مدیران خودروعصر اعتبار

میراث آمل مظلوم واقع شده‌ است!

عصر ساختمان:یک قطعه باغ موسوم به باغ توکلی بر جای مانده از ساخت و سازها در بافت قدیم آمل و معرفی کننده سابقه تاریخی آمل تنها محوطه درامان مانده است تا بتوان راز شهر قدیم آمل را در آن یافت اما این قطعه نیز مورد طمع و بی توجهی قرار گرفته است.

میراث آمل مظلوم واقع شده‌ است!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، شهر آمل از شهرهای دارای قدمت و سابقه تاریخی در کشور به شمار می‌رود. آمل دارای پایه‌های تاریخی و آثاری به جای مانده از دوران‌های تاریخی است و قدمت شهرنشینی در این منطقه به عصرهای دور باز می‌گردد.

    منطقه پایین بازار در شهرستان آمل یکی از مناطق شهری است که عمده شهر قدیم آمل در زیر آن قرار دارد اما هنوز کاوش‌های مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است. نخستین کاووش درباره شهر قدیم آمل به تازگی از سوی سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری آمل آغاز شده است اما آنچه در این زمینه حائز اهمیت است ساخت و ساز در زمین‌های بافت قدیم شهر آمل است که امکان کاوش‌های بیشتر را میسر نمی‌کند.

    یک قطعه باغ موسوم به باغ توکلی بر جای مانده از ساخت وسازها در بافت قدیم آمل تنها محوطه در امان مانده است تا بتوان راز شهر قدیم آمل را در آن یافت اما این قطعه نیز مورد طمع و بی‌توجهی قرار گرفته است.

    باغ 40 هکتاری توکلی که بخشی از آن در یک طرف خیابان به ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد و بخشی دیگر به محوطه تاریخی ناصرالحق اختصاص یافته است، به نوعی دروازه ورود به شهر قدیم آمل است.

    اگرچه در دوره‌ای با تحرکات رسانه‌ای و حتی جمع‌آوری امضا برای رسیدگی رئیس جمهور به این موضوع تلاش شد از تغییر کاربری این زمین جلوگیری شود اما هنوز هم مالکان بر ساخت و ساز در این محوطه تلاش می‌کنند.

    کمیسیون ماده 5 استان مجوز تغییر کاربری باغ را داده است!

    فرزین محمود پاتی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر آمل درباره این محوطه تاریخی به خبرنگار ایسنا گفت: مالکین این زمین که ادعای مالکیت دارند چند سال پیش از کمیسیون ماده پنج استانداری، مجوز تغییر کاربری زمین را دریافت کرده‌اند. این کمیسیون نباید مجوز تغییر کاربری باغ موسوم به توکلی را می‌داد. مالکین فعلی می‌گویند حق السهم شهرداری را به ارشاد و محوطه تاریخی ناصرالحق اختصاص داده‌اند. سند این مالکین دست نوشته‌ای است که در همان سال به امضای شهردار وقت رسیده بود و براساس آن مجوز تفکیک گرفته‌اند.

    عضو شورای اسلامی شهر آمل با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی این محدوده را محوطه ارزشمند معرفی کرده است، یادآور شد: این مالکین از دیوان عدالت اداری مجوزی بر علیه نظر میراث گرفته‌اند. اگر این مالکین اقدام به ساخت و ساز کنند و قطعه‌ای میراثی و ارزشمند در آن یافت شود ادامه ساخت و ساز ممکن نخواهد بود. این قطعه زمین، سابقه تاریخی آمل است که نشان از قدمت این شهر دارد. تنها یک دوره کاوش در این منطقه انجام شد اما ادامه نیافت.

    محمودی پاتی تاکید کرد: میراث فرهنگی کاووشی در این منطقه صورت دهد تا بتوان اصالت این منطقه را ثابت کرد و از ساخت و سازها جلوگیری کرد که در این زمینه در انتظار اختصاص اعتبار از سوی میراث فرهنگی هستیم.

    امکان تغییر کاربری باغ توکلی وجود ندارد

    مهدی ایزدی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: باغ توکلی دارای کاربری باغ بوده و به دلیل اینکه در حریم شهر قدیمی آمل است امکان تغییر کاربری آن وجود ندارد.

    وی ادامه داد: 6 تا 7 هکتار از این باغ جزء شهر قدیم آمل است و در صورتی که مالک حکم دیوان عدالت را هم دریافت کرده باشد برای تغییر کاربری باید از میراث فرهنگی استان استعلام شود.

    شهرداری اقدام به خرید باغ توکلی کند

    این مسئول تصریح کرد: به دلیل اینکه این باغ در مالکیت شهرداری آمل نبوده امکان انجام کاوش در آن نیست و در صورت تملک زمین توسط شهرداری، میراث فرهنگی می‌تواند کاوش‌های خود را در آن آغاز کند.

    ایزدی افزود: زمینی در محدوده تاریخی شهر در آمل وجود داشته و به دلیل تملک شهرداری و تصمیم بر احداث پارک مشاهیر در این شهر توسط کارشناسان میراث فرهنگی به مدت 45 روز کاوش شده است که گزارش آن منتشر خواهد شد.

    وی با اشاره به وجود 2500 اثر تاریخی در استان و 700 اثر ثبت ملی شده، گفت: بسیاری از آثار ملی استان نیاز به مرمت و ترمیم دارد و به دلیل نبود بودجه کافی این مرمت‌ها انجام نمی‌شود. شهرداری‌ها می‌توانند از بودجه های فرهنگی خود استفاده کرده و به یاری میراث فرهنگی بیایند.

    به نظر می‌رسد همان گونه که سکوت سال‌ها این دو نهاد موجب ساخت وساز توسط ارشاد و بقعه ناصرالحق و املاک شخصی در زمین‌های موسوم به شهر آمل شده است، اینگونه تعلل نیز موجب می‌شود تا این قطعه ارزشمند تاریخی که دروازه ورود شهر آمل به شمار می‌رود از دست برود و دستخوش تغییراتی شود که دود آن به چشم این میراث کهن خواهد رفت.

    خرید این زمین به تنهایی از عهده شهرداری خارج است و به نظر می‌رسد این دو نهاد باید در کنار یکدیگر به حفظ تنها مجموعه میراثی بر جای مانده از تاریخ کهن اقدام کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو