مدیران خودروعصر اعتبار

احاطه چشمه ‌۸۰۰۰ ساله‌ میان ساختما‌ن‌های مسکونی

عصر ساختمان:ساختمان‌ها تا حریم و عرصه چشمه علی، میراث تاریخی ارزشمند شهر ری کشیده شده‌اند و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به دلیل مشکلات مالی قادر به خریداری این خانه‌ها و حل این مشکل نیست.

احاطه چشمه ‌۸۰۰۰ ساله‌ میان ساختما‌ن‌های مسکونی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایلنا، چشمه‌ علی یکی از آثار تاریخی شهر کهن ری در جنوب پایتخت است، این چشمه که گفته می‌شود؛ قدمتی حدود 8000 ساله دارد، از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق شهر جاری می‌شود.

    دیوار قدیمی شهر ری با نام «باروی ری» دقیقاً در بالای چشمه قرار دارد و علاوه بر آن کتیبه «فتحعلی شاه قاجار» نیز بر دیواره این چشمه حک شده‌است.

    همچنین در فاصله اندکی از این چشمه، تپه‌های باستانی قرار دارد که بخشی از آنها در دوره‌های مختلف مورد شناسایی و کاوش قرار گرفته است، هرچند که باستان‌شناسان معتقدند؛ کار کاوش‌ و پژوهش در این منطقه هنوز به پایان نرسیده است و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

    بخشی از منطقه با آسفالت پوشیده شده است

    نکته جالبی که در مورد این اثر تاریخی وجود دارد؛ ساخته شدن بافت بناهای مسکونی در فاصله بسیار نزدیک به آن یعنی در واقع در حریم و عرصه آن است به طوری که حتی به نظر می‌آید؛ برخی خانه‌ها در این منطقه همسایه دیوار به دیوار «باروی ری» و «چشمه علی» شده‌اند و همچنین بخشی از منطقه نیز با آسفالت پوشیده شده است.

    هرچند که به نظر می‌آید؛ حریمی برای این میراث تاریخی ری در نظر گرفته نشده، اما اگر بررسی‌های بیشتری انجام دهیم، متوجه خواهیم شد که در اطراف «چشمه علی» و «باروی ری» برخی فضاهای خالی وجود دارد که در واقع این بخش‌ها در گذشته خانه‌هایی بوده است که از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران به منظور تعیین حریم، خریداری و تخریب شده‌اند.

    اما اکنون این فضاهای خالی که یکی در میان در لابه‌لای خانه‌های مسکونی قرار دارند؛ بیشتر به محلی برای  انباشت زباله یا محلی برای گردآمدن معتادان تبدیل شده است.

    بودجه خریداری ساختمان‌های واقع در عرصه اثر تامین نشد

    رجبعلی خسروآبادی؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این باره به خبرنگار ایلنا می‌گوید: «بخشی از خانه‌ها که  در عرصه اثر قرار دارند؛ باید خریداری شوند و ما چاره دیگری نداریم، سال گذشته اعتباری را از حوزه ملی برای این کار درخواست کردیم که مصوب هم شد، اما اعتبارات انتهایی سال به دلیل کمبود درآمدهای دولت دچار مشکل شد و پرداخت نشد به همین دلیل هم نتوانستیم؛ آنها را خریداری کنیم.»

    وی ادامه می‌دهد: «این در حالی است که با این اعتبار می‌توانستیم؛ مشکل حداقل 15 ساختمان را که خرید آنها اضطراری بود؛ حل کنیم، البته برخی ساختمان‌ها نیز در گذشته خریداری شده‌اند.»

    خسروآبادی در مورد وضعیت خانه‌های خریداری شده توضیح می‌دهد :«این ساختمان‌ها در دو وضعیت قرار دارند؛ برخی تخریب شده‌اند و برخی هم حفظ شده‌اند تا بعد از خریداری همه خانه‌ها یک جا تخریب شوند، زیرا اکنون تخریب برخی خانه‌ها سبب شده که خانه‌های در مجاورت آنها دچار مشکل شوند و رنجش خاطر برای همسایه‌ها پیش بیاید. اکنون نیز اگر کسی آسیب و  خسارتی در این زمینه دیده است، ما می‌توانیم کمک‌هایی انجام دهیم تا این خسارت‌ها تا حدی مرتفع شود.»

    خسروآبادی اضافه کرد: «در مورد خانه‌هایی که خریداری شده نیز این سوال پیش آمده که اگر نمی‌خواستید؛ آنها را تخریب کنید، چرا خریداری‌شان کردید؟ در حالی که  در برخی جاها ممکن است؛ تخریب خانه‌ها مشکلات مضاعفی ایجاد کند به همین دلیل صبر کرده ایم که پس از خریداری همه ساختمان‌ها را یکجا تخریب کنیم.»

    وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که درآمد دولت در سال 95 بهتر شده تا این مشکل نیز حل شود و از شرمندگی مردم در بیاییم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار