مدیران خودروعصر اعتبار

مصالح ساختمانی چند درصد گران شد؟

عصر ساختمان- شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران، بر مبنای سال پایه ١٣٩۰، در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ۸/ ۲۵۰، که نسبت به فصل قبل (۱/ ۲۲۳)، ۴/ ۱۲درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (۱/ ۱۹۷)، ۳/ ۲۷ درصد افزایش داشته است.

مصالح ساختمانی چند درصد گران شد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش مرکز آمار ایران از تغییرات قیمت خرید مصالح ساختمانی برای سازنده‌ها در پایتخت طی سه ماه نخستین سال جاری نشان می‌دهد رشد شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران طی فصل بهار سال جاری نسبت به دو سال 95 و 96 پیشی گرفته است. براساس این گزارش، اگرچه رشد این شاخص در سال 96 معادل 12 درصد و در سال 95 معادل 6/ 6 درصد نسبت به سال قبل از آن ثبت شده است اما رشد شاخص کل قیمت نهادهای مسکونی در سه ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته معادل 3/ 27 درصد بوده است.

    در همین حال، درصد تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل بهار سال ١٣٩٦ نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 4/ 17 درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (3/ 12درصد) با افزایش روبه‌رو بوده است. جزئیات این گزارش نشان می‌دهد: بیشترین رشد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در فصل بهار به گروه «آهن آلات، میلگرد و پروفیل در و پنجره» تعلق دارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 4/ 255 است که نسبت به فصل قبل 2/ 21 درصد افزایش داشته است.

    روند رشد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 9/ 227 است که نسبت به فصل قبل 9/ 1 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «گچ و گچ‌کاری» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 8/ 225 است که نسبت به فصل قبل 7/ 9 درصد رشد داشته است. شاخص گروه «انواع بلوک سفالی و آجر» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 4/ 195 است که نسبت به فصل قبل 6/ 6 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «موزائیک، کاشی و سرامیک» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 7/ 207 است که نسبت به فصل قبل 3/ 7 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «سنگ» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 6/ 220 است که نسبت به فصل قبل 7/ 6 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «چوب» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 9/ 247 است که نسبت به فصل قبل 1/ 15 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «ایزوگام، قیرگونی و آسفالت» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 7/ 263 است که نسبت به فصل قبل 0/ 16 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «شیرآلات بهداشتی» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 1/ 336 است که نسبت به فصل قبل 9/ 11 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «تاسیسات مکانیکی و انواع عایق‌های حرارتی» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 3/ 289 است که نسبت به فصل قبل 6/ 11 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «یراق‌آلات در و پنجره» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 6/ 316 است که نسبت به فصل قبل 0/ 16 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «نقاشی ساختمان» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 5/ 309 است که نسبت به فصل قبل 8/ 12 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «تاسیسات برقی» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 7/ 307 است که نسبت به فصل قبل 2/ 14 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه «شیشه» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 4/ 227 است که نسبت به فصل قبل 2/ 8 درصد افزایش داشته است. در نهایت شاخص گروه «خدمات» در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با 2/ 264 است که نسبت به فصل قبل 5/ 14 درصد افزایش داشته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار