مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی خبر داد:

هشدار نسبت به بروز آتشفشان و زلزله در دماوند و ایجاد فاجعه

عصر ساختمان- مدیر پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی با اشاره به اینکه باید رصدخانه‌ای قوی جهت دیدن ریزترین لرزه‌ها در دماوند وجود داشته باشد، گفت: هر اتفاقی پیرامون دماوند رخ دهد، به لحاظ مشکلات تردد، مردم قربانی می‌شوند. ۲۲ میلیون نفر در نزدیکی یا شعاع ۱۰۰ کیلومتری این آتشفشان زندگی می‌کنند و اصلی‌ترین مساله از نظر راهبردی آن است که امکان رفت و آمد در این منطقه مرتفع شود تا در صورت رخ دادن حادثه مردم آسیب نبینند.

هشدار نسبت به بروز آتشفشان و زلزله در دماوند و ایجاد فاجعه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهدی زارع، مدیر پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در نشست ویژه "ریسک آتشفشان دماوند، وضعیت موجود و چه باید کردها" ضمن سپاس از برگزاری این نشست تخصصی پیرامون آتشفشان دماوند گفت: اگر رصدخانه‌ای قوی در دماوند داشته باشیم، می‌توانیم ریزترین تحرک‌ها و رخدادهای لرزه‌ای و آتشفشانی را ببینیم.

    وی که در این همایش با ارایه یک پاورپوینت و مرور تحقیقات زمین‌شناسی این منطقه، به تشریح وضعیت گسل‌های اطراف دماوند پرداخت، افزود: گسل مشا، بزرگترین گسل دماوند به گسل فیروزکوه می‌رسد و فعالیت دماوند بر محیط خودش مانند مشا بی تاثیر نیست. گسل کندوان هم  که در پیرامون دماوند قرار دارد، دیزین روی آن احداث شده است. همچنین در این منطقه لرزش‌هایی حاصل از زمین لرزه رخ می‌دهد، که در سرزمین بلده به فراوای می توان چنین زمین لرزه‌هایی را مشاهده کرد.

    این پژوهشگر درباره قله دماوند گفت: قله دماوند از نظر تکتونیکی در وسط حالت V شکل کوه البرز واقع شده و امکان دارد از آن گدازه خارج شود.

    وی افزود: سن دماوند بر اساس حدود یک میلیون و 780 هزار سال برآورد شده  و پایش زلزله‌شناختی آتشفشان برای اینکه بدانیم از نظر تکتونیکی تغییراتی در لرزه‌خیزی گسل های پیرامون دماوند روی می دهد لازم است.

    زارع در ادامه تصریح کرد:  در سال 1825 و 1830 زلزله‌های مهم و بزرگی در تهران و دماند رخ داده است. زلزله‌ای هم در سال 1957 یا 1336 در نزدیکی آمل داشتیم که حدود هزار و 100 کشته بر جای گذاشت.

    وی اضافه کرد: براساس آخرین داده‌های لرزه‌ نگاری در 10 سال اخیر، حدود 137 زلزله با بزرگای 2.5 تا 3 ریشتر در 140 سال اخیر، 40 زلزله بین 3 تا 3.5 ریشتر در 40 سال اخیر و 10 زلزله 3.5 تا 4 در 20 سال و 5 زلزله 4 تا 4.5 و یک زلزله 4.5 تا 5 ریشتر در 5 سال اخیر روی داده است.

    زارع به پتانسیل استفاده انرژی در دماوند اشاره کرد و گفت: انرژی زمین گرمایی یکی از منابع مهم انرژی‌های تجدیدپذیر است و یک درصد کل انرژی دنیا را تامین می‌کند.

    این عضو وابسته فرهنگستان علوم در ادامه گفت: مخزن 400 کیلومتر مربعی گدازه در دماوند وجود دارد که اگر حفاری صورت بگیرد، می‌تواند برق منطقه دشت هراز را با 100 هزار نفر جمعیت تامین کند.

    مدیر پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی همچنین توضیح داد: براساس سرشماری سال 95 حدود 16 میلیون نفر سکونت دارند و 5 میلیون نفر هم در مازندران. در مجموع حدود 23 میلیون نفر پیرامون دماوند ساکنند و بسیار اهمیت دارد که چنین جمعیتی را در شعاع 100 کیلومتری آتشفشان باید به لحاظ مانوری و کاربردی در نظر داشت و بررسی کرد.

    وی همچنین اضافه کرد: در صورت هر اتفاقی که پیرامون دماوند از آتشفشان یا سیل رخ دهد، مساله مشکلات تردد، اختلال فاجعه باری به وجود می‌آورد  و مساله از نظر راهبردی آن است که امکان چگونه پخش شدن را در این منطقه فراهم کنیم که مردم کمتر آسیب ببینند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار