مدیران خودروعصر اعتبار

در جلسه شورای شهر تهران مطرح شد؛

انتقاد از روند نوسازی بافت فرسوده پایتخت

عصر ساختمان- رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، در تذکری نسبت به وضعیت بافت فرسوده واکنش نشان داد.

انتقاد از روند نوسازی بافت فرسوده پایتخت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، در جریان هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر، مجید فراهانی در خصوص توجه به بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده به منظور تامین مسکن اقشار کم درآمد تذکر داد.

    وی در این رابطه گفت: مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای اساسی خانواده‌هاست به عبارت دیگر مسکن و سرپناه مناسب را می توان پس از هوا، غذا و پوشاک، یکی از اساسی‌ترین نیازها برای داشتن زندگی با عزت و مبتنی بر کرامت انسانی دانست. نظام جمهوری اسلامی ایران، این حق را در اصول 2 ، 31 و 43 قانون اساسی محترم شمرده و دولت را موظف به تامین مسکن مناسب مناسب برای تمام اقشار جامعه کرده است.

    فراهانی با اشاره به وضعیت نامناسب مسکن طی سال های اخیر بیان کرد: متاسفانه رشد نسبت شاخص قیمت خانه به درآمد، طی سه دهه گذشته در ایران سرسام آور بوده است و این شاخص در نیمه نخست سال جاری رشد روز افزونی داشته است، این رشد به گونه ای است که دسترسی اقشار مختلف به مسکن را به امری کاملا نابرابر بدل ساخته و بسیاری از اقشار طبقه متوسط وکم درآمد در تامین مسکن خود با مشکلاتی مواجه شده اند.

    عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از این رو آنها را مجبور به تغییر الگوی تامین مسکن از تغییر در محله سکونت و استفاده از واحدهای با متراژ پائین تر تا رخت بر بستن از تهران و مهاجرت به شهرمنطقه تهران از پرند تا پردیس نموده است.

    رئیس کمیته بودجه و نظارت خاطر نشان کرد: این تغییر بدون شک بر افزایش ترافیک، آلودگی هوا و افزایش آسیب های اجتماعی اثرات ملموسی خواهد داشت.

    فراهانی تصریح کرد: رشد نسبت شاخص قیمت خانه به درآمد، در مورد اقشار بسیار کم درآمد ایران به عددی بالای 30 رسیده که بیش از 3برابر کشورهای توسعه یافته است، به عبارت بهتر اقشار کم درآمد ایران یک سوم اقشار کم درآمد کشورهای توسعه یافته شانس خانه دار شدن دارند و حل این مسئله نیازمند مداخله دولت با همکاری شهرداری ها برای تامین مسکن با استفاده از سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی است.

    وی افزود: مطمئنا با برنامه ریزی برای تامین مسکن برپایه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت های فرسوده شهری خواهیم توانست حق مسکن شهروندان را بدون دامن زدن به حاشیه نشینی مدرن در قالب مسکن مهر تامین کنیم، این امر البته نیازمند اقدام و عمل است.

    فراهانی در ادامه بیان کرد: بر همین اساس در اجرای بند 3 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «توجه به بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده به منظور تامین مسکن افراد کم درآمد » به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران تذکر می دهم.

    رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی در پایان اظهار کرد: امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران شاهد بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده باشیم و از این طریق هم مسکن مورد نیاز اقشارطبقه متوسط وکم درآمد تامین گردد و هم تاب آوری شهر در برابر مخاطراتی همچون زلزله و... تقویت شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار