومان وام ارزان قیمت بهسازی و نوسازی کردیم. این برنامه ادامه دارد. 50 هزار واحد نوسازی مسکن روستایی را از سال قبل انجام دادیم و اعتبارات باقیمانده سال قبل هم به امسال منتقل می شود. تسهیلات ارزان قیمت 4 درصد به روستاییان می دهیم که سقف آن 15 درصد است. در روستاها مشکلی برای تامین وام نوسازی نداریم. در حساب 100 امام نیز اعتباراتی اختصاص یافته که برای ساخت مسکن محرومان روستایی و افراد تحت پوشش بهزیستی، کمیته امداد و جامعه هدف است ولی در شهرها اقدامی نکرده ایم.

    امروز رئیس جمهور به شما پیشنهاد دادند در حاشیه شهرها برای ساخت مسکن کم درآمدها وارد شوید. جواب شما چیست؟
    قرار است مدلی را ترسیم کنیم تا بفهمیم چه تعداد واحد مسکونی را برای کم درآمدها می توان احداث کرد. امسال 15 هزار بنیاد مسکن در دست دارد و 28 هزار واحد را خیرین مسکن ساز در دست اقدام دارند. ولی بایستی مدلی تهیه کرد که دولت نیز حضور یابد. آقای رئیس جمهور هم عنوان کردند که شاید پس انداز افراد به تنهایی پاسخگو نباشد. برای همین دولت باید به صورت گسترده حضور پیدا کند. امروز آقای رئیس جمهور ماموریت دادند ما نیز وارد شویم و دستورالعمل و مطالعات را تهیه کنیم. این موضوع امروز مطرح شده.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار