مدیران خودروعصر اعتبار

تغییر صنعت کاشی با پیشرفت تکنولوژی

عصر ساختمان - تکنولوژی با گذشت زمان پیشرفت‌های بسیاری داشته و به تسهیل تولیدات مختلف، کمک بسیاری کرده است. صنعت کاشی و سرامیک در سال جاری توانست موقعیت خود را به عنوان پیشرفته‌ترین صنعت در بخش اجرا و در تمام سطوح، معرفی کند. در این مطلب به تاثیراتی که تکنولوژی در صنعت کاشی و سرامیک گذاشته است، نگاهی خواهیم داشت.

تغییر صنعت کاشی با پیشرفت تکنولوژی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶:۰۰
  • تغییر صنعت کاشی با پیشرفت تکنولوژی
  • تغییر صنعت کاشی با پیشرفت تکنولوژی
  • تغییر صنعت کاشی با پیشرفت تکنولوژی
  • تغییر صنعت کاشی با پیشرفت تکنولوژی
  • تغییر صنعت کاشی با پیشرفت تکنولوژی
  • تغییر صنعت کاشی با پیشرفت تکنولوژی

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»، برخی پیشرفت‌های مهم مثل تکنولوژی فشار پیوسته، فناوری جوهرافشان دیجیتال و فرمول جدید لعاب که در تکنولوژی صنعت کاشی و سرامیک حاصل شده است، موجب شده که تکامل زیبایی و فنی کاشی و سرامیک در پنج ساله گذشته شتاب قابل توجهی داشته باشد.
پنل‌های سوپربزرگ و طیف وسیعی از طراحی‌های خلاقانه و جدید که به ‌وسیله فناوری جوهرافشان و اندود ممکن شده است، موجب می‌شوند که اثر لعاب سنتی عمیق‌تر شود. در چند سال گذشته، علاوه بر  انواع کاشی‌های عظیم (که تا اندازه هیجان‌انگیز 4.8 متر در 1.6 متر می‌رسند)، کاشی‌های دیواری لعاب‌دار کوچک‌مقیاس هم، رشد زیادی داشته‌اند. اگرچه این مد قدیمی است، اما همچنان رو به گسترش بوده و طرفداران زیادی دارد.
در حالی‌که امروزه در صنعت کاشی و سرامیک، بر اندازه پنل‌های سرامیکی تاکید می‌کنند، انقلابی به همین وسعت در صنعت سرامیک‌های با سایز کوچک نیز در حال رخ دادن است. به هر حال، امروزه خریداران کاشی باید به آثار درخشان کاشی توجه زیادی داشته باشند که با توجه به امکانات موجود در رنگ‌های مختلف عرضه می‌شوند. آخرین نسل از لعاب‌های فلزی از نظر کامل بودن، بسیار بیشتر از گذشته پیشرفت داشته است. علاوه بر این، عضو جدید در بلوک (چسب جوهرافشان) این قابلیت را دارد که برای چسباندن لعاب‌های دانه‌ای یا لعاب‌های خشک، افکت‌های جذاب سطحی ارائه ‌دهد.
وقتی در این صنعت، صحبت از متالیک مدرن می‌شود که به صورت بافت فلزی همراه با ترکیب رده‌های متال اجرا می‌شوند، باید گفت که کاربرد آن از منازل فراتر رفته و به حوزه تجاری ورود پیدا کرده است. اندازه این محصولات در سه فرمت 80*80، 60*60  و 60*30 سانتی‌متر است و در رنگ‌های سفید، مشکی و خاکستری تولید می‌شوند.
اما با وجود این طراحی‌های جدید، مد غالب قابل پیش‌بینی و محافظه‌کار باقی مانده است؛ به طوری که همچنان رنگ‌های خاکستری، سفید و مشکی سه رنگ پر استفاده در کف و دیوارها هستند. اما رنگ چهارم کدام رنگ می‌تواند باشد؟ رنگ چهارم یک گزینه طبیعی یعنی رنگ بژ.
در کاشی‌های طرح چوب نیز، چوب کلاسیک و چوب بلوط به سلطنت خود ادامه می‌دهند؛ اما این طرح‌ها اکنون با چوب‌های روشن‌تر که اثرات اسکاندیناویایی مشخصی دارند، به چالش کشیده شده‌اند.
هنگامی که صحبت از کاشی‌های طرح مرمر می‌شود، سنگ مرمر سفید کلاسیک با رگه‌های عمیق نامحسوس همچنان در صدر است. سنگ مرمر کلاسیک در تمام فصول استفاده و به عنوان متریال پراستفاده برای معماران و طراحان داخلی معرفی می‌شود.
مدرنیته با نوعی از طراحی که جذاب، ظریف و همراه با رگه‌های زیبا در قطعات است، معرفی می‌شود. این ترکیب، در اجراهای طبیعی و جلازده هم به صورت ساده و هم به صورت اصلاح شده در طیف رنگ‌های گسسته به صورت اصیل، درخشان و گرم در طیفی از رنگ سفید تا خاکستری در دسترس است.
الوارها و دیگر قالب‌های مد
الوارها نسبت به قالب‌های کاشی، بزرگ‌تر هستند و به کاشی‌های طرح چوب محدود نمی‌شوند. کاشی‌های طرح سنگ و متالیک‌ نیز بر روی قالب‌های چوبی در حال اجرا هستند که با موفقیت‌هایی نیز همراه بوده‌اند. قالب‌ها در اندازه‌های 90*20 وجود دارند و این در حالیست که تخته‌های بزرگ‌تر تا سایز 120 سانتی‌متر نیز در دست اجرا قرار دارد.
اندازه‌های 60*30 و 60*60 که در سال‌های اخیر، فروش کاشی‌های مربعی را تحت سلطه خود قرار داده است، حال با چالش بزرگتری در اندازه‌های از 90*45 تا 240*120 سانتی‌متر و یا قالب‌های مربعی از 90*90 روبروست. طیف‌های چند-فرمتی، گزینه‌هایی با چند الگو را ارائه می‌دهند که علاوه بر فراگیر بودن، با استفاده از تکنولوژی فشار پیوسته تولید می‌شوند.
کاشی‌های 30*7.5 سانتی‌متر، اندازه مهمی در کاشی‌های دیواری در فرمت‌های کوچک است، با این حال اندازه 20*20، 30*15 و مستطیل باریک تا اندازه 10*7.5 نیز بسیار پرطرفدار هستند. امروز بیش از هر زمان دیگر در طول بیست سال گذشته، کاشی‌های 10*10 در بازار موجود است.
امروزه تعداد زیادی از تولیدکنندگان، کاشی با ضخامت 2 سانتی‌متر را برای کاشی‌کاری بیرونی با قابلیت مقاومت در برابر لرزش هم برای نماهای سکونتی و هم برای نماهای تجاری ارائه می‌دهند. با گذر زمان، گزینه‌های موجود در طراحی افزایش یافته است و کاشی‌ها به همراه چوب، بتن،  کاشی‌های طرح سنگ و اکنون در کنار گزینه‌های دکوری بیشتری طراحی می‌شوند.
موزاییک
کاشی‌های طرح موزاییک در یکی دو سال گذشته، به ستونی برای کاشی‌کاری تبدیل شده‌اند. برخی از ورژن‌های آن، دارای خرده‌های با لعاب براق هستند و برخی دیگر از آن‌ها رده‌های یکنواخت و برخی دیگر به صورت گونه‌های غیریکنواخت از سنگ‌های دیگر دارند. علاوه بر این، طرح‌هایی با فاصله ناقص نیز وجود دارد.
طبیعت
امروزه طبیعت در طراحی کاشی‌های دیواری به صورت پرندگان، گل‌ها، گیاهان و همچنین حیات وحش با قدرت حضور دارد و برای تاثیرگذاری بیشتر، با دیوارها و یا جزئیات دقیق دکوراسیون همراه می‌شوند.
طراحی‌های گل از زمان اختراع کاشی‌های دکوراتیو وجود دارند، اما در حال حاضر، لمس مدرنیسم استوایی در کف دست و شکل‌های عجیب و غریب و مشابه آن زمینه جدیدی را در طراحی کاشی به وجود آورده‌اند..
همچنین در تم‌های طبیعی، کاشی‌های طرح چوب به خصوص در رنگ‌های کاراملی، قهوه‌ای و همچنین تیره پرطرفدار باقی مانده‌اند. این امر نشانگر این موضوع است که چگونه نسل کنونی کاشی‌های طرح چوب می‌توانند به استقبال از محیط زیست کمک می‌کند.
پیچیدگی‌های سطح
طراحان کاشی بدون وقفه به دنبال راهی هستند تا با استفاده از بافت یا الگو، حرکات و حجم‌هایی را بر روی سطوح ایجاد کنند. بعضی از برش‌ لبه‌ها، برای شکستن فرمت‌های سنتی و خطی کاشی با ارائه اشکالی باعث ساختارشکنی شده‌اند که از آن جمله می‌توان سرامیک‌های کوبیسم را مثال زد. اکثر برندهای پیشگام طراحی در سال 2018، اغلب از الگوهای رنگارنگ، اشکال هندسی معلق و کاشی‌های هنری الهام گرفته‌اند که از مدرنیست منشا می‌گیرد. البته این بدان معنا نیست که طراحان کاشی از طرح فرش‌های شرقی دور شده‌اند؛ با این حال، این سبک‌ها اکنون بیشتر با تاثیراتی از پراکنده گزینی آمیخته شده است.
افزون بر این، آثار دست‍ساز، کلید احساس شخصیت هنرمندی است که یک طرح ماندگار را طراحی کرده است. گچ، مداد و قلم از مواردی هستند که از لحاظ خلاقیت در انواع کاشی هم در مقیاس بزرگ یا به عنوان یک بخش خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.
"ترکیب" روش دیگری است؛ برای مثال کاشی‌های سفالی، سیمان و قطعات قالبی با هم ترکیب می‌شوند و به منظور ایجاد محیط‌های شهری و همچنین فضاهای طبیعی و روستایی، ترکیبی را به وجود می‌آورند که نتیجه ادغام مدرنیته، طبیعت، معماری و آوانگارد است.
زیبایی‌شناسی صنعتی
اگرچه کاشی‌های کف مینیمالیستی به رنگ سیمان هنوز هم از محبوبیت برخوردارند، اما تولیدکنندگان کاشی در حال تلاش برای یافتن انواع نرم‌تر از کاشی‌های سیمانی با اثرات گچ خام، دکوراسیون مراقبت کننده و سیمان با دانه‌های رنگ و اجرای جلا و نیمه جلا در سطح مورد نظر هستند.
اکنون تولیدکنندگان کاشی‌های طرح سیمان را در بافت‌ها، رنگ‌ها و سایه‌های مختلفی عرضه می‌کنند. طرح‌های بتنی، زیبایی‌های صنعتی را در جهت‌های گوناگون به ارمغان آورده است که بهترین آن‌ها اجرای دقیق جزئیات بر روی سطح است. در این گونه، سه سطح مختلف به علاوه یک پالت رنگ خنثی و در عین حال هماهنگ موجود است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار