مدیران خودروعصر اعتبار

سازمان برنامه و بودجه ارزش اقتصادی خاک را محاسبه می‌کند

عصر ساختمان- نمایندگان مجلس سازمان برنامه و بودجه را مکلف کردند که ارزش اقتصادی خاک و هزینه‌های ناشی از آلودگی و تخریب خاک در زیست بوم (اکوسیستم) های مختلف را در حساب‌های ملی منظور نماید.

سازمان برنامه و بودجه ارزش اقتصادی خاک را محاسبه می‌کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز(یکشنبه) مواد 3، 4، 8 و 10 لایحه حفاظت از خاک را تصویب کردند.

    طبق مصوبه مجلس در ماده 3،  هرگونه بهره برداری از خاک باید با رعایت  معیارها و شاخص های فنی بهره برداری پایدار از خاک انجام پذیرد.

    بر اساس تبصره این ماده هرگونه عملیات معدنی مطابق قانون معادن مصوب 1377/3/23 و اصلاحات بعدی آن منوط به رعایت ضوابط زیست محیطی می باشد.

    طبق ماده 4 این لایحه، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است با همکاری وزارت کشاورزی و سازمان، ارزش اقتصادی خاک و هزینه های ناشی از آلودگی و تخریب خاک در زیست بوم (اکوسیستم) های مختلف را در حسابهای ملی منظور نماید.

    ماده 8 این گونه تصویب شد که وزارت جهاد کشاورزی موظف است نسبت به پایش کمی و کیفی خاک کشور با اولویت اراضی زراعی و باغی، در مقاطع زمانی مناسب که مستلزم حفظ حاصلخیزی و پایداری خاک باشد، به صورت مستمر اقدام و تغییرات کمی و کیفی خاک را به صورت نقشه و آمار ارائه نماید.

    طیق مصوبه مجلس در ماده 10 مسوولیت مدیریت و نظارت بر ورود، تولید، بسته بندی، توزیع، فروش، مصرف و ثبت و پایش کیفیت انواع کودها، بهسازهای خاک و بهبوددهنده‌های رشد شیمیایی - آلی و زیستی بر عهده وزارت کشاورزی است.

    بر اساس تبصره این ماده سموم موضوع قانون حفظ نباتات مصوب 1346/2/15 تابع دستورالعمل‌های زیست محیطی و سایر قوانین و مقررات مربوطه است.

    ماده 9 لایحه نیز با نظر نمایندگان برای بررسی بیشتر به کمیسیون کشاورزی ارجاع شد؛ در این ماده آمده است وزارت کشاورزی مکلف است با هماهنگی سازمان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با رعایت معیارهای محیط زیستی حدود مجاز استفاده از انواع کود و سم را با هدف حفظ و پایداری حاصلخیزی انواع خاک تدوین و اعلام نماید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار