مدیران خودروعصر اعتبار

رد ساخت‌وساز غیرمجاز در باغات

جای پای درختان آپارتمان‌ رویید

رفع تصرف ۶۸۰۰ هکتار زمین در همدان

عصر ساختمان: شناسایی دو هزار و ۷۷۸ ساخت‌وساز غیرمجاز در باغات و حاشیه‌های شهر آن‌هم فقط در همدان نشان‌دهنده آن است که برخورد با دست‌درازی به منابع طبیعی و ملی باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

جای پای درختان آپارتمان‌ رویید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰:۰۰
  • جای پای درختان آپارتمان‌ رویید
  • جای پای درختان آپارتمان‌ رویید
  • جای پای درختان آپارتمان‌ رویید
  • جای پای درختان آپارتمان‌ رویید
  • جای پای درختان آپارتمان‌ رویید

به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از منطقه «دره مراد بیک همدان» جایی که همیشه با طبیعتی سبز و زیبا میزبان مردم دیار هگمتانه و گردشگران بود حالا روزگار خوشی ندارد.

صبح یک روز بهاری برای استفاده از زیبایی‌های فصل بهار و قدم زدن، پا در طبیعت باغ‌های منطقه دره مراد بیک همدان می‌گذاریم، دیگر خبری از سبزی همیشگی طبیعت نیست و حالا این آپارتمان‌های غول‌آسا هستند که جای پای سبزه‌ها قد علم کرده‌اند.
ساخت‌وسازهای صورت گرفته نشان می‌دهد که سایه زمین‌خواران بسیار به زندگی مردم نزدیک شده و شاید دور نیست روزهایی که همین داشته‌های سبز موجود هم به دست ویلاها و آپارتمان‌ها سپرده می‌شود.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که متولیان دست‌به‌کار شده و دستانی را که به اراضی ملی، مناطق حفاظت‌شده و حتی اراضی کشاورزی رحم نکرده‌ و اراضی را تصرف کرده و تغییر کاربری داده و ویلا سازی کرده را کوتاه کنند.
پس از گشت‌وگذاری در طبیعت زیبای منطقه دره مرادبیگ همدان راهی محل کارم شده و برای بررسی دقیق‌تر این موضوع به سراغ مدیرکل منابع طبیعی استان همدان رفتم و در گفتگویی زوایای مختلف این مشکل بررسی شد.

تاکید رهبر انقلاب بر حراست از منابع طبیعی
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان که این روزها در تکاپو و تلاش برای نظارت بیشتر بر منابع طبیعی برای جلوگیری از ورود زودرس عشایر به همدان است در خصوص وضعیت زمین‌خواری در استان همدان گفت: سال گذشته مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و بیانات مهمی را در این رابطه مطرح و اشاره کردند که باید منابع را قبل از توسعه، حراست کنیم.

محمدرضا همتی در گفتگو با مهر بابیان اینکه منابع طبیعی و حفاظت از آن‌یک موضوع عمومی است که از سال‌های قبل از انقلاب با موضوع تملک و حفاظت و حراست از اراضی مطرح بوده است، گفت: این مهم بر عهده سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور نهاده شده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اساسی که در قانون و اساس‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها پیش‌بینی‌شده است چگونگی نظارت و حراست منابع طبیعی از این اراضی و ثروت‌های عمومی است، افزود: این حفاظت و حراست از سال‌های قبل انجام می‌گرفت اما در مقاطعی با شدت و ضعف روبه‌رو بود و همین قوانین و مقررات متعدد و متضاد زمینه را برای تصرف اراضی ملی توسط  سودجویان فراهم کرده است.

وی با طرح این موضوع که در سال گذشته مقام معظم رهبری نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و بیانات مهمی را در این رابطه مطرح و اشاره کردند که باید منابع را قبل از توسعه حراست نماییم و این ثروت‌های عمومی نباید توسط عده‌ای سودجو مورد تصرف قرار بگیرد، عنوان کرد: از سال گذشته اقدامات ویژه‌ای را علاوه بر اقدامات همیشگی در دستور کار قراردادیم و نیروهای حفاظتی را تقویت کردیم و به ازای هر 60 هزار هکتار یک نیرو برای حفاظت از اراضی ملی به کار گرفته شد.
تعداد نیروهای یگان حفاظت ویژه به یک نفر در هر 30 هزار هکتار رسید

همتی بابیان اینکه هم‌اکنون این تعداد یگان حفاظت ویژه به یک نفر در هر 30 هزار هکتار رسیده است، افزود: گرچه با استاندارد ملی به‌کارگیری یک نیروی حفاظتی برای هر 10 هزار هکتار از اراضی ملی هنوز فاصله‌داریم اما پیشرفت خوبی تاکنون صورت گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با طرح این مطلب که آموزش نیروهای دولتی و روسای ادارات در رابطه با مبانی حقوقی و قضایی صورت گرفته است، گفت: تعیین تکلیف اراضی حریم شهر با اداره راه و شهرسازی و تغییر و تحول آن، تقویت ادارات حقوقی و جذب نیروهای حقوقی برای هر شهرستان و تعبیه اکیپ‌های ثابت و سیار در استان در ایام تعطیلات و ایامی که احتمال تخریب و تصرف بیشتر است در دستور کار قرار دارد.

همتی همچنین مطرح کرد: در طول سال به‌صورت میانگین هزار پرونده در رابطه با تصرف اراضی ملی در شهرستان همدان تشکیل می‌شود.
وی بابیان اینکه برخی پرونده‌ها مربوط به تصرفات اراضی به‌قصد تملک آن‌هاست و سالانه حدود هزار مورد رأی نیز از محاکم قضایی اخذ می‌شود، تأکید کرد: در آخرین آمار حکم 11 مورد از این آرا علیه منابع طبیعی استان صادرشده و 508 هکتار از اراضی منابع ملی در سطوح استانی رفع تصرف‌شده است.

همتی با طرح این مطلب که از سال 85 تاکنون تشکیلات یگان حفاظت توانسته‌ 6 هزار و 809 هکتار از اراضی تحت تصرف غیر را از مالکیت خارج کرده و به اراضی دولتی ملحق کند، بیان کرد: هر شهرستان یک اکیپ گشت و مراقبت دارد.
همتی با اشاره به اینکه با توجه به پیشرفت علم و فنّاوری باید روش‌های حفاظت از اراضی نیز به‌روز شود عنوان کرد: منابع طبیعی از طریق برنامه «گوگل ارت» اراضی ملی را رصد می‌کند و این روش تا 70 درصد برای رصد اجمالی و کنترل محل موردنظر کمک‌کننده هست.

وی بابیان اینکه آن چیزی که مهم است این است که رصد ماهواره‌ای اراضی ملی باید در دستور کار قرار گیرد و تصاویر ماهواره‌ای را به‌روز دریافت کرده و روزانه اعمال کنترل شوند، ادامه داد: از طریق گوگل ارت رصد به‌صورت مدام و مستمر صورت می‌گیرد اما مشکلی که وجود دارد به‌روز نبودن اطلاعات این برنامه است.
سال گذشته 77 پرونده قضایی در اداره شهرسازی تشکیل‌ شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز گفت: امسال 600 میلیون تومان اعتبار برای حفاظت از اراضی دولتی به این اداره کل اختصاص‌یافته است
محمد رودباری در گفتگو با مهر در حاشیه قلع‌وقمع یک مورد تعرض به اراضی دولتی عنوان کرد: در سال گذشته 77 پرونده قضایی در این اداره تشکیل‌ و 25 مورد منجر به صدور اجرایی شد.

وی افزود: از این تعداد، 16 مورد در سال گذشته اجرایی شد و امسال علاوه بر هزینه‌های بازرسی، هزینه‌هایی نیز بابت امکانات و تجهیزاتی که در قلع‌وقمع استفاده می‌شود از سودجویان و متعرضان به اراضی دولتی دریافت خواهد شد.
وی گفت: در استان همدان 11 هزار و 500 هکتار اراضی وجود دارد که حفاظت از این اراضی بر عهده اداره کل راه شهرسازی استان همدان است.

رودباری عنوان کرد: اکیپ حفاظت از اراضی  با 25 نفر نیرو به همراه 5 دستگاه خودرو و 7 دستگاه موتورسیکلت به‌صورت شبانه‌روزی با گشت‌های منظم آماده مقابله با هرگونه تعرض به اراضی دولتی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان همچنین ادامه داد: هم‌وطنان در صورت مشاهده هرگونه تعرض به منابع ملی و دولتی سریعاً با شماره تلفن 32259200 که همکاران در آنجا به‌صورت آنلاین برای پاسخگویی به مردم مستقر هستند، تماس حاصل کنند.

رودباری در پایان تأکید کرد: بازگو کردن این مسائل از رسانه‌ها، تأثیر بسیار بازدارنده‌ای در جلوگیری از تجاوز و تعرض به اراضی دولتی خواهد داشت.
رئیس اداره اجرائیات، کنترل و نظارت شهرداری همدان نیز از تعطیلی دو هزار و 778 ساخت‌وساز غیرمجاز در شهر همدان خبر داد و گفت: سال گذشته درزمینهٔ جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در نواحی چهارگانه همدان، 28 مورد جمع‌آوری اتاقک، 82 مورد جمع‌آوری سازه سبک غیرقانونی و دو هزار و 245 مورد ضبط ادوات و لوازم غیرقانونی صورت گرفته است.

بابک اسدی پیشگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز را از اقدامات این واحد دانست و گفت: در سال گذشته 2 هزار و 937 اخطاریه توسط واحد کنترل و نظارت شهرداری در مناطق چهارگانه همدان صادر شد این در حالی است که در مدت مشابه سال 93، هزار و 843 مورد اخطاریه صادرشده بود.
وی راه‌اندازی گشت کنترل ساخت‌وسازها در باغات با عنوان پلیس باغات و تجهیز آن به چهار دستگاه موتورسیکلت را ازجمله اقدامات برشمرد و گفت: شهروندان باید موارد ساخت‌وساز در باغ‌ها را گزارش کنند.

پلیس باغات شهرداری همواره آماده‌باش است
وی بابیان اینکه پلیس باغات شهرداری به‌منظور جلوگیری از ساخت‌وساز و قطع اشجار به‌طور غیرمجاز احتمالی در باغات همواره آماده‌باش است، گفت: با توجه به ساخت‌وسازهای غیرمجاز و قطع درختان از سوی برخی افراد سودجو، شهرداری اقدام به فعال نمودن پلیس باغات حتی در ایام تعطیل کرده است.

وی عنوان کرد: در برخی نواحی همدان باغات و درختان فراوانی وجود دارد که اغلب به‌صورت عمدی و یا سهوی از سوی برخی افراد اقدام به قطع آن‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: پلیس باغات به‌صورت شبانه‌روز در باغات حضور دارد و در صورت مشاهده قطع درخت با عوامل آن‌ها برخورد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با فعال شدن پلیس باغات قطع درختان از سوی افراد سودجو بسیار کم شده است.
اسدی تأکید کرد: متولی اصلی حفظ، نگهداری و توسعه فضای سبز شهری در هر شهر شهرداری‌ است به این معنا که هرگونه تغییر و یا اصلاح وضعیت فضای سبز نیز فقط در اختیار شهرداری است.

کوتاهی در حراست از منابع ملی آینده نسل‌های بعدی را به مخاطره می‌اندازد
کارشناس فضای سبز استان همدان نیز در گفتگو با مهر بابیان اینکه اگر منابع ملی و فضای سبز را به تاراج بدهیم آینده نسل‌های بعدی به خطر می‌افتد افزود: برای حفاظت از این ودیعه نسل‌های آینده باید قوانین سفت‌وسخت تری را تصویب و با متخلفان برخورد قانونی کرد.

نسرین دانشمند با اشاره به اینکه دولت نباید اجازه دهد که اراضی ملی مورد تاخت‌وتاز زمین‌خواران و سودجویان قرار گیرد، گفت: تا زمانی که یک دغدغه‌ اجتماعی در حوزه‌ حفظ محیط‌زیست در جامعه شکل نگیرد، قوانین نمی‌تواند به‌تنهایی اثری در حفظ محیط‌زیست داشته باشد.

دانشمند بابیان اینکه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط باید با تشدید گشت‌ها، جلوی تخریب مراتع را بگیرند گفت: تجاوز مستقیم به اراضی ملی، حریم و بستر رودخانه‌ها و تخریب آن‌ها یکی از روش‌های زمین‌خواری است و این امر باید از سوی متولیان موردتوجه بیشتری نسبت به گذشته قرار گیرد.

بااین تفاسیر آنچه مسلم است اینکه با وجود در نظر گرفتن قوانین سفت و سخت و حتی نظارت بر باغ ها و منابع طبیعی همچنان شاهد رشد آپارتمان ها در این اراضی ملی و طبیعی همدان هستیم که این امر نشان دهنده اهمیت توجه بیشتر برای حفظ باغ ها و منابع طبیعی است تا در آینده مدیون کودکانمان نباشیم.

 

جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان ( http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار